Impresii după 1,000 km de condus: Hyundai Ioniq electric în Moldova Electro Maraton

Hyundai Ioniq electric a fost unul din automobilele care a stârnit din plin curiozitatea cititorilor noştri în Electro Maraton, iar fenomenul e unul de înţeles. Deşi modelul există de ceva timp bun în gamă, distribuitorul Hyundai în Moldova n-a pus mare accent pe promovarea lui, iar prezenţa acestui model în Moldova Electro Maraton se datorează doar celor de la PNUD Moldova, care au achiziţionat câteva luni în urmă acest exemplar pentru uz propriu.
Modelul a fost lansat la finele anului 2016 la Los Angeles, iar de prin 2017 a început a ajunge şi în Europa. În Moldova a ajuns abia anul trecut.

Încă de la lansarea lui Hyundai Ioniq electric, pasionaţii de automobile electrice i-au apreciat mai ales caracteristicile în viaţa reală. Cum se vor păstra aceste caracteristici în condiţiile unei expediţii prin Moldova, abia urmam să descoperim. Dar să vorbim un pic despre substratul lui tehnic, întâi.
Ioniq electric e parte a unei întregi familii de modele Ioniq, pe lângă versiunea noastră pur electrică mai existând o versiune plug-in hibridă şi una hibridă. Am condus-o cândva pe cea hibridă şi ne plăcuse. Dar în acest maraton avem doar automobile 100% electrice, aşa că azi vom vorbi doar despre acest exemplar Hyundai Ioniq electric.
E propulsat de un electromotor de 120 CP şi 295 Nm. În 9.9 secunde atinge prima sută, iar viteza maximă e limitată la 165 km/h, tot din considerente de eficienţă. Însă, pentru un asemenea model, 165 km/h nu e o viteză modestă. Bateria sa are o capacitate de 28 kWh utilizabili, din cei vreo 30 kWh totali. Autonomia totală, declarată în regim NEDC în momentul lansării, constituia 280 km, dar recalificările ulterioare în regim mai realist WLTP estimau cam 190-200 km. Bateria poate fi încărcată la o priză obişnuită de 230 V, de unde poate trage până la 6.6 kW, dacă-i permite reţeaua. Tot atât a putut trage Ioniq electric şi din prizele de 22 kW din Moldova, întrucât e vorba tot de curent continuu. La modul teoretic, într-un asemenea ritm acest Hyundai trebuia să se încarce complet cam în 5 ore. La modul practic din maraton, l-am încărcat mai mult la prizele obişnuite de la hotele, alături de alte automobile, iar astfel maşina trăgea mai puţin din reţea şi timpul de încărcare era cam de 7-9 ore, în dependenţă de puterea reţelei. Totuşi, maşina asta n-a făcut nicăieri vreo problemă la procesul de încărcare, nici o pretenţie sau vreun refuz.
Hyundai Ioniq electric mai are şi un port CCS, adică un port pentru încărcare rapidă la prize cu curent continuu. Majoritatea modelelor electrice europene moderne au asemenea port, iar prizele CCS în Europa ajung deja la puteri de la 50 kW până la 150 kW. Cu o asemenea priză, în jumătate de oră maşina aproape că-şi umple bateriile, fiind capabilă să tragă până la 69 kW.

Cifre şi observaţii din maraton

Cât dura încărcarea maşinii în maraton v-am spus mai sus, dar altceva ne-a impresionat tot mai mult cu fiecare nouă zi: autonomia reală a maşinii. Aşteptam că abia vom atinge vreo 190 km. Dar Hyundai a indicat constant peste 250 km autonomie reală, apropiindu-se de valori de 265-290 km! Da, asta se întâmpla cu un stil de condus domol, dar oricum cifrele s-au repetat de la o zi la alta, chiar dacă se mai schimbau şi cei de la volan. Chiar şi în ziua cu challenge-ul de 300 km, maşina s-a descurcat fără nici o problemă.
Cifra de consum a fost de asemenea una admirabilă. Undeva pe la 13.8-14.0 kWh/100 km! Mai mult ca atât, în ziua challenge-ului de 300 km, când toate maşinile au avut consumuri mai mici, media lui Hyundai Ioniq electric a fost de vreo 11-11.5 kWh la sută.

Am observat, aşadar, că-n Electro Maraton noi am reuşit nu doar să batem autonomia şi consumul mediu indicat de producători în ciclu WLTP, ci şi cel mai teoretic, în regim NEDC! Şi asta s-a întâmplat cam cu toate maşinile electrice, cu excepţia celor super puternice, care ne-au tot tras la păcat prin tentaţiile lor. În rest, cu aceste maşini am putut fără prea mare efort să atingem consumuri excelente, conducând cu viteze cuprinde între 50 km/h prin localităţi şi 70-80 km/h în afara localităţilor.
Hyundai Ioniq electric ne-a plăcut şi-n materie de configuraţie practică pe care o obţii. E un fastback cu siluetă de sedan, practic în volumul portbagajului şi spaţiului din habitaclu, dar e şi foarte generos dotat pentru un confort decent la bord, având chiar şi ventilare la scaune. Apropo, ăsta e unul din modelele pe care nu-l afectează prea mult aerul condiţionat inclus, dar şi aici şoferul a avut mai multe episoade de străduinţă maximă, când mai şi deconecta climatizarea.
Şi, în fine, preţul e unul care pare aproape incredibil ca să fie adevărat. Pe site-ul oficial al celor de la Hyundai în Moldova e indicat un preţ de start de 24,100 euro pentru versiunea cu dotări de bază şi 28,900 euro pentru versiunea mai echipată, similară celei testate de noi. Aici se mai pot adăuga opţionale de maxim 1-2 mii euro şi gata, maşina e complet echipată.

Trebuie să recunoaştem că e un model care ne-a impresionat plăcut în Moldova Electro Maraton, care ne-a tot demonstrat cu fiecare nouă zi rezultate remarcabile în eficienţă şi autonomie şi care ne-a făcut să-l declarăm drept o sumă de calităţi extrem de raţională în tărâmul ăsta al maşinilor electrice.
Între timp, coreenii au lansat şi o versiune facelift pentru Hyundai Ioniq electric, care, pe lângă designul uşor împrospătat, i-a adus o baterie mai mare, de 38.3 kWh, şi o autonomie WLTP de aproape 300 km. Noua baterie se încarcă un pic mai repede de la prizele cu curent alternativ (7.2 kW) şi mult mai repede de la cele cu curent continuu. Puterea motorului a rămas aceeaşi.
1
558
GALERIE FOTO (32 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!