Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

EDITORIAL: Accidentul de pe Alba Iulia, Chişinău: erupţia unei mentalităţi defecte

1 Octombrie 2019 - 01:25
Ilie Toma
Ziua de luni a cutremurat Chişinăul şi întreaga Moldova cu vestea unui accident cumplit, în care s-au regăsit toate grozăviile la un loc: un SUV gonind cu viteză dementă prin oraş, la culoarea roşie a semaforului, o unitate de transport public, cu o mulţime de pasageri la bord şi un ditamai troleibuz scăpat de sub control în direcţia oamenilor de pe trotuar. Şi, din păcate, nu s-a trecut fără răniţi şi persoane decedate, deşi numărul lor până la această oră mai variază în funcţie de surse.
Acest accident e unul revoltător şi generator de furie în adresa vinovatului, atât din cauza felului în care a erupt drama, cât şi din cauza detaliilor care ies la iveală şi care completează tot mai mult tabloul unei mentalităţi defecte şi a unui sistem care încă n-a dezrădăcinat această mentalitate. Noi, ca oameni din presa auto, ne simţim obligaţi să tratăm subiectul cu un editorial, în care să analizăm un pic mai profund aceste detalii.

Aşadar, o şoferiţă, la volanul unui SUV performant, goneşte sfidător fără centură în oraş şi provoacă un carnagiu. De ce? Cum a fost posibil să se întâmple una ca asta?

N-au sărit airbag-urile. De ce?

Primul lucru ciudat pe care l-am observat în imaginile de la accident era faptul că, în ciuda unui impact deosebit de puternic, airbag-urile n-au sărit — nici pentru şoferiţă, nici pentru pasagerul ei. Şi din primele informaţii parvenite de la Inspectoratul Naţional de Patrulare, anume ocupanţii Porsche-ului au avut cel mai mult de suferit. Pasagerul a decedat, unele informaţii spun că şoferiţa ar fi în stare critică la spital, altele relatează că ea ar fi decedat deja pe patul de spital.
De ce n-au sărit airbagurile, deci? Nu e din cauza faptului că Porsche Cayenne de primă generaţie e o maşină rea, care eşuează la siguranţă. Cunsocând construcţia maşinii, am riscat să presupunem din primul minut că o situaţie în care airbag-urile să eşueze atât de lamentabil ar fi posibilă doar dacă ele.. ar lipsi! Deci, maşina asta aproape sigur a fost implicată anterior în cel puţin un accident în care airbag-urile au sărit, iar ulterior reparaţia a fost făcută de băieţi şmecheri, la comanda unor proprietari zgârciţi — cum se întâmpă de obicei.

Airbag-urile sunt scumpe ca piese de schimb, iar unii oameni preferă să pună doar capace noi după un accident, nu şi airbag-uri noi dedesubt, conectate la senzori noi. Asta se întâmplă şi când se importă maşini accidentate în ţară şi cei care le repară o fac cu costuri minime, să nu le fie afectat profitul, dar şi când cineva nimereşte într-un accident, apoi repară maşina doar pentru a-i reda aspect estetic, ca apoi s-o vândă unui naiv, să „i-o împingă cuiva”, cum se zice prin oamenii din piaţă. Dar sunt şi dintre cei cărora nu le pasă nici de propria siguranţă şi tot ei continuă să meargă cu astfel de maşini reparate superficial. Sau service-uri de garaj, care îi asigură pe proprietari că „vor face tot ideal” cu bani puţini. Un automobil reparat la un service oficial Porsche n-ar fi ieşit niciodată aşa, pentru că nimeni nu şi-ar pune semnătura pe un asemenea automobil care devine un sicriu în aşteptare. Un service oficial Porsche fie l-ar fi reparat complet, ca la carte, fie l-ar fi refuzat în totalitate. Nu există variante de compromis.
Şoferiţa şi pasagerul ei nu purtau centura de siguranţă...

