Petromidia Năvodari, cea mai mare rafinărie de petrol din România, aniversează 40 de ani. Reportaj special din locul în care se produc carburanţii Rompetrol

24 Septembrie 2019, 10:42
Denis Godorozea
Şi-a început activitatea în 1979. Pe parcursul a patru decenii, rafinăria Petromidia din Năvodari, parte a companiei nationale de petrol şi gaze din Kazahstan — KazMunayGas, a reuşit performanţa să devină cea mai mare rafinărie din România şi una dintre cele mai moderne din regiunea Mării Negre.
Cu ocazia acestei aniversări redacţia PiataAuto.md a fost invitată la evenimentul special în cadrul căruia am avut ocazia să descoperim în detaliu cum au loc procesele de prelucrare a ţiţeiului şi obţinere a carburanţilor Rompetrol, aruncând totodată şi o privire din interior în „inima” unei companii de top din industria petrolieră regională. Un reportaj special de Denis Godorozea, redactorul PiataAuto.md.

Modernizare continuă şi progres. Cuvinte cheie, venite de la oficialii companiei, care formează prezenţa obligatorie la asemenea evenimente de presă. Dar adevărul obiectiv, măsurat de cifre, e că graţie acestor investiţii în modernizare, Rompetrol a devenit unul din cei mai mari jucători pe piaţa petrolieră din România, Moldova, Bulgaria şi Georgia, iar rafinăria Petromidia a devenit cel mai mare complex petrochimic din România şi unul dintre cele mai moderne din regiunea Mării Negre. De la preluarea Rompetrol de către compania naţională kazahă KazMunayGas in 2007 s-au alocat fonduri semnificative pentru dezvoltarea şi modernizarea rafinăriei situate pe malul Marii Negre (navodari — Constanta) şi a reţelei Rompetrol.
Cel mai amplu proiect lansat de la achiziţia din 2007 a presupus investiţii de 450 milioane dolari, scopul acestuia fiind creşterea capacităţii de prelucrare a materiilor prime de la 3.5 la peste 5 milioane tone anual. Cifre astronomice, la prima vedere, dar acest obiectiv a fost atins şi chiar depăşit — doar pe parcursul anului trecut Petromidia a înregistrat cel mai mare nivel istoric de procesare a materiei prime de 5.92 milioane de tone, reuşind să obţină o cantitate record de produse petroliere finite, de 5.78 milioane tone. Tot pe parcursul lui 2018 Petromidia a obtinut 1.36 milioane tone de benzină şi 2.75 milioane tone de motorină, combustibil ce corespunde standardului Euro 5, comercializat inclusiv şi în Republica Moldova.

De altfel, un fapt curios că nivelul de calitate a combustibilului livrat de Rompetrol este garantat de certificatele de calitate emise de compania din România pentru fiecare cisternă de combustibil livrată în ţara noastră, iar Rompetrol este şi singura companie importatoare de combustibil din Republica Moldova care deţine certificate de calitate pentru fiecare rezervor de combustibil importat. Cu alte cuvinte, suntem asiguraţi şi avem certitudinea că avem de-a face cu o monitorizare absolută a calităţii carburantilor — de la rafinărie până în rezervorul clienţilor.
Timp de patru decenii Petromidia a procesat un volum total de 122.8 milioane tone de materii prime, înregistrând noi şi noi recorduri anual din 2007 până în prezent. În 2019 investiţiile de modernizare au continuat, cu acest scop fiind alocate 50 milioane dolari, inclusiv şi pentru digitalizarea rafinăriei. La capitolul digitalizării, obiectivul de bază a fost adoptarea conceptului Smart Refinery, pentru a eficientiza producţia, reducând totodată şi impactul asupra mediului ambiant şi crescând volumurile de prelucrare a materiilor prime. De altfel, prima jumătate a acestui an a fost încheiată cu un nou record, fiind procesate 3.1 milioane tone de materii prime, ţinta pentru finalul anului fiind stabilirea unui nou record istoric de procesare de 6.1 milioane tone de materii prime.
În contextul dezvoltării industriei auto şi pe fundalul introducerii standardelor de mediu tot mai severe în Europa, Rompetrol se pregăteşte pentru trecerea la viitorul standard european — Euro 6. În acelaşi timp, sunt planificate implementarea unor alte proiecte inovative, precum dezvoltarea unei noi unităţi de productie bitum, care ar putea dubla producţia anuală, dar şi startul producţiei motorinei de un standard nou, rezistente la temperaturi de sub -35 grade Celsius.

Partea de rafinare a Grupului KMG International este completată de Vega Ploiesti — cea mai longevivă unitate de profil din Romania şi unicul producator intern de bitum şi hexan, dar si divizia de petrochimie — singurul producător de polimeri din România.
Midia Marine Terminal — unicul terminal de aprovizionare offshore din România şi cea mai captivantă parte a vizitei noastre

Succesul şi performanţele atinse de rafinărie au fost susţinute şi de investiţiile majore în aprovizionarea cu materii prime şi livrarea produselor petroliere pe cale maritimă, feroviară sau rutieră.

