Transalpina, acel minunat traseu al României, pe care l-am traversat cu 7 maşini sport. Ziua 6 a road trip-ului nostru.

Am pierdut firul zilelor din calendar. Luni, marţi, miercuri – nu mai ştim ce-o fi azi. Ştim doar numărul de ordine din road trip – ziua 4, ziua 5 şi tot aşa. Şi în fiecare dimineaţă mai deschidem încă o dată tabelul cu distribuţia maşinilor, ca să ne reamintim ce sportivă conducem azi. Nu c-ar fi vreo una pe care n-ai vrea s-o conduci, dar chiar şi atunci când ai de ales din meniul unui restaurant cu stele Michelin, tot contează alegerea.
Iar astăzi alegerea parcă era şi mai importantă, întrucât urma să traversăm Transalpina – un renumit traseu montan din România, asemuit adeseori renumitului Transfăgărăşan, iar unii, care s-au mai plictisit de renumele ultimului sau de aglomeraţia ce survine adeseori pe acolo, chiar spun că Transalpina e mai savuroasă, deşi e mai provocatoare. Hm... provocatoare? Sună interesant!
Eu aveam să conduc Honda Civic Type-R, hot hatch-ul pe care-l aşteptam demult să conduc şi pe care ştiu deja că-l aşteptaţi şi voi, cititorii noştri, întrucât primesc mesaje de la voi, mesaje care ne inspiră să atragem şi mai multă atenţie la toate senzaţiile de aici şi pentru care vă mulţumesc. Pentru mine, acest model e o împlinire neaşteptată a unui vis din adolescenţă. Pe atunci unul din puţinele jocuri video care mă captivaseră cu adevărat fusese Need for Speed, iar Civic Type-R din generaţia de pe atunci era unul din cele mai bune modele pe care putea să le alegi.
Iar astăzi am parte de un Need for Speed în viaţa reală, în „carne şi oase”, sau mai bine spus în motoare şi suspensie. Motorul bestiei are 320 CP în zilele noastre, fiind un benzinar turboaspirat de 4 cilindri, cu o cilindree de 2.0 litri. Maşina accelerează până la 100 km/h în 5.8 secunde.

Dan urcase la volanul lui Ford Fiesta ST, micuţul hatchback, puterea căruia e deloc neglijabilă în raport cu dimensiunea şi talia sa: 200 CP. I-a plăcut neaşteptat de mult pe serpentinele de pe Transalpina, zâmbea fericit şi de fiecare dată când mai coboram la câte un popas scurt zicea că nu se aştepta să fie într-atât de plăcută în condus şi într-atât de iute.
Doar traseul pe care ne îndreptam spre Transalpina ne mai dăduse bătăi de cap. La un moment dar devenise într-atât de pestriţat cu gropi, încât am început a ne îngrijora să nu tăiem vreo anvelopă la una din maşinile noastre sportive, cu jante mari şi pneuri mici la înălţime, mai ales că gropile se ascundeau uneori prin contrastul zonelor însorite cu cele umbroase de pe asfalt. Chiar dacă am mai abordat dureros câteva gropi fiecare din noi, din fericire s-a trecut fără vreo pană.
Despre cum am simţit eu Honda Civic Type-R pe Transalpina vă relatez într-un alineat de rezumat pe care l-am transmis şi colegilor de la Automarket.ro pentru publicare:

E un model pe care fie îl adori, fie îl ocolești, tachinându-l c-ar fi prea exhibiționist pe dinafară, prea îmbătrânit la multimedia pe dinăuntru. Dar, Civic Type-R nu se cumpără pentru frumusețea culorilor de pe display-ul de la interior. Se cumpără pentru inginerie ascuțită ca sabia de samurai. Și oh, Doamne, cât ascuțită e sabia acestei generații! A mers pe curbele de pe Transalpina cu precizia cu care-și trasează artiștii liniile cu creionul. Ba chiar, tot ca și artiștii, te surprinzi jonglând cu ea la limita scrâșnirilor de anvelope și a pierderii aderenței, pentru a da mai multă personalitate și emoție trecerii fiecărei curbe strânse. Motor superb, timonerie exemplară a cutiei manuale, și o suspensie calibrată până la incredibil - toate astea îi formează filosofia inginerească. Dacă pe asta pui preț - pe miezul ăsta ingineresc, n-ai cum să n-o adori. Mai ales când o alergi pe traseele astea savuroase din #RomanianRoads.”
Transalpina e provocatoare la început, dar devine cu adevărat superbă acolo la altitudine, recompensându-te pentru dârzenia de a fi rezistat să ajungi sus. Odată ce laşi în urmă provocările zonelor împădurite, te ridici deasupra lor, iar în faţă ţi se deschide o privelişte vastă, magnifică, pe care a fost trasat un drum cu nişte încreţituri superbe, numai bune pentru nişte maşini savuroase în condus.
Şi dacă tot eram pe aici, pe Transalpina, n-am putut să nu iau şi Kodiaq RS un pic, pentru a-l pune la încercare acolo unde nu reuşisem cu o zi mai devreme – prin viraje cu adevărat strânse. Şi m-a dat pe spate de felul în care se conduce pe aici! Motorul şi cutia au devenit mult mai pofticioase de reacţii instantanee, rapoartele cutiei viind foarte potrivite pentru reprizele trecerii rapizi a unui viraj. Am condus-o în regim manual, jucându-mă cu padelele de pe volan. Dar cea mai senzaţională e ţinuta de drum în viraje şi felul în care tracţiunea integrală te ajută să treci prin curbe strânse.
Ruliul maşinii, puse în regim sport, e foarte mic, neaşteptat de mic, iar când treci virajele simţi întotdeauna că ai tracţiune pe ambele punţi, o tracţiune cu comportament de permanentă. Şi de fiecare dată când am apăsat un pic mai în forţă în viraj, puntea spate a fost cea care a pornit derapajul, semn că anume ea primeşte mai mult cuplu în aceste momente. Deci nu subvirează cum se întâmplă de obicei la asemenea SUV-uri uriaşe, mai ales la cele ce favorizează tracţiunea spate, ci supravirează, invitându-te parcă s-o arunci şi-n drift. Şi poţi să faci şi asta! Cu dimatai SUV-ul Skoda Kodiaq RS. Formidabilă maşină! Îşi merită plenar emblema RS!
Mai urmează o singură zi a road trip-ului, cea în care vom conduce pe Transfăgărăşan, după care vom reveni la Bucureşti. O zi în care au voi savura Ford Fiesta ST, iar Dan – Renault Megane RS. Iar dacă tot Megane RS şi Honda Civic Type-R sunt concurenţi direcţi, ne-am gândit ca, atunci când vom publica şi testele drive rezultate din acest road trip, să facem un test comparativ între cele două? Cum credeţi, cine va învinge?
0
4,458
GALERIE FOTO (56 IMAGINI)
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!