Impresii după 1,000 km de condus: BMW i3 în Moldova Electro Maraton

BMW i3 a fost maşina despre care, în Moldova Electro Maraton, am zis că producătorul ne-a minţit la datele tehnice. Şi am vrea mai des producătorii să „mintă” în asemenea mod. A fost maşina care a indicat cifre incredibile. Şi am vrea mai des maşinile să poată indica asemenea cifre. Să vă explicăm.
În luna mai 2019 noi testam BMW i3 într-un test drive obişnuit, de o zi, pe traseele Moldovei. Era acelaşi exemplar BMW i3 care avea să participe mai târziu în maraton, doar că era la primii săi kilometri parcurşi de la înmatriculare. Toţi cei care vor să înţeleagă în detalii ce înseamnă exact noua versiune a lui i3, numită BMW i3 120 Ah, pe care o avem noi aici, dar şi să-i cunoască în detaliu ingineria, senzaţiile de condus şi aprecierea obiectivă obişnuită a unui test drive – sunt îndemnaţi să vadă testul nostru drive iniţial cu BMW i3. Confirmăm şi după maraton că tot ce-am zis acolo e adevărat. Doar că există şi caracteristici mai îmbucurătoare decât cele demonstrate de i3 la acel test drive.
Atunci, la test drive, spuneam că datele tehnice oficiale ale lui BMW i3 în regim realist WLTP indică o autonomie de 285-310 km. Tot bavarezii ne asigurau că până şi într-un regim mai puţin grijuliu cu consumul, autonomia tot ar trebui să se cifreze la vreo 260 km urban şi un pic mai mult extraurban. La testul drive din luna mai noi am parcurs cu el 179 km prin Chişinău şi pe traseele naţionale din Moldova, iar la revenire mai aveam 70 km autonomie. Deci, o autonomie totală de 249 km, o cifră în care putem avea încredere destul de mare, dat fiind că cifra autonomiei scădea foarte proporţional cu distanţa reală parcursă la i3. Spuneam atunci că noi am încercat diverse regimuri, inclusiv ciclu de ambuteiaje urbane, inclusiv accelerări intense, şi estimam că, dacă am depune mai multă străduinţă la consum, cifrele din fişa tehnică oficială ar fi posibile de atins.
Dar ceea ce avea să urmeze în Electro Maraton avea să ne depăşească până şi cele mai optimiste aşteptări.

Impresii şi cifre din Electro Maraton

BMW i3 a fost condus de mai mulţi şoferi în maratonul nostru electric. Valeriu de la Banca de Bancuri a fost cel aşezat implicit la volan, dar întrucât noi ne-am tot schimbat destul de des maşinile, la volanul electromobilului bavarez s-au regăsit şi Bogdan, şi Cătălin, şi Radu, şi Cristina, şi Olga, şi eu în câteva mici episoade. Primele zile cifrele lui i3 se înregistrau cumva fără prea multă atenţie din partea noastră. Ne bucuram doar că maşina nu ne creează nici o problemă la încărcare sau cu autonomia. În primele două zile BMW i3 a ajuns fără nici o problemă la destinaţie, s-a încărcat fără nici o problemă pe parcursul nopţii la o priză obişnuită şi dimineaţa era cu bateria plină.
Bateria sa are 42.2 kWh, dintre care 37.9 kWh sunt real utilizabili. Ea poate fi încărcată de la o priză obişnuită în decursul a vreo 9 ore sau mai mult dacă priza e mai slabă. La o priză alternativă de 11 kW – încărcarea ei ar dura cam 3 ore şi un pic. La prizele publice de 22 kW din Moldova – BMW i3 trăgea până spre 8-9 kW, ceea ce ar însemna vreo 4 ore pentru încărcarea completă. Am încercat şi un cablu pentru utilizarea a trei faze şi atunci BMW i3 a tras cel mai mult din tot maratonul – în jur de 11 kW, pe care-i are indicaţi şi în fişa tehnică drept maximum cu curent alternativ. Cu curent continuu viteza de încărcare e mult mai mare, de vreo 45 minute de la 0 la 80%. Din păcate, în Moldova încă n-avem prize publice cu curent continuu.
În cea de-a 3-a zi a maratonului, ziua marii provocări, BMW i3 ne-a lăsat pur şi simplu frapaţi de cifre. La volan era Cătălin, cel pe care l-am numit ulterior cel mai econom şofer din expediţie, datorită experienţei din această zi. Am pornit din Bălţi, iar maşina indica deja o autonomie aproape incredibilă, de 358 km cu bateria plină. Sigur, ea calculează această autonomie în funcţie de stilul de condus şi consumul din ultima perioadă, iar asta demonstrează că şi ziua 2 a fost una cu condus econom pentru BMW i3.