E atât de sălbatic să mai explici în anul 2019 cuiva că centura de siguanţă trebuie purtată! E ca şi cum ai explica cuiva că dinţii trebuie spălaţi. Că trebuie să faci duş din când în când. Că ai nevoie de hârtie igienică, ierată-mi fie comparaţia. Şi totuşi, mai există oameni printre noi, din păcate, care se cred supereroi favorizaţi de nu ştiu ce stele, planete sau sorţi şi care cred că n-au nevoie de centură de siguranţă. Doamne, e o mentalitate atât de expirată! Dar ea este printre noi, încă mai este!
Vă amintiţi de iniţiativa de acum vreo 10-12 ani, când politicul şi poliţia a ridicat brusc amenzile pentru necuplarea centurii de siguranţă în Moldova, iar poliţia a început brusc a aplica amenzi cu duiumul? Vă amintiţi că până la asta majoritatea şoferilor din ţara noastră nu purtau centura, iar cei care o purtau arătau ca nişte ciudaţi? Apoi, schimbarea bruscă şi usturătoare a avut un efect miraculos, fenomenal. Oamenii din Moldova au început a purta, brusc, centura, în sfârşit! Şi asta a intrat în obişnuinţă. Astăzi, cred că vreo 95% din şoferi o poartă deja. Dar mai există acea minoritate, care găsesc scuze pentru ei înşişi şi pentru alţii, de ce ar fi ei îndreptăţiţi să n-o cupleze. Ba chiar unii ajung la absurdităţi precum cuplarea centurii în lacăt, dar trecerea centurii propriu-zise pe la spatele scaunului. Sau cumpărarea unor prostii de lacăte, care imită lacătul centurii, şi cuplează acele prostii, ca să nu-i tot avertizeze maşina cu ţiuitul obligatoriu al centurii necuplate.
Şi iată că-n acest Porsche ocupanţii n-au avut centurile prinse. Am suspectat asta când am văzut la început gaura mare în parbriz, care denota faptul că un ocupant a creat-o în momentul accidentului. Iar un om cuplat cu centura, n-ar fi trebuit să ajungă acolo, să spargă parbrizul. Apoi s-a confirmat, ba chiar au existat şi nişte poze macabre, cu corpurile sfârtecate de impact ale ocupanţilor. Şoferiţa pare să fi rupt o parte din volan cu corpul ei şi a ajuns sub volan, îngrămădită în locul unde stau de obicei picioarele, cu nenumărate fracturi şi traume...

Da, oamenii pot deceda în accidente şi cu centura cuplată. Dar sunt mult mai multe accidentele în care centura te salvează. Şi riscăm să presupunem, văzând celula habitaclului acestui Porsche Cayenne, care a rămas aproape intactă, că centurile, sau în mod ideal centurile plus airbag-urile, ar fi putut salva vieţile celor de la bord!...
Şoferiţa, aparent cu o mulţime de antecedente şi cu permis suspendat în momentul accidentului

Ne bazăm aici pe informaţiile publicate de colegii din presă, de la mai multe publicaţii. Dacă se dovedeşte contrariul, suntem gata să rectificăm şi să ne cerem scuze. Însă din aceste informaţii, se pare că şoferiţa s-a făcut remarcată printr-un teribilism de excepţie. A fost prinsă de mai multe ori de INP în stare de ebrietate la volan şi sancţionată. Un video de mai de demult a ieşit la suprafaţă, în care cineva încearcă să oprească şoferiţa să urce beată la volan, iar ea insista că celorlalţi ar trebui să le fie indiferent de ceea ce face ea. Ba mai mult, în toamna anului 2017 se pare că aceeaşi şoferiţă a provocat un accident grav, în urma acestuia fiindu-i suspendat permisul pentru doi ani. Nu lipsesc nici dosarele penale în urma stărilor de ebrietate la volan. INP nu ne spune despre starea ei de azi, şi n-ar fi corect să presupunem nimic la acest capitol, dar marea întrebare e de ce ea conducea azi acest SUV, neavând permis valabil? Cum de sistemul se dovedeşte atât de ineficient în pedepsirea acestor şoferi şi în depistarea şoferilor care au permisul suspendat? Vă mai amintiţi de o altă şoferiţă care gonea acum câteva luni pe bulevardul central al capitalei cu 200 km/h, trecând în mod repetat la roşu, filmându-se şi transmiţând live ceea ce făcea? Apoi o alta, cu traversare repetată a intersecţiilor la roşu? Oare nu părea poliţia noastră absolut lipsită de vreo dorinţă sau putere de a face ceva? Ţineţi minte când INP ne declara că au găsit atunci automobilul, dar încă nu şi autoarea şi încă o mai căutau? Cred că era mai uşor să-i trimită un mesaj pe Instagram... Ţineţi minte că se vorbea de o amendă de vreo 1200 lei? Asemenea cazuri de rezonanţă, dacă nu se soldează cu un verdict de aceeaşi rezonanţă, din care să fie clar că vinovatul a primit-o după merit, generează multiplicarea şi încurajarea acestor atitudini sfidătoare. Ei şi ce dac-o să trec la roşu? Ei şi ce dacă o să ajung la 120 km/h în oraş?... Ei şi ce dacă ajung într-o zi să lovesc un troleibuz plin cu oameni, pe care-l proiectez într-o altă mulţime de oameni?...
Mentalitatea care a erupt astăzi

