Ziua 4 în Moldova Electro Maraton: atunci când înnoptezi într-un oraş, dar te încarci în altul

Când vine vorba de a te opri să înnoptezi într-un oraş din sudul ţării cu un grup mai mare de oameni, alegerea de hotele e brusc foarte limitată. În braţul de sud-est al ţării, lucrurile stau mult mai bine, însă în cel sudic – e mult mai dificil. Iar în cazul Moldova Electro Maraton, când trebuie să mai ţinem cont şi de logistica de încărcare a 9 automobile electrice, lucrurile devin de-a dreptul complicate.
Voiam să ajungem la Comrat drept cel mai sudic punct al maratonului nostru, iar în acest oraş există un singur hotel ce putea să adăpostească un grup atât de mare. Însă în Comrat nu există astăzi nici o staţie publică de încărcare a automobilelor. De fapt, mai la sud de Cimişlia, în braţul sudic al Moldovei, nu există deocamdată nici o staţie electrică. Iar să încarci nouă automobile într-o noapte doar de la prizele unui hotel e cam imposibil, mai ales că avem şi modele electrice cu baterii uriaşe, precum Tesla Model S (100 kWh) şi Jaguar I-PACE. Şi mai ales că, după provocarea de rezistenţă de 300 km din ziua anterioară maşinile au ajuns la destinaţie cu bateriile mai descărcate decât în alte zile, iar timpul de sosire a fost cam pe la miezul nopţii.

Când conduci o electrică, înveţi să înţelegi că diferenţa dintre „azi” şi „mâine” se măsoară tot în ore şi că, dacă ai pus o maşină la încărcat abia pe la miezul nopţii, la o priză standard, s-ar putea întâmpla ca dimineaţa devreme maşina să nu fie încă deplin încărcată.
Aşadar, n-aveam un anturaj prea favorabil electricelor la Comrat. Şi atunci am decis să amplasăm o mare parte a automobilelor electrice la încărcat în Cimişlia, acolo unde există o staţie de mare putere. Aici conectaserăm câte o maşină la ea, apoi altele două la prizele de 230V ale aceleiaşi staţii. Doar că asta a dus la nenumărate săriri de siguranţă, aşa că unul dintre noi a făcut santinela lângă automobile. Deci, practic, am dormit într-un oraş şi am alimentat o mare parte din automobile într-un alt oraş, la vreo 30 km mai la nord. Asta e starea de astăzi a acestui prim început de infrastructură în Moldova. Sperăm din tot sufletul că peste un an vom privi în spate la experienţele acestui prim maraton electric şi vom spune „ah, ce nostim era în acele vremuri de pionerat, şi cât de bine puse la punct sunt lucrurile acum!”.
Şi, aşa cum spuneam, n-aveam prea mult timp la dispoziţie. Maşinile au fost conectate la priză pe la 1 noaptea în Comrat. BMW i3, eroul zilei anterioare, a reuşit să tragă destul de puţin dintr-o priză electrică mai auxiliară a hotelului, abia pentru vreo 80-100 km în plus. Noroc de kilometrii rămaşi din ziua anterioară. Şi asta din cauza reţelei mai slabe. Hyundai Ioniq, conectat şi el la acelaşi hotel din Comrat, pesemne că fie a beneficiat de o priză mai puternică, din altă aripă a hotelului, fie a putut trage mai mult din ea, întrucât dimineaţa avea bateria practic plină. Iar modelul ăsta coreean, de la care noi aşteptam la început o autonomie reală de apoximativ 190-210 km cu un plin, indică în Electro Maraton rezultate mult mai bune, de cca 260-270 km. Da, e interesant modelul, cu siguranţă, e o descoperire pentru noi acest prim contact cu el.
