Cum motivează Guvernul decizia de a anula reducerile de 50% la importul maşinilor hibride şi mild-hybrid

11 Decembrie 2019, 09:12
Denis Godorozea
Acum câteva zile Parlamentul Republicii Moldova a aprobat în prima lectură politica bugetar-fiscală pentru anul 2020, care printre altele include o modificare legislativă, care vine să anuleze reducerea de 50% pentru taxele de import în cazul automobilelor ce utilizează un sistem de propulsie hibrid clasic, dar şi cele de tip mild-hybrid, reducerea respectivă urmând să fie aplicată în continuare doar pentru automobilele de tip plug-in hybrid, cele hibride clasice beneficiind de o reducere de 25%, în timp ce în cazul maşinilor cu sisteme de propulsie de tip mild-hybrid reducerea urmează să fie exclusă în totalitate. Proiectul a provocat un val de critici şi reacţii dure în societate, iar mai mulţi experţi au constatat că de pe urma proiectului vor avea de suferit în primul rând consumatorii finali, deci cetăţenii Republicii Moldova, care vor achita mai mult la achiziţia unui automobil hibrid, sau vor fi nevoiţi să opteze pentru un automobil cu sistem de propulsie tradiţional, echipat doar cu propulsor termic, fie pe benzină sau motorină. Astfel, reprezentanţii Guvernului au venit cu precizări pe marginea acestui caz şi şi-au motivat decizia.
Secretarul de stat din cadrul Ministerului Finanţelor, Dorel Noroc, solicitat de Ziarul de Gardă, a declarat că modificările adoptate au fost inspirate din experienţa ţărilor occidentale şi, în special, din experienţa României. Potrivit oficialului, statele occidentale stimulează aciziţia automobilelor mai ecologice acum, în special celor 100% electrice sau cu un sistem de propulsie plug-in hybrid, care datorită unei baterii cu o capacitate mai mare, oferă o autonomie extinsă într-un regim de rulare 100% electric, iar astfel produce mai puţine emisii şi indică un consum de combustibil mai mic comparativ cu modelele clasice hibride. Dorel Noroc a precizat, că Guvernul şi-a propus să stimuleze în continuare achiziţia electromobilelor şi modelelor plug-in hybrid, pentru care facilităţile de până acum rămân în vigoare, iar cele hibride clasice, care sunt mai poluante, vor beneficia de o reducere de 25%. Pe lângă cele de mai sus, oficialul a adăugat că în prezent în ţară sunt importate foarte multe automobile cu sisteme de propulsie de tip mild-hybrid şi micro-hybrid "care, în realitate, nu trebuie să beneficieze de facilităţi", iar în consecinţă bugetul de stat ar suferi pierderi de pe urma importului acestui tip de automobile.
Între timp, cetăţenii au lansat o petiţie publică pentru a cere Guvernului să păstreze cota de acciz în mărime de 50% pentru toate tipurile de motorizări hibrid (PHEV, Hybrid şi Mild-Hybrid). Potrivit iniţiatorilor, modificările legislative vor afecta importul maşinilor hibride şi va stimula importul maşinilor cu sisteme de propulsie tradiţionale, cu motoare termice.

"Nivelul de emisie CO2 în Republica Moldova, şi anume în municipiul Chişinău, a ajuns la cote maxime în ultimii ani. Modificarea Hotărârii de Guvern nu va stimula consumatorul final să procure un automobil eco-friendly, iar importul de automobile cu propulsie diesel şi benzină va agrava şi mai tare situaţia ecologica din Republica Moldova şi a municipiului Chişinău" — se menţionează în petiţia publică lansată pe change.org.
0
1,054
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!