Moldova Electro Maraton, din alte perspective: Bogdan Ghieş despre experienţa lui cu automobilele electrice

11 Iulie 2019, 07:47
Bogdan Ghieş, pentru PiataAuto.md
Bogdan Ghieş e unul din camarazii alături de care ne-am regăsit în mai multe expediţii şi călătorii pe parcursul ultimilor ani, dar Electro Maraton a însemnat pentru el o premieră în condusul automobilelor electrice şi cunoaşterea unor experienţe atât de aprofundate. Având studii tehnice cu predilecţie spre reţele electrice, înţelegerea electromobilităţii e una şi mai avizată din perspectiva sa. Aşa că, atunci când i-am văzut impresiile formulate într-un text bine închegat, ne-am gândit că aceasta perspectivă diferită va fi cu siguranţă interesantă şi informativă pentru cititorii noştri. Prin urmare, mai jos reproducem textul lui Bogdan Ghieş, cu impresiile lui despre automobilele electrice din Moldova Electro Maraton.
Însemnări despre electromobile

Pentru a crea alura unui influencer cu mare priză la public, voi începe cu expresia „mulţi mă întreabă ce părere am despre automobilele electrice după Moldova Electro Maraton”.

Păi iată, marea întrebare nu mai e dacă vom ajunge să mergem pe electromobile sau nu, ci când se va întâmpla asta. Parcurgând aproximativ 1,000 km prin Moldova timp de 5 zile şi testând 9 automobile electrice diferite, pot răspunde la întrebarea de mai sus prin „curând, foarte curând”. Astăzi oferta de electromobile este deja suficient de diversă pentru a răspunde multor solicitări specifice.
Dacă vorbim de folosire a electromobilelor în scop comercial (taxi, livrări, curierat, agenţi de vânzări care vizitează puncte de vânzare), atunci alegerea mea se îndreaptă spre Renault ZOE. Modelul e în stare să parcurgă până la 200 km (din practică 130-150 km) în ipostaza sa produsă acum vreo 4-5 ani şi se încarcă atât de la prize de mare putere, timp de 30 min – 1 oră, cât şi de la prize domestice, cu o durată de până la vreo 7 ore. Dar există dileme vizavi de dimensiunile maşinii (nu e maşină de familie), confortul oferit şi dotările opţionale cu care poate fi echipată.
Mie mi-a plăcut mult Hyundai Ioniq – e un automobil încăpător cu 5 locuri. E universal în scopurile pentru care poate fi folosit, cu el se poate călători în afara oraşului cu familia, dar se poate şi merge la o întâlnire de afaceri. E confortabil, dinamic şi e dotat cu o mulţime de artificii moderne plăcute: cameră video spate, navigaţie, urmărirea benzii, încălzirea şi ventilarea scaunelor, indicatoare pentru zone oarbe... cam toate dotările moderne la care te poţi gândi, se pot regăsi pe această maşină. Şi autonomia s-a dovedit a fi bună, cu o baterie completă noi circulam 280-290 km, iar încărcarea de la o priză domestică durează cam 7-8 ore, ceea ce nu e deloc rău pentru o asemenea autonomie. De altfel Ioniq e foarte nepretenţios la calitatea reţelei electrice. Dar există şi un minus – pentru încărcarea rapidă acest model foloseşte standardul CCS, asemenea staţii în Moldova nu există şi nici nu se preconizează, iar dacă ar fi, o încărcare ar dura cam o oră.
Vorbind despre standardele de încărcare, ele sunt mult prea multe în prezent, ca în timpurile când fiecare producător de telefoane avea mufa lui pentru încărcător. Cu timpul, totul s-a standardizat şi azi avem doar porturi lightning (iPhone) şi USB. Cam asta le aşteaptă şi pe aceste standarde actuale multiple ale electromobilelor.
Dacă vorbim de automobilele electrice premium – aici lucrurile sunt cu mult mai interesante. Regula ar fi că aceste modele oferă deja autonomii de peste 400 km, până spre 600 km, cu puteri de 400-500 CP şi timpi ireali de acceleraţie de la 0 la 100 km/h de vreo 4 secunde. Acestea sunt generos echipate şi super confortabile. În acest maraton am avut ocazia să conduc Jaguar I-PACE şi, pentru a nu scrie prea multe cuvinte, voi spune un singur lucru: mi-a întrecut orice aşteptări!
În discuţia despre electromobile, toţi încearcă a le compara cu motoarele cu ardere internă, iar asta nu e prea corect. E ca şi cum ai compara căldura cu umiditatea.

Toţi sunt interesaţi mai ales de componenta economică – e un electromobil mai ieftin în exploatare sau nu? Hai să ne clarificăm un pic. Automobilul meu personal, în prezent, cu un motor de 300 CP sub capotă, consumă 10 litri de diesel la 100 km, iar asta înseamnă 170 lei. Jaguar I-PACE, cu două motoare de 400 CP în total, consumă 22 kW/100 km, iar asta înseamnă 40 lei. De asemenea, motoarele cu ardere internă au multe consumabile, care lipsesc la electromobile: ulei, filtre, garnituri, pompe, radiatoare, sistem de evacuare, catalizatoare ş.a.m.d. Partea constructivă a unui electromobil e mult mai simplă decât a unui automobil cu motor tradiţional, ceea ce-l face mult mai ieftin în mentenanţă, însă, deocamdată, mai scump în achiziţie.
A ieşit un text cu multe cuvinte, dar concluzia e una: dacă aş alege astăzi al doilea automobil pentru familie, acesta ar fi un automobil electric!

Viitorul e aici!
2
416
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!