Cu 40 ani până la Tesla: pe baza sedanului Renault 12 a fost dezvoltat un electromobil cu autonomie de 100 km

17 Februarie 2020, 15:57
Denis Godorozea
Primul electromobil cu sigla Renault a fost produs cu mulţi ani până la apariţia actualului model de serie Zoe, însă acesta nu a fost unul dezvoltat de forţele inginerilor francezi şi nu a fost produs în serie. Cu 4 decenii până la fenomenul Tesla Motors, în SUA a fost dezvoltat un electromobil capabil să se dueleze chiar şi cu primele Nissan Leaf în materie de autonomie. Electromobilul a fost dezvoltat pe baza sedanului francez Renault 12, acel model care a stat la baza renumitei Dacia 1300! Puţine unităţi au supravieţuit, însă, până astăzi, iar una dintre cele două rămase a fost achiziţionată de colecţionarul român Eduard Palaghiţă, stabilit la New York.
Pe fundalul crizei energetice de la mijlocul secolului trecut în SUA şi-au făcut apariţia mai multe companii şi startup-uri care să dezvolte unităţi de propulsie revoluţionare, care să utilizeze alte surse de energie pe lângă petrol. Bineînţeles, una dintre opţiunile alese de ingineri şi entuziaşti a fost electricitatea. Astfel în Cleveland, statul Ohio, a apărut compania Electric Vehicle Associates (EVA).
Ideea celor de la EVA era pe cât se poate de simplistă, aparent — inginerii nu aveau misiunea de a dezvolta automobile şi concepte originale, inspirate din Sci-Fi precum era la modă în acei ani în rândul constructorilor auto americani. Nu, inginerii au ales să dezvolte modele funcţionale pe baza automobilelor clasice echipate standard cu sisteme tradiţionale cu combustie internă. La baza unuia dintre aceste prototipuri, denumit ulterior EVA Metro, a stat sedanul francez Renault 12, acel model care a fost produs în România cu denumirea Dacia 1300.
În procesul de transformare dintr-un automobil convenţional într-un electromobil, sedanul francez a fost lipsit de motorul tradiţional cu combustie internă, iar locul acestuia sub capotă a fost preluat de câteva baterii imense cu plumb, care şi-au făcut loc şi în portbagaj, iar în total au fost 16 la număr. Bateriile au sporit simţitor greutatea maşinii, care constituia 1,450 kg, însă au asigurat o autonomie decentă, în special pentru acei ani. Cu un singur plin al bateriilor maşina putea parcurge până la 60 mile, echivalentul a 97 kilometri, însă doar cu condiţia că viteza de rulare nu va depăşi 40 km/h. Viteza maximă a fost de 90 km/h, iar în aceste condiţii cei de la EVA garantau o autonomie aproape de două ori mai mică, de 55 kilometri. În noua ipostază sedanul putea accelera până la 30 mph (48 km/h) în 15 secunde, pe când viteza maximă putea fi atinsă în peste 30 secunde.
Ideea electrificării automobilelor convenţionale a fost, de altfel, extrem de populară în lume şi în special pe continentul nord-american în acei ani. Cei de la EVA au produs mai multe unităţi Metro, care ulterior au participat chiar şi la parada de inaugurare a preşedintelui Jimmy Carter. Ulterior 7 unităţi EVA Metro au fost exportate în Canada, iar americanii au dezvoltat multe alte electromobile similare pe baza altor modele, inclusiv şi un Ford Mustang, între anii 1972 şi 1984.
Până în prezent, însă, se pare că au reuşit să supravieţuiască doar două exemplare EVA Metro, unul dintre care se află în Canada, iar cel de-al doilea tocmai a fost achiziţionat de colecţionarul român din New York. Până a ajunge în posesia lui Eduard Palaghiţă, electromobilul aparţinea unui bărbat din statul Georgia — acesta a achiziţionat maşina cu 5,138 mile la bord, i-a schimbat bateriile şi a continuat exploatarea, astfel încât acum sedanul electric indică peste 12 mii mile şi are din nou nevoie de o schimbare a bateriilor. Potrivit informaţiilor furnizate de colecţionarul român, costul unei baterii este de circa 80-100 dolari americani. Noul proprietar planifică să reabiliteze electromobilul şi să-l plaseze în colecţia personală, unde se va alătura unei Dacia 1300, deţinută de Palaghiţă într-o stare tehnică impecabilă, automobilul fiind exploatat aproape zilnic pe străzile oraşului New York.
0
1,273
GALERIE FOTO (30 IMAGINI)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!