La fel şi Volkswagen e-Golf, ne depăşeşte aşteptările constant. Fiind proiectat cu câţiva ani înainte, are o autonomie mai mică, de aproximativ 200 km, însă e foarte consecvent în consum şi kilometrii pe care-i poţi face cu o încărcare, aşa că ajungi să-i prinzi repede ritmul. Şi în e-Golf, apropo, se vor simţi excelent oamenii care vor să se aciueze la bordul unei maşini electrice aproape ca într-o maşină convenţională. Indicatorul bateriei e realizat ca şi cel al nivelului de combustibil în rezervor la o maşină cu motor de ardere internă, informaţiile sunt afişate pe display-ul central identic cu alte Golf-uri neelectrice. Într-un cuvânt, e o experienţă familiară tuturor proprietarilor de Volkswagen Golf, dar care aduce şi toate beneficiile acestei noi lumi electrice. Şi, când ne gândim că asta e maşina primăriei Chişinăului, parcă ne pare şi mai bine, cumva, că există un asemenea automobil electric în serviciul ei. Iar faptul că prezenţa ei în Electro Maraton e susţinută şi de distribuitorul Volkswagen în Moldova, cei de la Rumeon, ne dă o speranţă în plus că recent anunţatele modele noi electrice ale grupului Volkswagen, ce vor fi lansate într-o adevărată avalanşă, ar putea avea mai multe tangenţe cu ţara noastră.
Dar să revenim la starea noastră de lucruri şi la „mahmureala” electrică, după marea cursă de rezistenţă de 300 km. La 8 dimineaţa eram gata să pornim din Comrat şi ne-am gândit să nu luăm nici dejunul la hotel. Bine, nici propunerile hotelului nu sunau prea ademenitor, dar am considerat că putem lua dejunul în Cimişlia, la o cafenea numită Autoland, situată în vecinătate imediată a staţiei Lukoil unde se află priza de încărcare, şi astfel timpul va fi folosit mai util.
Aici am mai stat vreo două ore bune pentru a ne asigura că maşinile pot trage cât mai mult din priza cea puternică şi din cele auxiliare. Jaguar I-PACE reuşise să ia destul de mult în bateria sa, însă, pentru că şi alte maşini îşi alteptau rândul, am fost nevoiţi să-l porţionăm pe la 60% de baterie.
Noua generaţie Nissan Leaf fusese puţin timp la priză. Ar fi avut nevoie de mai mult, însă din nou lipsa de timp ne impunea s-o ţinem la dietă. Am încărcat-o cât să aibă autonomie pentru ziua ce urma, cu o rezervă decentă. Şi mai e ceva – toţi care condus noul Leaf ceva mai mult ajung să spună că maşina e cu adevărat interesantă în ceea ce oferă, fiind o sumă de calităţi superbe, iar în contrast cu generaţia precedentă a modelului, noul Leaf chiar a scăpat de anxietăţile de autonomie.
Cele mai fericite modele, atunci când văd prize puternice, sunt cele două Renault ZOE. Chiar dacă au baterii diferite, ambele au o calitate remarcabilă: trag cam cea mai mare viteză din staţia publică, de până la vreo 20-22 kW pe oră, absorbind toate trei faze, spre deosebire de alte modele care trag doar o fază şi vreo 6-7 kW pe oră.
Aşadar, dacă vreţi avantajul unei încărcări mai rapide, Renault ZOE e deocamdată supermanul formaţiei.
Tesla Model S nu s-a încărcat nici ea deplin pe parcursul nopţii, şi tot din cauza lipsei de timp. Dar, la autonomia uriaşă a maşinii, aici lucrurile au o altă dimensiune. Radu, unul din expediţionişti, a întruchipat foarte bine senzaţiile date de această maşină: „când eram mai tânăr şi abia apăruse Tesla, era un fan înrăit al mărcii, cu postere, cu informaţii, ba chiar urmăream fiecare nou cuvânt al lui Elon Musk şi fiecare nou pas al Tesla, apoi, în timp, acest entuziasm al meu se mai stinsese şi se transformase în respect şi admiraţie pentru această parcă. Astăzi, după ce-am călătorit la bordul acestei Tesla Model S, m-am simţit din nou adolescent, cu inima înflăcărată. M-am îndrăgostit din nou de marcă şi de tot ce înseamnă Tesla!”.
