Depăşirea limitei de viteză cu peste 40 km/h s-ar putea solda în Moldova cu ridicarea permisului de conducere din 2020

23 Decembrie 2019, 10:53
Ilie Toma
Ministerul Afacerilor Interne a înaintat recent un proiect de modificări legislative, care e menit să înăsprească mai multe sancţiuni ce vizează depăşirea vitezei şi conducerea în stare de ebrietate — principalele cauze ale accidentelor rutiere grave din Moldova.
În prezent, conform articolului 236 din Codul Contravenţional al Republicii Moldova, sancţionarea depăşirii limitei de viteze poate fi realizată conform celor 3 categorii stipulate în articol:
• între 10 şi 20 km/h;
• între 20 şi 40 km/h;
• peste 40 km/h;

ceea ce înseamnă că un şofer care conduce cu 91 km/h în localitate primeşte exact aceeaşi sancţiune ca şi un şofer care conduce cu 200 km/h localitate. Aici sunt de tristă faimă cazurile din anii precedenţi, cu teribilişti care conduceau pe bulevardul central din Chişinău cu asemenea viteze demenţiale. Ei bine, conform stipulărilor actuale, toate încălcările de peste 40 km/h faţă de limita legală sunt puse pe picior de egalitate.
Propunerea MAI, remisă spre adoptare, presupune reformularea categoriilor de sancţionare a depăşiri vitezei în 8 alineate, în loc de 3, care să specifice sancţiuni mai dure pentru cei ce încalcă limitele cu cifre uriaşe. Mai mult ca atât, depăşirea limitei de viteză cu peste 40 km/h faţă de limita legală se va solda cu ridicarea pe loc a permisului, similar practicii curente din România şi alte ţări UE. În funcţie de gravitate ci mărimea vitezei, perioada suspendării va varia:
• depăşire cu 40-60 km/h — suspendare pe 30 zile a permisului de conducere;
• depăşire cu 60-80 km/h — suspendare pe 60 de zile a permisului de conducere.

De asemenea, dacă pe parcursul unui an un şofer va repeta o încălcare cu peste 40 km/h a limitei de viteză, atunci suspendarea permisului se va face pentru o perioadă de 6 luni. E important să accentuăm că modificările vizează posibilitatea nouă a suspendării permisului de conducere pe loc, de către angajatul INP, nu prin procedură de judecată, aşa cum se face în prezent. Desigur, orice asemenea acţiune va putea fi contestată ulterior de către şoferul învinuit de încălcare, însă acesta va rămâne oricum fără permis la faţa locului, urmând ca o eventuală contestare să fie judecată ulterior.
Mai mult ca atât, la expirarea perioadei de suspendare, deţinătorul de permis suspendat va veni la sediul INP pentru a susţine un examen teoretic la regulamentul circulaţiei rutiere! Dacă acesta va pica examenul, atunci suspendarea se va prelungi tacit pentru încă 30 de zile, iar aceasta prelungire va avea loc până când şoferul va susţine examenul şi-şi va putea redobândi dreptul de a conduce.

Prin aceste măsuri de suspendare, şeful serviciului juridic al INP, Veaceslav Sârbu, menţionează că INP şi MAI nu-şi doresc neapărat mărimea cuantumului financiar al amenzilor, ci înăsprirea pedepselor prin mecanisme suplimentare, care să descurajeze depăşirile grave ale limitei de viteze şi prin asta, să aducă la reducerea numărului de accidente rutiere grave din ţară.
Proprietarul mijlocului de transport, responsabil de încălcările fixate cu camerele video

Acelaşi proiect de modificări presupune şi instituirea răspunderii proprietarului de automobil pentru încălcările fixate de sistemele automatizate de monitorizare video a traficului. Prin urmare, proprietarul va primi notificarea pentru încălcarea fixată de automobilul care-i aparţine şi el va fi obligat fie să achite amenda, dacă admite faptul că tot el se afla la volanul automobilului, fie să declare cine era la volan în momentul fixării încălcării. Dacă proprietarul nu va declara că maşina a fost condusă de un alt şofer, atunci el va rămâne cel căruia i se va imputa încălcarea comisă. Prin această iniţiativă MAI şi INP îşi doresc să reducă impunitatea unor încălcări, generată de birocraţii ale dreptului de proprietare şi uzufruct al unelor automobile, când acestea sunt transmise prin procuri pe perioade nefiresc de lungi şi au o lungă listă de mandatari şi mandataţi. Astfel şi proprietarii de facto vor fi motivaţi fie să ţină cont mai strict de cui încredinţează automobilul său, fie să legalizeze vânzările de automobile prin transmiterea în proprietate către cumpărător a maşinii.
Toate aceste modificări vor intra în vigoare dacă vor fi adoptate de către autorităţi în forma propusă de MAI sau ar putea suferi mici amendamente în procesul de aprobare. Despre aprobarea lor şi forma exactă vă vom informa ulterior.
0
8,414
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!