Electric şi accesibil în Moldova: Renault ZOE ZE20, impresii după 1,000 km de condus în Moldova Electro Maraton

Acum jumătate de an şi mai mult, Nissan Leaf ZE0 era cel mai popular model electric la mâna a doua în Moldova, dar tabloul prezent trage tot mai mult balanţa spre Renault ZOE ZE20, model care a reuşit să captiveze cumpărătorii prin câteva calităţi remarcabile şi importante în exploatare.
În primul rând – preţul. Preţul de achiziţie a unui Renault ZOE ZE20 pe piaţa second-hand în Moldova poate coborî şi la 11-12 mii sau un pic mai mult, în funcţie de stare şi anul producţiei, fiind adeseori cu vreo 2 mii euro mai accesibilă decât un Nissan Leaf de primă generaţie. Aici, când vorbim de Renault ZOE ZE20 e important să atragem atenţia la acest indice ZE20, care indică prima generaţie tehnică a lui ZOE, iar indicele 20 vine de la bateria sa de 20 de kWh. De fapt, e vorba de o baterie de 25 kWh, cu 22 kWh real utilizabili, dar, contând pe o anumită uzare în timp, putem spune că la o maşină de mâna a doua avem vreo 20 kWh real utilizabili.
Al doilea mare avantaj al lui ZOE – care s-a dovedit a fi chiar mai important decât preţul – este viteza lui de încărcare. Modelul poate trage până la 22 kW din curent continuu la 3 faze, inclusiv la aceste noi prize EcoFactor apărute în Moldova. Şi Renault ZOE trage realist între 19.5 şi 22.0 kWh din ele, iar asta înseamnă că o încărcare completă durează cam o oră, sau chiar mai puţin de o oră dacă n-aţi venit chiar cu bateria goală! Practic, e modelul care se poate încărca cel mai repede la prizele publice disponibile azi în Moldova.
Exemplarul participant la Moldova Electro Maraton îi aparţine Adelinei Iucal, proprietară a acestui invitată din rândurile publicului, tot ea designer de profesie care a menţionat că şi designul lui ZOE a fost unul din criteriile pentru care l-a ales.
Cifre şi impresii din Electro Maraton

Modelul a început expediţia cu o autonomie indicată de vreo 100 şi un pic de kilometri, dar asta pentru că anterior fusese condus de proprietara sa, care obişnuieşte să-i apese acceleraţia fără mari rezerve. După ce s-a convertit la ritmul mai eficient de condus al maratonului, autonomia totală a crescut treptat spre 140 km, iar mai apoi până spre 170 km. Asta înseamnă un minim de consum de vreo 11.7 kWh/100 km şi o medie mai realistă de 14.3 kWh.
Am încărcat de câteva ori acest exemplar şi de la prize obişnuite. O încărcare durează vreo 4 ore şi un pic dacă priza e bună, ZOE trăgând până la vreo 7 kW din ele. Însă prizele din Moldova nu prea permiteau să se tragă 7 kW din ele, aşa că un timp mai realist în provincie e de vreo 8 ore de încărcare completă. Mai problematică a fost prima noapte, când reţeaua hotelului l-a tot dezbătut pe ZOE. Apropo, modelul ăsta e destul de pretenţios la prizele de 230 V, el căutând împământare perfectă şi tensiune stabilă.
Totuşi, ne-am străduim mai des să-l încărcăm de la prizele publice, pentru că viteza e la mare diferenţă. De obicei vreo 40 minute încărca maşina aproape deplin, suficient cât să mai mergem peste 100 km înainte. Treptat, ZOE s-a transformat într-un mic erou, o problemă uşor rezolvabilă cu încărcarea sa şi atunci am înţeles de ce atâtea companii au ales deja să-şi treacă flota pe asemenea modele electrice.
Un asemenea ZOE ne-a livrat şi nouă cina într-o seară la Cimişlia, făcând un sprint rapid din Chişinău spre Cimişlia. Când ne-a oferit cina, maşina s-a încărcat vreo 30 minute, apoi a alergat înapoi spre Chişinău. Uite aşa servicii de livrare eco cu electromobilul! A doua zi a mai urmat o livrare similară a unui prânz în estul ţării, şi acolo tot un asemenea ZOE a fost protagonistul.
Probleme tehnice? Nu, nici una. Maşina înaintează fără pretenţii şi te bucură cu esenţialul pentru un electromobilul: viteza de încărcare. Cu asemenea viteză, nici măcar autonomia mai mică a acestei generaţii nu te deranjează. Iar autonomia acestui ZOE a fost în maraton, totuşi, mai mare decât a lui Leaf ZE0.
Iar dacă acest Renault ZOE ZE20 vă impresionează, staţi să vedeţi ce poate face generaţia următoare, ZE40, cea cu baterie de 40 kWh, prezentă şi ea în Electro Maraton! Dar despre ea, în următoarea relatare!
1
421
GALERIE FOTO (19 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!