Scurt despre Ziua 1 în #ElectricUltraMaraton. Parcurgerea Moldovei şi României cu automobile electrice

11 Noiembrie 2019, 14:47
Ilie Toma
Da, ieri noapte am pornit în #ElectricUltraMaraton, atunci când în calendar se schimba ziua de sâmbătă spre cea de duminică. Sunt atâtea de multe deja de spus în detalii despre ce să faceţi şi mai ales ce să nu faceţi dacă vreţi să călătoriţi cu un automobil electric la distanţă lungă spre Eurpa Occidentală, încât ar fi prea superficial s-o facem acum şi repede. Dar pentru asta vom produce şi un video dedicat, dar şi relatări mai ample pentru fiecare segment. Acum vrem doar să vă spunem pe scurt ce facem, pe unde suntem, de ce am avut parte ieri.
În prima zi, Hyundai Ioniq electric a pornit cu noaptea în cap la drum, mai devreme decât Jaguarul, şi asta pentru că acest exemplar nu are unitate de fast charge. În mod normal, Ioniq electric o are în UE, dar aşa cum coreenii mai trişează uneori şi la dotări de siguranţă pentru zonele mai de mâna a doua, aşa cu făcut şi cu acest model pentru zona CSI, neoferind standard încărcător rapid CCS, ci doar cel AC. Opţional, se putea bifa, dar acest exemplar n-o are. Aşa că ei vor avea parte de o experienţă mai extremă.
Jaguarul are parte de o experienţă mult mai relaxantă şi mai modernă, având autonomie de peste 400 km şi capacitatea de a se încărca ultra rapid.
Aşadar, un scurt jurnal de bord al zilei 1 ar arăta aşa:

• Hyundai a mers din Chişinău spre Leuşeni şi a încărcat la Leuşeni vreme de vreo 2 ore la o staţie EcoFactor. Aceasta nu mai e gratuită apropo, iar detali vă vom da în relatarea completă.

•Mai departe Hyundai a mers spre Adjud, la o staţie Rompetrol.
• Între timp Jaguar a pornit relaxat din Chişinău. A oprit relaxat la aceeaşi staţie de la vama Leuşeni (Ioniq era deja în România) şi a alimentat vreme de vreo 15 minute, nu pentru că avea nevoie, ci pentru a folosi eficient timpul dacă tot beam o cafea.

• Apoi Jaguar a mers relaxat până la Adjud. Şi prin relaxat am în vedere fără stresul autonomiei, cu un dinamism natural de traseu. După vreo 275 km parcurşi, mai aveam vreo 80 km autonomie.

• Hyundai a stat câteva ore şi s-a încărcat la staţia Rompetrol de la Adjud. Când a ajuns Jaguar-ul, Ioniq avea deja bateria aproape plină, dar staţia a tot refuzat încărcarea rapidă a lui I-PACE. Am încercat tot, chiar şi deconectarea clemei bateriei de 12 V. Vă spunem detalii mai târziu.

• Soluţia a venit de la o staţie alăturată, 5 km mai la nord. Asta e cu plată deja, a trebuit să introducem datele cardului pe o platformă online, dar n-a fost prea complicat, mai ales că staţia asta ne-a salvat şi ne-a binedispus imediat. Am încărcat aproape 60 kWh într-o oră şi 12 minute! Fantastic!
• Am trecut munţii cu uşurinţă. Ne-am oprit în Braşov doar pentru că Hyundai avea nevoie să-şi mai încărca bateriile, Jaguar ar fi făcut sprintul până la Sibiu fără probleme. Iar despre plăcerea de condus a lui Jaguar I-PACE prin serpentinele mutoase, cu cei peste 400 CP la activ, când nu-ţi mai faci griji de autonomie, ar trebui să vă povestim cu totul separat! Aww!
• În Braşov ne-am încărcat la o staţie de la un magazin Kaufland. În reţeaua Kaufland din România o încărca pe zi e gratuită, celelalte se plătesc. Noi am plătit din prima pentru că procedura grătuită dădea erori şi n-aveam timp de pierdut cu clarificările. Dar maşinile s-au încărcat cu succes. Jaguar avea bateria complet plină. Hyundai ar mai fi avut nevoie de timp.
• Pe drum spre Sibiu am vrut să-i găsim lui Hyundai un loc de încărcare şi apoi echipajul de acolo să ne ajungă din urmă. Am dat peste câteva staţii-fantomă, care erau pe hartă şi-n aplicaţii, dar lipseau din viaţa reală. Am mers până la Sibiu.

• În Sibiu ne-am încărcat tot la o staţie Kaufland, dar staţia de aici ne-a făcut probleme. Nu voia să accepte nici o maşină. Era o staţie alăturată, care putea încărca doar Hyundai. L-am aşteptat o oră, după care n-am mai avut răbdare, aşa că noi cu Jaguarul am plecat spre destinaţia finală, Deva — aveam oricum autonomie suficientă.
• Am mers noaptea pe autostradă spre Deva cu viteză de 130 km/h. Autonomia lui Jaguar I-PACE n-a avut de suferit. Maşina e adaptată super bine pentru autostrăzi!

• Am ajuns în Deva, la hotel. Toţi s-au cazat, cei responsabili au mers să ducă maşinile la Kaufland-ul de alături. Staţia avea o problemă tehnică, nefiind online. Dacă aveam card Kaufland, o puteam activa manual, dar nu aveam, iar afară era noaptea. Aşa că am dus maşinile la o staţie peco Socar din apropiere, unde erau două prize Type 2, simple, fără nici un login, fără carduri şi mai ales fără plată.
• Am lăsat Jaguarul la încărcat pe noapte la priză Type 2. Nu ne aşteptam să avem bateria plină până dimineaţă, pentru că Type 2 încarcă 6.6 kW pe oră.

• Hyundai a ajuns mai târziu, peste vreo oră şi jumătate. S-a conectat şi el în acelaşi loc. Le-am lăsat pe ambele la încărcat.
• Concluzia cea mai bună: Jaguar e fantastic şi ne gândeam că am fi putut ajunge la ora 18:00 la hotel, uşor, cu mai puţine stopuri şi mai scurte. Am ajuns mai târziu doar pentru că i-am aşteptat pe camarazii din Hyundai. I-am pomenit des de pe cei de la Hyundai pentru trişarea cu priza CCS pentru zona CSI. Cel mai ieftin model electric de pe piaţă nu e în zadar ieftin, trebuia să existe o capcană pe undeva.
• Jaguar I-PACE a avut un consum de vreo 20.2 kW/100 km pe prima zi. Mai bine decât promite producătorul!

• Şi totuşi, am ajuns la destinaţia pe care am planificat-o. Cu provocări, dar am făcut-o. Prima zi am încheiat-o cu bine, în siguranţă.
A doua oară dacă am merge pe traseu, am şti deja ce să facem ca să mai economosim vreo 2-3 ore. De aceea, vă vom da toate aceste sfaturi utile — pe unde să treceţi, ce aplicaţii să instalaţi, ce account-uri să creaţi — în relatările care urmează. Staţi pe aproape! Vă îndemnăm şi să scrieţi întrebările pe care le aveţi în comentarii, între timp!
0
3,634
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!