Start stop şi coasting în anul 1994? Curiozităţile lui VW Golf Ecomatic! (VIDEO)

De vreun deceniu, tot mai multe maşini au parte de sisteme start/stop, care opresc motorul la staţionările la semafor. De şi mai puţin timp unele maşini au funcţia de coasting, deconectând motorul uneori, atunci când maşina rulează pe inerţie şi decuplând transmisia, permiţându-i maşinii să facă uz mai eficient de inerţie. Unele modele cu motorizări hibride sau mild hibride mai moderne combină şi mai interesant aceste două funcţii, deconectând motorul mai devreme, rulând mai mult cu motorul oprit şi sporind astfel eficienţa.
Dar, aşa cum se întâmplă de multe ori în lumea auto, cele mai multe idei bune şi tehnologii admirabile care prind popularitate la un moment dat, sunt, de fapt, nişte reiterări sau reinterpretări ale unor idei apărute mai devreme, poate prea devreme faţă de timpul lor.

În cadrul rubricii noastre, botezate nostim „Sherlock Auto”, noi vă arătăm asemenea cazuri curioase, iar azi ne-am gândit să vă prezentăm curiozităţile lui Volkswagen Golf Ecomatic, un model apărut în anul 1994.

Ideea acelei maşini, lansate acum 25 de ani, era relativ simplă – să deconecteze motorul atunci când nu e nevoie de el, atât în mişcare, cât şi la staţionarea automobilului în oraş. Doar că, fiind vorba de anul 1994 şi de un Golf, era vorba de o cutie manuală în primul rând. Să faci toate aceste automatizări avansate cu o cutie manuală nu e tocmai o cale uşoară.

Motorul lui Golf Ecomatic era un diesel TDI de 1.9 litri din cele pe care ni le putem aminti, dezvoltând 65 CP. Doar că maşina era echipată cu un alternator de capacitate mai mare, o baterie mai puternică şi încă o baterie auxilială, pentru a stabiliza momentele de restartare a motorului. Cutia de viteze era una manuală, dar nu exista o pedală de ambreiaj. Treptele erau schimbate prin manevrarea levierului, însă maşina simţea pornirea celei mai mici mişcări a levierului şi acţiona independent ambreiajul. În momentul în care ajungeai să rulezi la coborârea dintr-o pantă, spre exemplu, motorul se deconecta, iar maşina îşi continua deplasarea pe inerţie, într-un soi de regim pe care-l numim azi coasting.
La fel ca-n zilele noastre, era necesar ca odată cu oprirea motorului, să rămână funcţionale toate sistemele vitale ale maşinii – direcţia asistată, răcirea cutiei de viteze, răcirea motorului, încălzirea habitaclului. Despre aer condiţionat nu vorbim, pentru că el încă nu era foarte popular în rândul acestui segment de maşini. Ei bine, germanii au aplicat atunci câteva modificări esenţiale. Direcţia era asistată în continuare hidraulic, doar că pompa devenise una electrică, în loc de a fi împinsă de motor. Căldura din habitaclu era asigurată de o altă pompă electrică. O pompă vacuum electrică opera transmisia şi asigura presiunea în frâne, aceasta pornindu-se automat de îndată ce presiunea din sistem cădea sunt un anumit nivel. Cutia de viteze, astfel, nu era acţionată mecanic de levier, ci de un braţ electromecanic, aţionat la comanda levierului, asigurându-se că sunt întrunite condiţiile necesare pentru decuplări şi recuplări. Astfel, în regim de coasting maşina rămânea la fel de controlabilă pentru cel de la volan.

Motorul repornea când apăsai din nou pedala acceleraţiei. La fel se întâmpla şi la staţionare. Motorul rămânea oprit, inclusiv cu cutia cuplată, atât timp cât acceleraţia nu era apăsată. În momentul în care apăsai, el repornea şi maşina demara. Apropo, de multe ori, la staţinonare, maşina păstra motorul pornit câteva secunde, în cazul în care aveai nevoie să reporneşti rapid.
Pe atunci, inginerii VW estimau că până la 50-60% din timpul petrecut în oraş maşina ar putea sta sau rula cu motorul oprit, un raport valabil abia azi pentru modelele hibride clasice. În 1994 acest raport real a fost mai mic, dar oricum Golf Ecomatic indica un consum cu cel puţin 20-25% mai mic decât exemplarele motorizare similar, dar fără această tehnologie.

Volkswagen estima că va vinde această tehnologie atât persoanelor private, cu conştiinţă faţă de mediu, cât şi companiilor, care vor dori un plus de imagine pentru grija lor faţă de eficienţă şi ecologie. Şi a vândut aceste Golfuri Ecomatic, doar că în număr mult mai mic, de până la 10 ori mai puţine faţă de planurile iniţiale. În acei ani conştiinţa faţă de mediu nu era o temă atât de dominantă ca şi azi. Şi astfel maşina, cu tot cu tehnologia, a plecat prea curând în arhivele istoriei, pentru ca elementele acestei tehnologii să revină mai târziu pe modelele mai moderne.
Şi dacă mai căutăm asemenea exemple, le găsim şi mai anterior, chiar şi în interiorul aceluiaşi grup Volkwagen. Dar despre ele, în alte articole. Pănă atunci, pe curând până la o nouă porţie de curiozităţi şi descoperiri.
0
426
GALERIE VIDEO (1 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
TESTE DRIVE DE CARE AŢI PUTEA FI INTERESAT
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!