Kilometrii parcurşi în acea zi, plus autonomia rămasă, au continuat să se îmbunătăţească pe tot parcursul zilei, deşi noi aşteptam că această cifră optimistă de dimineaţă va deveni mai realistă. Însă la BMW i3 realitatea e mai optimistă decât speram noi. Spre seară, când trecusem deja de Hânceşti, după 241 km parcurşi pe drumurile Moldovei, cu sistemul de climatizare pornit pe toată durata zilei, fără excepţie, maşina mai indica o autonomie de 147 km cu cei 30.0% rămaşi în baterie! Adică o autonomie totală de 388 km!
Hai să facem şi nişte calcule de consum pentru această zi. 70% din cei 37.9 kWh utilizabili ai bateriei înseamnă 26.53 kWh consumaţi pentru a parcurge 241 km. Iar asta înseamnă un consum mediu de 11.0 kWh/100 pe durata acestei zile, până la acest moment! Şi, repetăm – cu sistemul de climatizare pornit, pe termperaturi de vară afară. BMW i3 a fost unul din automobilele care a mers întotdeauna cu climatizarea pornită în maraton!
După o pauză în Cimişlia, fără încărcare, din nou, a urmat şi drumul spre Comrat. BMW i3 a fost unul din puţinele exemplare pe care nu le-am lăsat la încărcat în Cimişlia, ci am mers cu el spre Comrat, pentru că am fost nevoiţi să încărcăm într-un oraş, şi să dormim în altul. La final ajungeam cu vreo 299 km pe odometru făcuţi în această zi şi o autonomie rămasă de 78 km. În total, la sfîârşitul zilei aveam 377 km autonomie, cu 11 km mai puţin decât ceea ce totalizasem la amurg, dar nu uitaţi că am făcut şi o pauză pe loc în Cimişlia, cu climatizarea pornită preţ de vreo zece minute, iar din Cimişlia spre Comrat BMW i3 a transportat 4 ocupanţi, nu 2, cât avusese anterior. Şi, apropo, cei doi ocupanţi din spate s-au simţit mai bine decât am fi estimat la prima vedere.
Aşa că, în condiţiile în care BMW, producătorul, promitea 260 km autonomie fără mare grijă la consum şi 285-310 km autonomie în ciclu oficial WLTP, iar noi am obţinut 377-388 km autonomie reală, cu climatizarea pornită, nu ne venea să credem ochilor şi chiar am început a glumi pe seama faptului că producătorul ne-a minţit. N-am fi crezut că asemenea cifre reale sunt posibile pentru BMW i3. N-am fi crezut dacă n-am fi experimentat-o pe pielea noastră. Eu eram pasagerul din i3 în ziua marii provocări şi am urmărit toată această epopee cu propriii ochi. Iar la final de zi am spus că BMW i3 e eroul meu de azi.

Aparent, fără o baterie uriaşă de ordinul a 70-90 sau 100 kWh. Dar cu o autonomie reală care poate bate şi pe modelele mai mari şi mai noi. În ziua marii provocări BMW i3 l-a bătut şi pe Jaguar I-PACE la autonomia totală. Vă daţi seama că asta s-a datorat şi faptului că cei de la volanul Jaguar nu s-au limitat în plăcerea acceleraţiilor, dar totuşi, BMW i3 a fost eroul la sfârşit de zi.
Pe întreg maratonul, BMW i3 a avut 12.6 kWh/100 km consum. Cu staţionări pe loc, cu climatizarea pornită, cu de toate celea. Iar asta înseamnă că maşina asta poate livra constant şi realist cei 290-310 km de autonomie promisă, iar dacă veţi avea un regim mai domol de condus, atunci aveţi toate şansele să bateţi recorduri ca şi noi. Explicaţia vine dintr-un motor eficient şi din greutatea mai redusă a maşinii, or, nu în zadar cei de la BMW au construit maşina asta din fibră de carbon, iar pentru ca s-o construiască, au fost primii care au inventat procesul de producţie în masă a fibrei de carbon la o uzină specială, construită special pentru necesităţile noii divizii BMW i. Explicaţia vine, deci, din inginerie şi curajul celor de la BMW de a gândi lucrurile din căpătâi. Nu e un model convenţional în care s-au îmbâcsit nişte baterii şi un electromotor. E inginerie radicală, adevărată. Şi noi o adorăm şi mai mult acum, după Electro Maraton!
0
769
GALERIE FOTO (40 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!