Electric şi accesibil în Moldova: Nissan Leaf ZE0, impresii după 1,000 km de condus în Moldova Electro Maraton

Nissan Leaf de primă generaţie este astăzi printre cele mai populare modele de automobile electrice la mâna a doua în Moldova. În primul rând pentru că este accesibil la preţ. În an doilea rând, pentru că se produce din 2010 încoace, ceea ce a mărit gama de vârstă a exemplarelor disponibile la mâna a doua.
Despre această generaţie Nissan Leaf noi v-am spus multe şi detailate încă la Moldova Hybrid Electro Maraton – proiectul nostru din 2018, care a înglobat şi maşini electrice, dar şi automobile hibride şi plug-in hibride. Tot acolo vă spuneam că au fost câteva ipostaze lansate pe parcursul aceleiaşi generaţii şi vă explicam şi deosebirile dintre ele. Vă spuneam, de asemenea, că Leaf nu are o baterie cu management termic prin circuit, ci doar cu răcire prin aer, motiv din care era mai vulnerabil la schimbările de temperatură de afară. Din acest motiv e important să vă asiguraţi şi de faptul că starea bateriei e bună, atunci când cumpăraţi un Nissan Leaf ZE0 de mai mulţi ani vechime.
Exemplarul din acest maraton pur electric, totuşi, are o particularitate specială, care e menită să aducă linişte cumpărătorilor care vor să aleagă un electromobil accesibil, dar care vor să aibă şi garanţia unei stări tehnice bune, inclusiv a bateriei. În toamna anului trecut, menţionam că acel exemplar, produs în 2015, costa 14,500 euro, având vreo 30 mii km parcurşi pe bord. Exemplarul din Electro Maraton de acum e produs tot în 2015, şi avea un preţ de start tot de 14,500 euro, dar e oferit şi la preţ promoţional de 13,950 euro. Particularitatea specială, însă, e alta: maşina e importată în versiunea sa europeană de o subdiviziune DAAC Hermes, companie care e şi importator oficial Nissan în Moldova, automobilul beneficiind în continuare de garanţie europeană de uzină la motorul electric şi la baterie! Cu alte cuvinte, cumpărând acest automobil sau alte exemplare Leaf de la DAAC Hermes, beneficiaţi de garanţie oficială de producător pe motor şi cutie, valabilă în toată Europa. Iar asta înseamnă că, dacă veţi avea orice problemă tehnică la acestea – or, bateria e de obicei elementul care generează cele mai mult frici pentru cumpărător – ea va fi acoperită de garanţie.
Cifre şi impresii din Electro Maraton

Ca şi data trecută, Nissan Leaf ne-a demonstrat că e mai confortabil decât poţi aştepta înainte să-l conduci şi mai practic în habitaclul şi portagajul său. Se conduce plăcut, e şi suficient de dinamică. Includerea sistemului de climatizare, pentru răcire sau încălzire iarna, afectează mai mult autonomia la acest Leaf, or, tehnologia pe baza căreia se realizează e mai simplistă.
Acum, în maraton, acest exemplar Leaf indica o autonomie de vreo 130 km în primele două zile, iar cu climatizarea inclusă autonomia putea scădea la aproximativ 110-115 km. Versiunea noastră putea fi încărcată de la o priză obişnuită, fiind capabilă să tragă fie 3 kW pe oră, fie 6 kW, în funcţie de cât îi permitea reţeaua. De la prizele publice existente acum în Moldova, maşina trăgea 6, cu curent alternativ. Bateria sa are 24 kWh, dintre care 22.0 kWh sunt real utilizabili, iar dacă sănătatea bateriei mai scade în timp, mai avem o uşoară diminuare a acestui ultim parametru. În ziua a 4-a noi am reuşit să diagnosticăm bateria acestui exemplar Leaf şi ea avea o sănătate excelentă de 88%, iar asta înseamnă că putem miza pe o capacitate real utilizabilă a bateriei de cca 19.4 kWh.
În prima zi am încărcat niţel Leaf la ieşirea din Chişinău, apoi, la Orheiul Vechi, am constat că nu ne va ajunge autonomie şi l-am lăsat un pic parcat mai înainte de a ajunge la Orheiul Vechi, iar ulterior l-am luat înapoi spre Orhei, unde ne cazasem pe noapte. În prima seară Leaf practic nu s-a putut încărca la reţeaua hotelului, procesul de încărcare părând aparent că se desfăşoară normal, dar de facto eşuând de mai multe ori. Dimineaţa ne-am trezit cu bateria aproape goală. A trebuit să-l lăsăm la staţia publică rapidă de la Mitoc la încărcare pentru vreo câteva ore, să mergem la Rezina fără el, apoi să tragă o fugă Tesla după el cu şoferul, pentru a-l conduce direct spre Bălţi.
În cea de-a doua noapte, la Bălţi, după două zile de condus mai lung, Nissan Leaf ZE0 în sfârşit s-a încărcat complet, iar în dimineaţa zilei 3 indica 158 km autonomie pentru ziua curentă. Asta înseamnă un consum realist de vreo 12.3-12.2 kW/100 km în cel mai eficient mod, cu climatizarea oprită şi cu mare grijă la pedala acceleraţiei. Totuşi, o cifră mult mai realistă de consum la această generaţie Leaf e de 15-16 kWh/100, dar şi asta se obţine cu oarecare grijă la eficienţă.
Pe parcursul celei de-a 3-a zile, când anunţasem marea provocare de 300 km, Nissan Leaf a trebuit încărcat cel mai mult, demonstrând cea mai mică autonomie reală dintre toate maşinile coloanei. Întâi, l-am încărcat scurt, preţ de 15 minute, la o staţie de lângă Călăraşi, sporindu-i autonomia rămasă de la 60 la 76 km. Cam 1 km pe minut. Dar trebuie să recunoaştem că anxietatea de autonomie apare anume la asemenea maşini, când o mare parte din timpul de condus îl petreci vâzând o autonomie de doar două cifre.