Astfel, în cea de-a doua zi a călătoriei am fost cu toţii invitaţi pe câteva nave maritime de mici dimensiuni pentru o călătorie în largul Mării Negre spre unicul terminal maritim de acest fel din România, care asigură aprovizionarea rafinăriei cu materiile necesare.
Călătoria până la terminal a durat circa 30 minute, în care am parcurs pe mare aproape 9 kilometri. De altfel, aceasta a fost prima noastră experienţă de acest gen, or anterior aveam ocazia să vedem astfel de instalaţii doar în filmele artistice sau cele documentare difuzate de National Geographic sau Discovery, iar ceea ce am avut ocazia să vedem pe viu diferă de imaginile difuzate la TV. Apropo, au fost printre noi şi cei care până în ultima clipă credeau că aceasta este o sondă de extragere a petrolului.

Ei bine, Midia Marine Terminal — operatorul terminalului are un rol important de aprovizionare cu materiile prime, de a le transfera direct in parcul de rezervoare a rafinariei. Cu o capacitate anuala de tranzit de 16 milioane tone, terminalul situat in apropierea portului Midia a fost dat în exploatare în 2009 si a reprezentat o investitie de peste 100 milioane USD.
Realizarea acestuia a permis o eficientizare a costurilor si o reducere semnificativa a distanţei de transfer a ţiţeiului. Până la apariţia acestuia, materia prima ajungea prin intermediul unui traseu de 33 kilometri ce lega Petromidia cu portul Constanţa.

Când vezi pe viu, însă, acest terminal micuţ, de doar câţiva metri pătraţi, operat constant de un grup de doar câteva persoane, nu poţi să crezi în cifrele şi cantităţile de materie primă, descarcate prin terminal in cei 10 ani de la darea în exploatare. Iar cifrele uimesc cu adevărat, cantitatea totală până în prezent se ridica la 35 milioane de tone de materii prime.
Odată ajuns tancul petrolier, acestea se ancoreaza/stabilizeaza si se conecteaza prin doua conducte la terminalul plutitor. Materia prima se descarca si ajunge apoi pe fundul marii — la o adancime de 24 de metri, de unde printr-o conductă mai mare porneste catre parcul de rezervoare situat la 3 kilometri de rafinarie. Aceasta conducta are o lungime de peste 8,600 metri în mare şi încă 1,500 metri pe sol, terminalul avand capacitatea de a descarca un vapor de 160,000 tone in aproximativ 24 de ore.

La acesta se adaugă şi terminalul de încărcare a produselor petroliere din portul Midia, care a fost modernizat şi extins pentru a putea susţine cresterea volumelor realizate de rafinărie. În prezent, rafinăria Petromidia este cel mai mare exportator de produse petroliere din România.
Automobilele electrice — o provocare pentru Rompetrol, Petromidia şi în general industria petrolieră?

Noi suntem convinşi că propulsia electrică e şi viitorul, dar tot mai mult e şi prezentul. Maratoanele noastre cu automobile electrice, dar şi un număr uriaş de teste drive cu modelele 100% electrice ne-au convins ireversibil că lumea auto se îndreaptă clar într-acolo. Prin urmare, ne era deosebit de interesant să aflăm din interior cum percep petroliştii acest trend de schimbare: ca pe o problemă, o provocare, sau poate o oportunitate?
Cei la Rompetrol ne-au declarat în România că nu percep acest progres drept o provocare, ci se adaptează la metamorfozele pieţei şi preferinţele în continuă schimbare a clienţilor. Astfel, în ultimii ani în staţiile de alimentare cu combustibil Rompetrol din România au fost lansate prize de încărcare pentru electromobile, cea mai nouă staţie de acest gen fiind lansată în oraşul Bacău. Pe lângă combustibilul tradiţional, noua staţie de alimentare oferă două prize de încărcare cu curent alternativ şi curent continuu de 22 kW.
În contextul în care asemenea staţii de alimentare cu combustibil şi prize pentru electromobile sunt tot mai răspândite în România, ne-am întrebat când acestea îşi vor face apariţia şi în ţara noastră. Republica Moldova cunoaşte un salt imens în dezvoltarea electromobilelor în ultimii ani, de la perceperea acestui tip de transport de către cetăţeni, până la proiecte lansate cu succes de companiile private în întâmpinarea transportului electric, prin lansarea prizelor de încărcare şi locurilor de parcare dedicate electromobilelor. În acest context, apariţia unor staţii de încărcare cu energie electrică ar fi indicată la staţiile de alimentare cu combustibil tradiţional, care sunt omniprezente şi bine răspândite pe traseele şi în oraşele din Moldova. Ei bine, am fost asiguraţi că într-un viitor apropiat Rompetrol va dezvolta prize de încărcare cu curent electric în staţiile de alimentare existente, dar mai planifică inaugurarea unor staţii de alimentare noi, unde aceste prize îşi vor face apariţia din start. Cât despre termenii de apariţie a prizelor în staţiile Rompetrol în Moldova — încă nu se cunoaşte o dată exactă, dar totul depinde de evoluţia numărului de maşini electrice.
0
5,856
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!