Da, pentru că automobilele electrice pot fi şi extraordinar de savuroase în condus, dragii noştri. Nu doar eficienţă şi gând la kilometrii rămaşi din autonomie. Ci şi plăcere absolută în condus.
După ce-am lăsat maşinile să-şi mai tragă energie timp de două ore matinale la Cimişlia, am pornit spre estul ţării, pe drumul spre Căuşeni. Porţiunea asta de drum e frumoasă, dar asfaltul de aici variază foarte mult în calitate – de la ideal la catastrofal. Aşa că şi ritmul nostru de condus a variat. Scopul era să ajungem iniţial la o staţie de lângă satul Ermoclia, una din acestei noi staţii puternice instalate deja în ţară de către cei de la EcoFactor.
Aici – tocmai se conectase un Leaf de generaţie precedentă, venit din Ucraina în Moldova. Asta ne-a făcut încă o dată să înţelegem cât de importante sunt aceste staţii publice de încărcare inclusiv pentru încadrarea Moldovei într-o hartă a civilizaţiei pentru turişti. Domnul din Ucraina, însă, la văzul coloanei noastre, a binevoit să ne cedeze priza pe vreo 30 minute pentru a alimenta coloana, iar între timp am tot discutat chestii savuroase. Ba mai mult ca atât, aici cei de la EcoFactor ne pregătiseră un transformator mobil în curent continuu, care trage energie de la staţia principală, dar transformă curentul alternativ în continuu, iar la ieşire avem practic standard ChaDeMo, care poate încărca multe maşini cu o viteză ameţitoare.
Am conectat Leaf-ul alb şi în vreo 15 minute autonomia lui a crescut de la 32 km la vreo 80. Apoi am conectat BMW i3 în regim de 3 faze şi, la fel, încărcarea decurgea cu vreo 9 kW pe oră.
Iar turistul din Ucraina ne-a arătat şi o aplicaţie folosită de el la afişarea datelor exacte, tehnice, despre starea Leaf-ului din această generaţie. Am probat-o şi pe Leaf-ul nostru, cel oferit de cei de la DAAC Hermes, importat la mâna a doua, dar cu garanţie de uzină încă. Bateria are o sănătate de vreo 88%, ceea ce, în lumea Leaf-urilor de vârsta asta înseamnă stare impecabilă! Asta da!
De aici încolo, ne-am mişcat spre Anenii Noi, unde mai există o staţie şi unde, inspiraţi de gestul de ieri al unui restaurant din Chişinău, care ne-a făcut o livrare cu maşina electrică, au venit şi cei de la Star Kebab cu o iniţiativă similară, întrucât şi ei tocmai au implementat maşini electrice în serviciul lor de livrare. Şi sunt tot Renault Zoe de 22 kW, secretul alegerii fiind tot viteza mare de încărcare.
De aici şi până la punctul nostru de înnoptare din Bulboaca mai erau vreo 8 kilometri. Aici, la castel, există un nou hotel, cam unicul din toată pe o rază de vreo 40-50 km. Am ajuns cu bateriile multor maşini descărcate mai mult decât în zilele anterioare, aşa că am tot pus la încărcare electromobilele noastre prin parcarea privată a hotelului, pe la vreo două benzinării din apropiere, ba chiar şi la staţia din Anenii Noi, iar vreo două automobile îşi aşteptau rândul în parcare. De data asta siguranţele castelului n-au mai sărit, dar atâtea zile în maraton ne-au călit deja cu toată logistica de încărcare a celor 9 electromobile.
Şi uite aşa, ne apropiem de 1,000 km parcurşi în maratonul nostru electric, iar concluziile şi cifrele ni se completează la catalog tot mai mult, despre maşini, prize, condusul eco, viaţa alături de o maşină electrică în Moldova şi subtilităţile ei. Concluziile complete le vom relata după ce încheiem turul nostru prin ţară, dar deocamdată ne preocupa încărcarea completă a maşinilor, pentru a face faţă încă unui ultim sprint mai scurt, până la Chişinău, în PMAN.
1
4,672
GALERIE FOTO (83 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (2 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!