Apoi, am condus pe drumuri întortocheate, ba chiar şi pe o porţiune de drum acoperit cu prundiş, pe urcuşuri din codri, ca să ajungem la traseul Chişinău-Leuşeni. Acest episod de condus l-a epuizat mai tare pe Leaf ZE0, ieşind la traseul Leuşeni cu o cifră relativ optimistă de 47 km autonomie. Ne gândeam că vom ajunge până la staţia Avante unde urma să staţionăm pentru încărcare, până acolo fiind 45 km. Dar, când autonomia lui Leaf a scăzut sub 35 km, au început avertizările de autonomie redusă, iar sub 30 km parcă şi cifrele de autonomie rămasă scad un pic mai repede decât kilometrii parcurşi. Apoi, sub 15 km maşina nu mai arată cifre, ci liniuţe la autonomie, iar asta te face cumva orb la kilometrii rămaşi. Aşa că, să nu mai stresăm şoferul, am oprit cu vreo 12 km înainte de Avante, la o altă staţie peco, şi l-am lăsat un pic la încărcat la o priză obişnuită. Am revenit după el după ceva timp, l-am luat şi l-am dus până la Leuşeni, unde am ajuns iar cu liniuţe la autonomie. Iar acolo l-am lăsat la priza de capacitate mai mare să se încarce mai mult şi mai repede.
După asta, Leaf a ajuns cu bine la Cimişlia, trecând prin Lăpuşna şi Hânceşti. Aşa că, deşi cu mai multe provocări, a trecut şi el o mare parte din #300kmchallenge. L-am lăsat la final la încărcat în Cimilşia, am plecat la Comrat fără el să înnoptăm, iar împreună cu el în Cimişlia au mai rămas şi alte electromobile.

În ziua următoare am avut ocazia să încercăm şi un transformator portabil de ChaDeMo, care ne-a dat posibilitatea să gustăm dintr-o încărcare rapidă cu curent continuu. În 15 minute, Leaf ZE0 s-a încărcat de la 32 km autonomie la 80 km. Altă viaţă!
Deci, deşi cu mai multe provocări şi mai multă anxietate faţă de autonomia lui, Leaf ZE0 a putut totuşi să facă faţă acestui maraton solicitant şi să ajungă la final fără vreo problemă tehnică. Da, e un model a cărui autonomie îl recomandă mai mult pentru condusul de oraş sau cel de distanţe extraurbane nu prea mari, iar dacă aveţi mai mult un asemenea ritm de exploatare, atunci cu siguranţă vă poate face din ochi. Unul din fotografii noştri exploatează deja un asemenea Leaf, are un contor separat pentru priza din parcarea blocului şi zice că în decursul unei luni cheltuie maxim 500-600 lei pentru electricitatea consumată, folosind maşina pentru toate necesităţile lui de muncă şi ale familiei, în oraş. Pentru drumuri mai lungi, mai are un SUV din alea mai de demult şi mai indestructibile, care consumă peste 15-20 litri la sută. Diferenţa de costuri, e uriaşă, iar cu 500-600 lei costuri la bugetul familiei, camaradul nostru e mai mult decât fericit că a decis să facă pasul ăsta spre electromobilitate.
Dar voi, sunteţi gata să treceţi la o maşină electrică? Sunteţi gata să intraţi în această lume cu un asemenea model mai simplu, mai urban şi mai accesibil, sau aţi prefera să aveţi din start un automobil electric cu autonomie mai mare?
0
5,156
GALERIE FOTO (18 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!