(VIDEO) Premieră: noile BMW X3 M şi X4 M debutează cu cel mai puternic motor BMW în 6 cilindri şi viteze de 285 km/h!

Fanii diviziei M de la BMW au astăzi motive duble de bucurie: SUV-urile X3 şi X4 şi-au făcut marele debut în divizia M. Chiar dacă primele generaţii ale celor două modele n-au avut vreo ipostază veritabilă M, se pare că noile generaţii s-au învrednicit să obţină emblema M adevărată pe ele, iar odată cu asta şi performanţe incredibile pentru un SUV.
O asemenea premieră nu putea fi lipsită de un efort titanic, menit să scoată cele două modele în evidenţă imediat. Inginerii BMW au muncit mii de ore în laborator şi la standuri de testare, pentru a crea cel mai puternic motor BMW cu 6 cilindri din câte a existat vreodată în divizia M! Noul motor are o cilindree deja consacrată la BMW, de 3.0 litri, şi dezvoltă 480 CP şi 600 Nm pe versiunile X3 M şi X4 M! Dar, deoarece bavarezii nu s-au limitat în a lansa versiuni „normale” M pentru X3 şi X4, inginerii au mai creat încă o versiune şi mai puternică a aceluiaşi motor, care se regăseşte sub capota versiunilor M Competition ale celor doză modele. Aşadar, BMW X3 M Competition şi BMW X4 M Competition au sub capotă 510 CP!
O asemenea putere ar putea fi de invidiat şi pentru un motor V8 de vreo 4-5 litri, dărămite la un motor de 3.0 litri cu 6 cilindri în linie. Însă, aşa cum spuneam, acesta e cel mai puternic motor BMW cu 6 cilindri în linie care a echipat vreodată un model M, aşa că ingineria germană a secolului XXI a putut scoate o asemenea putere din acest motor.
Dacă ar fi să cităm pe scurt cele mai importante descrieri ale noului motor, date de inginerii care l-au creat, ar fi că acesta a fost să livreze o putere şi un cuplu deosebit de elastice pe întreaga plajă de turaţii, că acesta e setos de turaţii înalte, limitate doar de linia roşie a turometrului şi să pe întreg intervalul de turaţii veţi avea parte de un soundtrack energizant, care vă va face să-l îndrăgiţi la nebunie. Cam rar mai vezi o asemenea descriere inginerească a unui nou motor în zilele noastre!

Noul propulsor M e echipat şi cu două filtre de particulare, de tipul DPF-urilor de la motoarele diesel, doar că aici, fiind vorba de motoare pe benzină, le numim GPF. Sunt două la număr pentru că ţevile de eşapament sunt două, fiecare evacuând separat gazele din câte 3 cilindri.
Blocul motorului este construit din aliaj forjat, avânt o rezistenţă şi o durabilitate excepţională. Motorul e echipat cu două turbocompresoare, fiecare dintre care compresează aerul pentru combustia a câte 3 dintre cei 6 cilindri. Linia roşie a motorului începe la 7,200 rpm, ceea ce susţine declaraţia de mai sus a inginerilor. Pentru a face faţă performanţelor şi forţelor G specifice unui condus de circuit, motorul are trei radiatoare convenţionale – unul mai mare central şi două laterale. Pe lângă asta, există un circuit separat cu radiator pentru răcirea directă a uleiului de motor, şi încă un circuit similar pentru răcirea uleiului din cutia de viteze. Pompa de ulei e bicamerală, ca să poată face uz de presiune suplimentară şi ulei suplimentar în cazul forţelor gravitaţionale laterale extreme de pe circuit, când tot uleiul din interiorul motorului poate să fie „alungat” într-o singură parte a motorului de forţele centrifuge. Această ultimă caracteristică a fost dintotdeauna foarte atent tratată de inginerii diviziei M, deşi puţini intră în esenţa acestei probleme fizice specifice doar modelelor super performante.
Noul motor e cuplat cu o versiune revizuită a renumitei transmisii automate a diviziei BMW M, M Steptronic, cu 8 trepte. Modelele dispun şi de un sistem de tracţiune integrală M xDrive, setat să prioritizeze puntea spate, logica lui de funcţionare fiind practic identică celui de pe noul M5, model pe care redacţia PiataAuto.md l-a testat în 2018 pe renumitul circuit Nurburgring.
Noile BMW X3 M şi X4 M sunt echipate cu roţi de lăţime diferită pe punţile faţă şi spate, cele din spate fiind mai late. Versiunile M „normale” ale celor două modele vin echipate cu jante de 20 de ţoli, în timp ce X3 M Competition şi X4 M Competition vin cu jante de 21 de ţoli.
Şi acum, ce performanţe dinamice credeţi că ating cele două modele M noi? BMW X3 M, cu cei 480 CP sub capotă, poate accelera de la 0 la 100 km/h în numai 4.2 secunde, având o greutate proprie la gol de 1,970 kg. Viteza maximă, atenţie, e limitată standard la 250 km/h, dar pachetul opţional M Driver Package îi ridică această limită electronică de la 250 la 280 km/h! Da, 280 km/h tot e o viteză limitată, pentru că forţa nebună a motorului l-ar putea împinge pe X3 M la viteze şi mai mari!

BMW X3 M Competition, cel cu 510 CP sub capotă, prinde prima sută în doar 4.1 secunde şi viteza maximă e limitată standard tot la 250 km/h, doar că pachetul ăla opţional îi ridică limita deja la tocmai 285 km/h! Deci, aproape 300 km/h cu SUV-ul familst pe autobahn-ele germane!
Timpii de acceleraţie şi vitezele maxime sunt similare şi pentru BMW X4 M şi BMW X4 M Performance – 4.2 şi, respectiv 4.1 secunde până la 100 km/h şi aceleaşi limitări de viteze maxime posibile.
Wow! BMW s-a aliniat astfel în topul absolut al SUV-urilor de performanţă extremă de această talie cu aceste două noi modele! Pe fundalul lor Porsche Macan Turbo, cu 400 CP la activ, 4.6 secunde până la 100 km/h şi 266 km/h viteză maximă, pare deja mai modest. În schimb, noile SUV-uri BMW par o contrapunere perfectă pentru Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ (476 CP, 650 Nm, 4.0 s până la 100 km/h, 250 km/h v. max. limitată) şi Mercedes-AMG GLC 63S 4MATIC+ (510 CP, 700 Nm, 3.8 s până la 100 km/h, 250 km/h v. max. limitată). Cine merge mai rapid în viaţa reală pe circuit – rămâne de văzut, dar e cert că inginerii BMW tocmai au lansat două modele absolut fenomenale, care au şansa să intre în istoria glorioasă a diviziei M!
0
451
GALERIE FOTO (28 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (2 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!