Sfârșit de epocă pentru Ford: modelul Taurus a fost eliminat definitiv din producție

Deși nu a fost comercializat în Moldova, câteva unități de diferite generații Ford Taurus au fost importate și în țara noastră, însă modelul legendar american este cu adevărat vestit grație filmelor și serialelor americane, precum Robocop și X-Files. Primele generații Taurus au adus un adevărat succes celor de la Ford, dar și probabil au salvat compania americană de faliment, fiind comercializate într-un număr record pentru finele secolului XX!
Între anii 1970 și 1980 compania Ford, dar și întreaga industrie auto americană a fost supusă unei provocări extrem de dificile, pe lângă scăderea vânzărilor generale pe piața auto din SUA, aceasta a mai fost invadată de modelele nipone. Către anul 1980, Ford înregistra pierderi anuale de 1.5 miliarde dolari, echivalentul a circa 4.7 miliarde dolari americani în prezent – cererea pentru autoturismele Ford era în continuă scădere, iar sedanurile și break-urile demodate cedau în fața noilor modele nipone, mai eficiente și mai moderne. Afară de criza de idei și cea financiară, Ford a fost lovit în acei ani de criza managerială – din cauza unui conflict cu Henry Ford II în 1978 președintele Ford Lee Iacocca a părăsit compania în favoarea Chrysler, iar locul acestuia a fost preluat ulterior de Philip Caldwell – pentru prima dată la șefia companiei a venit un manager din afara familiei Ford. Philip Caldwell a dat startul proiectului Sigma, care ulterior a evoluat într-un model absolut nou – Ford Taurus.
Inginerii și designerii aveau misiunea de a crea un autoturism modern, de dimensiuni medii (pentru piața americană, deci, cu o lungime de până la 5 metri), cu design nou, tracțiune pe puntea față, capabil să transporte concomitent până la 6 persoane la bord, dar și să rămână actual pentru următorii 15 ani. Astfel, inginerul-șef Lewis Veraldi a format o echipă de entuziaști în cadrul Ford, care au dezvoltat prima generație Taurus.
Prima generație Ford Taurus a fost lansată în 1985, iar primele unități au fost livrate clienților în 1986. Dezvoltarea noului model i-a costat pe cei de la Ford circa 3.2 miliarde euro, noul sedan fiind ultima șansă pentru compania americană de a ieși din criză. Cheltuielile colosale au fost cauzate de dezvoltarea unei platforme absolut noi, cu tracțiune pe puntea față, propulsoare și cutii de viteze noi pentru sistem de tracțiune pe puntea față. Sub capota primului Taurus s-a situat noua unitate Vulcan – benzinar aspirat natural V6 de 3.0 litri, iar opțional clienții puteau alege un benzinar V6 de 3.8 litri.
Pentru producția noului model, americanii au investit sume enorme de bani în modernizarea uzinelor din orașele Chicago și Atlanta – elementele de caroserie pentru prima dată erau sudate pe banda rulantă de roboți computerizați, ce a avut un impact benefic asupra calității asamblării noilor modele.

Grație designului futurist, ca pentru acele timpuri, Ford Taurus a cucerit atenția publicului în termeni foarte scurți, iar vânzările anuale depășeau numărul de 300 mii unități. Astfel, Taurus a restabilit interesul clienților americani pentru autoturismele Ford, dar și a salvat compania americană de faliment.
Dacă prima generație Taurus se face vestită grație apariției în filemele Robocop, atunci cea de-a doua generație a fost îndrăgită de public prin apariția sa în serialul X-Files. Ford Taurus II a fost lansat în 1991 fiind, de fapt, o versiune puternic modernizată a primei generații, iar asta pentru că platforma tehnică a rămas aceeași, fiind modernizate componentele de caroserie, habitaclul, dar și unitățile de propulsie. Cea de-a doua generație a primit un design mai futurist și s-a bucurat de un succes și mai răsunător, devenind cel mai comercializat Taurus în istorie, cu vânzări anuale de peste 400 mii, și cel mai vândut automobil în SUA în 1992.
Ford Taurus de generația a treia a fost lansat în 1996. Modelul a primit un design complet revizuit, care nu a reușit să se imprime în memoria fanilor, precum predecesorii. Deși designul noului Taurus a fost considerat unul mai puțin atractiv, cea de-a treia generație nu a cedat teren pe piață, înregistrând vânzări stabile de circa 400 mii automobile anual.
Ford Taurus IV a fost lansat pentru prima dată în anul 2000 și a fost produs până în 2007. Acesta avea la bază platforma DN101, care s-a dovedit a fi, însă, o versiune actualizată a platformei DN5, care a stat la baza primului Taurus! Astfel, platforma utilizată încă din prima generație s-a menținut pe linia de producție 22 ani, cu mici modernizări!
Următoarele generații cu numărul 5 și 6 Ford Taurus nu au izbutit să repete succesul predecesorilor săi. Interesul sporit pentru SUV-uri și crossover-e și-a zis cuvântul, iar de la an la an Taurus a tot pierdut teren pe piața în continuă schimbare. Astfel, de la lansarea celei de-a cincea generație în 2008, în următorii ani Taurus nu a depășit numărul de 100 mii unități comercializate, iar anul 2018 a fost unul devastator pentru modelul legendar, fiind comercializate doar 36 mii unități Taurus de generația VI – într-un număr similar în SUA este comercializat crossover-ul Ford Explorer... timp de doar două luni.
Astfel, după o istorie de 34 ani și 6 generații, Ford Taurus a fost eliminat din gama Ford definitiv, ultimul automobil fiind produs la 1 martie curent, fără declarații și comunicate de presă. Actuala și ultima generație Ford Taurus nu va avea un succesor în viitorul apropiat, deși o variantă a acestia va fi în continuare comercializată exclusiv pe piața chineză. Ulterior, însă, Taurus ar putea reveni în forma unui electromobil cu capacități sporite în offroad?..
0
364
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!