Spiritul Kodiaq RS: cum e să conduci un SUV diesel biturbo alături de decapotabile, hot hatch-uri şi sedanuri sportive?

Cea de-a 5-a zi a road trip-ului nostru de 7 zile, cu 7 maşini sportive, pe drumurile României, a fost pestriţată cu mai multe segmente de autostrăzi şi mai puţine drumuri din alea care să-ţi taie respiraţie de frumuseţe. O „zi de legătură”, cum o numesc colegii noştri din România, care să ne ducă spre Sibiu, acolo unde ne va fi „baza” vreme de două zile, când urmează să trecem Transalpina şi Transfăgărăşanul.
Dar votul de echipă a decis ieri totuşi în favoarea condimentării traseului iniţial, aşa că a doua parte a zilei a fost oricum mai gustoasă. Iar eu am fost, în sfârşit, toată ziua la bordul lui Skoda Kodiaq RS. Şi m-am bucurat că am avut şansa s-o conduc atât pe autostrăzi, cât şi pe trasee mai întortocheate, întrucât am putut s-o simt în mai multe ipostaze.
Primele senzaţii de la volanul lui Kodiaq RS sunt cele date de sunetul motorului. Tonalitatea lui e atât de îngroşată, încât aduce a un motor V8. Toate se întâmplă graţie unui sistem de evacuare la care se simte că s-a lucrat mult, tocmai pentru a-i accentua motorului un caracter super sportiv. Şi asta se simte atât din afară, cât şi de la volan, atât static, cât şi atunci când o goneşti mai aprig.
În al doilea rând, ajungi repede să-ţi placă interiorul lui Kodiaq RS, cu elementele sportive în stil RS de pe el. Scaunele sunt superbe, având o profilare sportivă, cu tetieră integrată. Volanul e niţel teşit în partea de jos, cu profilare sportivă şi el. Nu sunt încântat numai de faptul că inserţiile în stil de fibră de carbon de pe bord nu-s autentice. În rest, habitaclul chiar arată bestial de bine.

Ei bine, şi-n condus te îndrăgosteşti inevitabil de motorul ăsta biturbo diesel de sub capotă. Deci chiar sună ca un benzinar V6 sau V8, fără urmă de troncăneala diesel din aia de demult. Şi dezvoltă turaţii atât de pofticios! Maşina asta are o poftă admirabilă de a dezvolta putere mare, dar fără efort. Pur şi simplu constaţi rezervele de putere, care ţi se pun pe tavă când apeşi acceleraţia.
Pe autostradă, sportivele au început repede a-şi face de cap. Provocarea mea ar fi fost să mă ţin din urma lor, cu ditamai SUV-ul sportiv imens. Iar asta nu e simplu atunci când eşti într-o asemenea formaţie. Dar Kodiaq RS te lasă frapat pe autostradă. De sub capotă forţa ţâşneşte ca izvoarele de munte după topirea zăpezilor, iar cifrele pe vitezometru ajung la viteze despre care e obscen să vorbim. Sportivele s-au simţit pentru o clipă pe autostrăzile non-restrictive germane, autostrăzi mult mai pustii de trafic pe aici prin România. Cifrele au urcat spre vitezele maxime declarate ale acestor maşini... Şi la asemenea viteze Kodiaq RS m-a frapat c-o stabilitate de curs pe care n-aş fi aşteptat-o de la un Kodiaq, ştiindu-i dimensiunile.

