Scurt despre Ziua 2 în #ElectricUltraMaraton. Am parcurs România şi Ungaria cu maşinile electrice

12 Noiembrie 2019, 19:16
Ilie Toma
Călătoria noastră electrică de lungă distanţă avansează spre Germania. În cea de-a doua zi am pornit din Deva, România, şi urma să finalizăm de traversat România şi apoi aproape întreaga Ungarie. Dar şi de această dată a trebuit să înhăţăm cucuie şi rateuri pentru a prinde experienţă...
În Deva priza rapidă nu funcţiona, aşa că lăsasem pe noapte ambele maşini la prize AC de 22 kW, dar ele oricum trag ambele maxim 6.6-7 kW de la conectoare AC. Aşa că dimineaţa Jaguarul avea vreo 50% din baterie. Hyundai avea bateria aproape plină, ea fiind mai mică. Ăsta e avantajul lui: deşi se încarcă mai greu, el consumă cam 12-13 kW/100 km, faţă de 20-22 kW pentru Jaguar, aşa că acelaşi timp de încărcare la prize AC îi asigură o autonomie mai mare.
Aşadar, iată cam care ar fi o descriere pe scurt a jurnalului de bord din cea de-a doua zi a călătoriei:

• Ne-am gândit să mergem spre Arad să alimentăm, dar după vreo 30-40 km parcurşi, ne-am dat seama că ambele maşini riscă să aibă autonomie insuficientă. Am văzut o staţie în Făget, relativ aproape de traseul nostru.

• În Făget, după ce ne-am abătut vreo 5 km de la traseul principal, am constatat că priza era doar de decor. Nu funcţionează demult. Un angajat al magazinului din apropiere ne-a zis „păi, domnule, de când sunt eu angajat aici n-am văzut pe nimeni să alimenteze”. Mai apoi am văzut că şi-n aplicaţie era scris cu text mărunt că e „temporar dezactivată”.

• Ne-am dat seama că la Arad n-ajungem, aşa că am setat Timişoara drept destinaţie. Acolo e un magazin Kaufland cu fast charge şi charger obişnuit.
• Am ajuns la Kaufland, în sfârşit am conectat ambele maşini la încărcare, inclusiv I-PACE la fast charge de 50 kW. Tot cu plată, că e mai de nădejde. Un proprietar de Tesla Model 3 aproape că voia să ne smulgă încărcătorul fastcharge când conectam Jaguarul, să fie el primul. Am înţeles că unii oameni sunt mai sălbăticuţi, chiar dacă merg pe Tesla. Dar l-am domolit şi am conectat Jaguarul. Am mers să mâncăm între timp.
• Priza care alimenta Hyundai l-a deconectat peste vreo oră, aşa că maşina a mai stat degeaba o oră la staţie. Din nou, cumva setarea timpului din aplicaţie a eşuat, iar noi n-am fost foarte atenţi la asta. Încă o lecţie de învăţat şi de dat sfaturi utile în detalii pentru voi ulterior.

• Am pus din nou la încărcare Ioniq, . Jaguarul a plecat mai departe, Ioniq a rămas să-şi finalizeze încărcarea.

• Am trecut vama ambele maşini, la distanţă de vreo oră şi jumătate.

• În Ungaria am oprit la o staţie numită Family Hotel M5, unde erau prize fast charge şi un soi de cafenea. Dar şi aici priza fast charge nu voia să accepte Jaguarul. Aşa că am alimentat mai încet, că mai aveam baterie şi mai aveam de-i aşteptat pe camarazii cu Hyundai.

• Ei au venit peste vreo 2 ore, mai stat vreo oră cu ei, am cinat acolo împreună.
• Apoi Jaguar, cu vreo 240 km autonomie, a pornit mai departe spre Gyor. Goneam cu 130 km/h pe autostradă.

• Pe drum, am înţeles că totuşi autonomia scade un pic mai repede decât se consumă kilometrii, aşa că riscam să fim la limită la următoarea staţie. Am oprit lângă Kecskemet, la un Decatlhlon, la un fast charge.

• Aici încărcarea a mers perfect. Am stat 30 minute şi am încărcat vreo 23-24 kW, adică peste vreo 100 km autonomie în plus.

• Ştiam că există şi o staţie Ionity după Budapesta. Acum, că aveam rezervă de autonomie, ne-am gândit să ajungem acolo. Mergeam din nou cu 130-135 km/h.
• Aproapte de staţia Ionity autonomie scăzuse la 30 km, apoi la 21 km. Dar aici lucrurile au mers fantastic! Am putut încărca real cu o viteză de 96 kW! În timp de 40 minute am încărcat 53 kW!

• De aici până la hotel au mai fost 31 km. Am staţionat în Gyor, aşa cum planificam!

• Între timp, Hyundai a mai avut peripeţii. De la ultima staţie de la Family Hotel a pornit spre Budapesta, neavând încă bateria plină, în jurul Budapestei a început a căuta staţii, cea planificată nu funcţiona decât în orele zilei, aşa că până a ajuns la următoarea s-a inclus regimul de economisire maximă. La staţia la care i-a reuşit să încarce a ajuns cu 3% baterie.

• A mai stat acolo ceva vreme, după care a venit direct în Gyor. Am dus maşina la o staţie de lângă hotel, încărcarea s-a pornit corect şi în sfârşit şi echipajul din Hyundai a putut să se odihnească, deşi ora la care a ajuns a fost mai mult spre dimineaţă decât spre seară. Da, şi aici mai avem detalii intrigante să vă povestim.

• Şi totuşi, atât maşina cu autonomie mai mare şi capacitate de încărcare rapidă, cât şi cea cu autonomie mai moderată şi cu încărcare mai lentă, au ajuns în Gyor, aproape de hotarul Austriei, aşa cum planificam.
Privim lucrurile optimist în continuare! Azi mergem spre Munchen, la destinaţia finală, iar de mâine Audi e-tron ni se alătură!
1
3,270
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!