Ideea acelei maşini, lansate acum 25 de ani, era relativ simplă să deconecteze motorul atunci când nu e nevoie de el, atât în mişcare, cât şi la staţionarea automobilului în oraş. Doar că, fiind vorba de anul 1994 şi de un Golf, era vorba de o cutie manuală în primul rând. Să faci toate aceste automatizări avansate cu o cutie manuală nu e tocmai o cale uşoară.
Motorul lui Golf Ecomatic era un diesel TDI de 1.9 litri din cele pe care ni le putem aminti, dezvoltând 65 CP. Doar că maşina era echipată cu un alternator de capacitate mai mare, o baterie mai puternică şi încă o baterie auxilială, pentru a stabiliza momentele de restartare a motorului. Cutia de viteze era una manuală, dar
nu exista o pedală de ambreiaj. Treptele erau schimbate prin manevrarea levierului, însă maşina simţea pornirea celei mai mici mişcări a levierului şi acţiona independent ambreiajul. În momentul în care ajungeai să rulezi la coborârea dintr-o pantă, spre exemplu, motorul se deconecta, iar maşina îşi continua deplasarea pe inerţie, într-un soi de regim pe care-l numim azi coasting.
La fel ca-n zilele noastre, era necesar ca odată cu oprirea motorului, să rămână funcţionale toate sistemele vitale ale maşinii direcţia asistată, răcirea cutiei de viteze, răcirea motorului, încălzirea habitaclului. Despre aer condiţionat nu vorbim, pentru că el încă nu era foarte popular
în rândul acestui segment de maşini. Ei bine, germanii au aplicat atunci câteva modificări esenţiale. Direcţia era asistată în continuare hidraulic, doar că pompa devenise una electrică, în loc de a fi împinsă de motor. Căldura din habitaclu era asigurată de o altă pompă electrică. O pompă vacuum electrică opera transmisia şi asigura presiunea în frâne, aceasta pornindu-se automat de îndată ce presiunea din sistem cădea sunt un anumit nivel. Cutia de viteze, astfel, nu era acţionată mecanic de levier, ci de un braţ electromecanic, aţionat la comanda levierului, asigurându-se că sunt întrunite condiţiile necesare pentru decuplări şi recuplări. Astfel, în regim de coasting maşina rămânea la fel de controlabilă pentru cel de la volan.