Automobilele redacţiei: Skoda Karoq la un an de exploatare. Răspundem la întrebările cititorilor

Skoda Karoq a redacţiei noastre a trecut de un an de exploatare. Înainte de a veni cu un articol care să vorbească despre costuri, deservire tehnică şi kilometri, ne simţim obligaţi să răspundem la câteva întrebări venite frecvent, într-o formă sau alta, de la cititori pe parcursul acestui an. Acum, că am adunat deja peste 60 de mii de kilometri parcurşi şi peste un an de exploatare, răspunsurile la aceste întrebări sunt şi mai consistente, şi mai informate din proprie experienţă.
Aşadar, articolul de azi e dedicat unui număr de 3 întrebări cele mai frecvente pe care le-am primit pe parcursul anului. Ne-am gândit că, dacă aceste întrebări apar atât de des la unii, răspunsul la ele ar putea să-i intereseze pe foarte mulţi cititori. Aşa, că, dragii noştri, iată-le mai jos. Iar dacă aveţi alte întrebări, nu ezitaţi să ni le adresa pe adresa de mail office@piataauto.md sau prin mesaje pe paginile noastre în reţelele sociale.

Motorul 2.0 TDI consumă ulei?

Nu! Ştim legendele care circulă despre multe dintre motoarele grupului VW. Însă aici vom vorbi despre experienţa noastră reală. Până la acest parcurs de 63,000 km nu am adăugat nici măcar o singură dată ulei între deservirile tehnice. Am verificat de mai multe ori nivelul anume pentru a ne convinge că nu există consum de ulei. Şi de fiecare dată nivelul nu indică vreo scădere vizibilă. Deci, între deserviri facem 15,000 km parcurşi fără pic de ulei adăugat. Trebuie să mai ştiţi că acest motor 2.0 TDI e unul de generaţie nouă faţă de TDI-urile cu acelaşi volum care se instalau câţiva ani în urmă pe motoarele grupului. Poate de aici şi vin multe perfecţionări tehnice.
Cum schimbă cutia DSG? A apărut vreo problemă, vreun sunet suspect vreodată, vreo eroare?

Schimbă excepţional de bine. Dar trebuie să ştiţi că şi cutia DSG, chiar dacă e numită la fel, se înstalează în mai multe versiuni ale ei pe diverse motoare, chiar în cadrul gamei de motorizări a aceluiaşi model. Pe Karoq 2.0 TDI 4x4 se instalează cutia DQ381, iar aici, fiind vorba de motorizarea mai puternică, bănuim că şi ambreiajele sunt pregătite pentru a face faţă unui cuplu mai mare. Mai mult ca atât, în unele ţări UE Karoq e disponibil şi cu ipostaza de 190 CP şi 400 Nm a motorului 2.0 TDI, iar acolo e montată aceeaşi cutie DQ381. Prin urmare, pe motorizarea noastră de 150 CP şi 340 Nm, cutia de viteze are o rezervă şi mai mare de rezistenţă.
Te obişnuieşti repede cu senzaţia asta de lipsă totală a oricăror şocuri între schimburile de trepte. Într-atât, în cazul meu, încât până şi când urc după aia pe C-Class-ul redacţional îmi pare că simt acolo deja micile sacadări uneori între schimburile treptelor, normale de altfel pentru o cutie fără dublu ambreiaj. Sună nostim, dar aşa e, te obişnuieşti repede cu perfecţiunea. Şi în cazul lui Karoq cutia mai şi schimbă foarte logic, nu prea ai impresia că maşina întârzie vreodată în reacţii, sau că ai turaţii improprii ale motorului. Mici şocuri şi ezitări pot apărea uneori doar când conduci mult şi foarte dinamic pe serpentine, când frânezi înainte de viraj, iar virajele se repetă des unul după altul – atunci de obicei cutia se joacă cu trepte 2-3 şi arareori 4. Asta are o explicaţie fizică – cutia pregăteşte de obicei treapta superioară de schimbare, iar tu o vrei pe cea inferioară, şi îi ia o secundă în plus să execute manevra dorită. Spre exemplu, după viraj ai ieşit cu a 2-a din el, ai urcat în a 3-a, iar cutia a pregătit deja treapta a 4-a în celălalt ambreiaj. Tu însă, ajungi la un nou viraj, şi frânezi mai brusc, maşina nu simte că ai avea vreo coborâre în pantă, iar atunci e nevoie de a 2-a, aşa că celălalt ambreiaj trebuie să se mute rapid din a 4-a în a 2-a, cam cât îi ia şi unei cutii normale, ca tu să vezi că maşina face schimbul din a 3-a în a 2-a. Dar asta poate fi simţit doar de către cei cu simţurile ascuţite la senzaţii inginereşti. Orice şofer fără aceste afinitiţări n-ar simţi absolut nimic.
Iar de probleme – nu am avut absolut nici o problemă. Nici o eroare, nici un sunet suspect, nimic. Cutia funcţionează impecabil. Vom schimba doar uleiul atunci când îi va veni momentul.

Cât de bun e sistemul 4x4 de pe Karoq, mai ales iarna, face de optat pentru el?

Logica sistemului 4x4, dar şi ingineria lui – şi aici mă refer la diferenţial şi construcţie – sunt cu mult peste aşteptările pe care le-ai putea avea de la un SUV compact din liga non-premium. Teoretic, sistemul e unul part-time, adică la temperaturi calde de afară, în condus lejer, doar puntea faţă are tracţiune, iar cea spate se include la necesitate. Însă logica lui ia în calcul o mulţime de date şi senzori, astfel încât în viaţa reală, la primele condiţii mai dificile, precum ploaia, mâzga, noroiul sau zăpada şi gerul – ai de fapt comportamentul unui sistem 4x4 permanent, cu cuplul deja prezent pe puntea spate.
Iarna mi s-a memorizat cel mai mult o zi din alea cu cea mai mare zăpadă, când circulam într-o suburbie a capitalei şi am dat de rădăcina unui deal absolut neumblat şi necurăţat, cu zăpadă de vreo 25-30 cm. Am apăsat pedala ca să am forţă suficientă şi mi-am croit drum constant prin acea zăpadă, cu toate patru roţi funcţionând impecabil, la unison. N-am rămas blocat, motorul şi-a păstrat turaţiile dorite de mine, iar maşina a înaintat cu încredere. Eh, şi dacă mai citiţi relatările anterioare, despre momentele în care ne-a prins viscolul prin Austria şi se blocau autostrăzile, şi cum am putut înainta pe acolo datorită acestui sistem 4x4 excelent, veţi înţelege şi mai mult de ce apreciem atât de mult acest sistem. Şi credeţi-ne, există foarte multe alte sisteme 4x4 în segmentul SUV-urilor la preţ raţional care fie îţi includ puntea spate când începi deja a derapa şi astfel ai întotdeauna neîncrederea că poţi intra spontan în derapaj şi ceva lipsă de predictibilitate, fie îţi includ puntea spate la timp, însă când le chinui ceva mai mult ca să înaintezi în condiţii grele după vreo 30-60 secunde îţi afişează pe bord un mesaj de genul „scuze, sistemul s-a supraîncălzit, ţi-am deconectat puntea spate”. Nici vorbă de aşa ceva la Karoq.
0
556
GALERIE FOTO (10 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!