Dar Kodiaq RS nu e un simplu Kodiaq dopat cu mai multă putere. E un model pe care inginerii au fost lăsaţi să-şi facă treaba în toate detaliile – motor, suspensie, frâne – tot. Şi acum toată forţa asta nouă vine la pachet cu o suspensie care o poate ţine în frâu incredibil de bine. Să alergi aproape de maximul din paşaport şi să te simţi absolut încrezut să schimbi benzile, să iei viraje mai întinse de autostradă, să depăşeşti sportive cu eşapamente mai voluptoase şi să zici „Wow! Ce-au făcut inginerii cu maşina asta!”.
Pentru o clipă m-am gândit că, dacă pe capota acestei maşini ar sta o emblemă Audi, spre exemplu, ţinuta ei de drum n-ar roşi cu nimic în faţa unor pretenţii premium. Şi forţa motorului biturbo de sub capotă chiar e comparabilă cu forţa unor V6 diesel de acum câţiva ani. E superbă aceasta Skoda Kodiaq RS. Da, unii dintre voi ar spune că poate emblema RS n-ar fi trebuit aplicată pe acest Kodiaq, ci ar fi trebuit să se delimiteze doar ca un Kodiaq biturbo, dar adevărul e că schimbările aplicate maşinii sunt departe dincolo de doar un alt motor sub capotă. Şi dacă emblema RS a fost pusă pe o Octavia cu motor diesel, de ce să nu se pună şi aici? Ţinuta de drum şi senzaţiile de condus îi certifică această conformare.
După o pauză la salina Turda, am votat pe unde să mergem mai departe spre Sibiu – pe un traseu preponderent cu autostradă sau pe unul cu drumuri mai sinuoase, dar care avea să fie mai lent în timpul total. Am ales drumurile cu viraje. N-au fost serpentine din alea montane, dar încet-încet s-au condimentat, aşa că am putut s-o alerg bine pe aici.
În viraje Kodiaq RS te face să simţi un pic centrul lui de greutate mai înălţat, firesc din punct de vedere fizic, dar totuşi suspensia lui reuşeşte să contracareze excelent acest ruliu, minimizându-l până la un minim acceptabil chiar şi pentru SUV-uri premium cu mai multe sute de cai-putere. Şi cu tracţiunea integrală poţi face foarte predictibil transferul de greutate în viraje. Tracţiunea integrală de pe Kodiaq RS, apropo, e modificată faţă de un Kodiaq normal, trimiţând mult mai mult cuplu punţii spate. Am simţit asta în câteva viraje luate cu pedala apăsată în forţă – prima care intră în mici derapaje e puntea spate. Aproape că ai putea intra în drift cu maşina asta dacă ai vrea. Formidabil comportament. Ţinută de sportivă adevărată.
Aşa că nu doar că te poţi ţine alături de sportive pe drumurile publice, dar poţi lesne ajunge printre primii dacă-ţi doreşti, cu Kodiaq RS. Pe circuit, la liniuţă, evident că anumite limite fizice şi-ar spune cuvântul. Dar Kodiaq RS vine cu mult mai multe calităţi pentru viaţa aia reală, care, împreună cu toată sportivitatea asta, fac din el o maşină incredibil de tentantă. Şi partea cea mai formidabilă e că în aceste zile m-am convins în repetate rânduri: sportivitatea lui Skoda Kodiaq RS e mai autentică şi mai consistentă decât aş fi crezut la prima vedere. E un model pe care să-l îndrăgeşti tot mai mult cu fiecare nou episod de condus.
Şi uite că azi aş vrea să-l conduc un pic pe serpentine din alea strânse de tot pe Transalpina, deşi maşina pe care o voi în marea parte a zilei de azi va fi Honda Civic Type-R. Aş vrea să simt totuşi Kodiaq RS şi-n aceste ipostaze mai extreme şi să putem întregi tabloul senzaţiilor lui.
Dan a condus ieri BMW Z4 M40i, un alt model pe care-l aştepta mult, dar care nu l-a făcut să exalte la fel de mult cum s-a întâmplat în cele două zile precedente. Azi el va conduce Ford Fiesta ST, micuţul hatchback cu motor de 1.5 litri şi 200 CP.
Vă salutăm din Sibiu şi vă spunem că mai urmează două zile formidabile aici, în road trip-ul nostru cu Spirit RS prin #RomanianRoads!
0
937
GALERIE FOTO (26 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!