Premieră mondială: Toyota GR Yaris! Compacta nebunatică care nu se teme să exagereze cu agresivitatea

10 Ianuarie 2020, 10:00
Denis Godorozea
Toyota sparge stereotipurile şi prezintă noua compactă nebunatică GR Yaris — cel mai compact model de performanţă din gamă debutează cu caroserie hatchback cu 3 uşi, disponibilă exclusiv pentru cea mai dinamică versiune, iar la crearea acesteia au contribuit specialiştii din cadrul Toyota Gazoo Racing şi echipa Tommi Makinen Racing, partenerii niponilor în cursele WRC.
Nu am exagerat când am scris mai sus că Toyota sparge stereotipurile — pe bune, când ultima dată Toyota şi-a alintat fanii cu o compactă la fel de agresivă precum noua GR Yaris? Fiecare element exterior emană agresivitate şi sportivitate, iar diferenţele dintre versiunile standard şi cea de performanţă nu se limitează strict la elementele de decor. Hatchback-ul a primit un calandru mai generos, integrat în bara de protecţie faţă cu multiple incizii de aer şi muchii ascuţite, iar finisajele de culoare neagră vin doar să mai accentueze agresivitatea asta nebună. Modificările aplicate posteriorului nu sunt la fel de consistente, aparent, însă graţie caroseriei cu 3 uşi designerii au reuşit să-i ofere compactei o siluetă "muşchioasă" datorită formei barei de protecţie spate, care mai are integrat un difuzor cu două terminaţii ale sistemului de evacuare.
Specialiştii din departamentul de performanţă în cooperare cu echipa de curse WRC au insistat pentru dezvoltarea unei caroserii absolut noi, din aliaje uşoare din aluminiu şi carbon, iar la reducerea greutăţii contribuie şi jantele originale de 18 ţoli. Drept rezultat, greutatea proprie nu depăşeşte 1,300 kg. De altfel, aceast hatchback va fi ulterior lansat în curse cu modificări minime, iar astfel viitorii proprietari vor savura din senzaţii de condus uimitoare, datorită suspensiei revizuite — dacă standard Yaris are la posterior o bară de torsiune, GR Yaris optează pentru o suspensie dublu braţ, suspensie preluată de la modelele construite pe platforma GA-C (Yaris are la bază platforma GA-B). Pentru un echilibru îmbunătăţit între axe, inginerii au poziţionat unitatea de propulsie mai aproape de cuşca de siguranţă.
Dacă tot am pomenit de unitatea de propulsie, aflaţi că sub capota noii GR Yaris s-a situat un benzinar absolut nou, turboaspirat, de 1.6 litri cu 3 cilindri. La activ motorul este capabil să livreze 261 CP şi 360 Nm cuplu maxim, transmis pe ambele puţin prin intermediul cutiei manuale cu 6 rapoarte şi sistemului de tracţiune integrală GR-FOUR. Acest sistem inovativ permite livrarea cuplului în proporţie de până la 100% fie pe puntea faţă, fie pe puntea spate, în dependenţă de regimul de rulare selectat şi condiţiile exterioare. Cel din spatele volanului poate selecta dintre câteva regimuri de funcţionare a sistemului GR-FOUR: standard cuplul este distribuit în proporţie de 60:40 cu surplus pe puntea faţă, în timp ce în regimul Sport sistemul transmite punţii spate 70% din cuplu! Regimul de rulare Track prevede o distribuţie echilibrată de 50:50.
Având o greutate maximă autorizată de 1,280 kg, GR Yaris surprinde cu raportul putere/greutate de 1 CP per 4.9 kg. În această ipostază hot-hatch-ul este capabil să accelereze până la 100 km/h în 5.5 secunde, având o viteză maximă de 230 km/h. Sistemul de frânare este performant pe măsura posibilităţilor dinamice, pentru puntea faţă fiind prevăzute discuri de 356 mm cu etriere cu câte 4 pistoane.
Da, dragilor, de mai mult timp cei de la Toyota nu ne-au surprins cu un asemenea model de performanţă. Ei bine, una dintre cele mai proaspete şi importante premiere în domeniu a fost noua generaţie Toyota Supra, însă coupe-ul iconic a fost dezvotlat în cooperare cu specialiştii de la BMW şi a preluat o bună parte din tehnologii de la roadster-ul BMW Z4. Noua GR Yaris este, însă, o maşină absolut originală, creată cu forţele specialiştilor din cadrul Toyota Gazoo Racing cu implicarea echipei de WRC Tommi Makinen Racing, iar astfel, zicem noi, această premieră este mult mai savuroasă pentru fanii maşinilor de performanţă nipone. Cu siguranţă, dacă nu acum, în câteva decenii GR Yaris va deveni o legendă precum doar precedenta Supra a mai fost...
0
3,090
GALERIE FOTO (19 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!