Ceea ce s-a întâmplat azi e fără îndoială şi un eşec al sistemului, care a permis să se ajungă aici. Putem începe de la cum se eliberează uneori permisurile de conducere şi cum s-au eliberat ele uneori prin anii 2000. Putem continua cu tot şirul de evenimente care ne-au adus azi aici.

Dar pe lângă asta, ceea ce s-a întâmplat azi e şi o erupere urâtă, puroioasă, a unei mentalităţi putrede şi defecte, care încă mai există în măsură mai mare sau mai mică printre noi. Cum să urci în rol de pasager într-o asemenea maşină, să nu-ţi pui centura şi să nu vezi cu ochi ciudaţi faptul că şoferiţa nu-şi pune centura? Cum să accepţi să goneşti cu asemenea viteză în oraş, sau să accepţi să fii pasager cu asemenea viteze? Ţi-e incomod să-i faci o obiecţie celui de la volan? Să nu ieşi tu în derizoriu? Să nu fii considerat sau considerată mai puţin boemă, mai puţin VIP? Când vom înţelege că sfidarea totală regulilor nu e semn se superioritate, ci de mentalitate înapoiată?
Din păcate, de cele mai multe ori învăţăm lecţii ca societate anume din asemenea cazuri şocante, revoltătoare. Din păcate, de multe ori până nu mor oameni, nu ni se schimbă percepţia asupra a aceea ce e acceptabil sau nu. Şi din păcare, până ieri, mai existau în Moldova şoferi care credeau că e acceptabil asemenea comportament sfidător şi iresponsabil la volan. Dar sper din tot sufletul că lecţia dură de ieri va schimba ceva în mintea noastră, a tuturor, inclusiv a celor care-şi dădeau centura pe după scaun, sau îşi cuplau prostii în loc de centură în maşină, astfel încât mâine dimineaţă, când vor urca în maşina lor, să tragă centura peste ei şi să şi-o cupleze aşa cum TREBUIE. Să meargă să-şi verifice maşina dacă au dubii la istoricul ei şi la sistemele de siguranţă. Să-şi mai ridice piciorul de pe pedala de acceleraţie ca să-şi mai tempereze viteza, să-şi schimbe percepţia a ceea ce e viteză NORMALĂ în oraş sau pe traseu. Să frâneze la culoarea roşie a semaforului când ea se include, nu să gonească să se strecoare în intersecţie. Sub nici o formă să conducă vreodată în stare de ebrietate, nici gravă, nici uşoară. Să aibă un minim simţ de responsabilitate faţă de oamenii din jur în trafic, dar şi faţă de pietonii din preajmă. Şi, poate cel mai greu, să înţeleagă că ceea ce NU SE POATE, chiar NU SE POATE. Nici mie. Nici ţie. Pur şi simplu nu se poate, fără dar, fără scuze, fără căi de ocolire.

***

Sperăm toţi cei răniţi în accidentul de azi să-şi revină cât mai curând. Ne exprimăm şi condoleanţele pentru decesul victimei/victimelor accidentului. Nu am menţionat inenţionat numele, pentru că nu numele e cel care contează aici, ci fenomenul.

Foto: Unimedia (album foto pe pagina de Facebook Unimedia)
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter