Cum să creezi manual trasee de offroad în Google Maps şi să le afişezi pe display-ul maşinii? Experienţa Volvo XC Adventure

16 Februarie 2020, 12:35
Ilie Toma
În Volvo XC Adventure am avut mai multe trasee de offroad, desenate manual pe hartă, pentru că nici măcar Google Maps nu înţelegea că pe acolo, pe unde ne dorim să trecem, există de fapt un drum. Şi e oarecum logic, pentru că acele drumuri sunt acceptabile pentru SUV-uri, dar dacă ai ajunge cu o limuzină „normală”, atunci fie ar trebui să mergi cu viteza melcului, fie ar trebui s-o supui la un tratament nemilos.
Dar, atunci când eşti cu un SUV şi ai poftă de aventură, ţi-ai putea dori să urmezi un traseu mai curajos, ţinându-te exact de ruta dorită de tine. Mai mult ca atât, dacă ai o coloană de maşini, ţi-ai putea dori ca toţi cei din coloană să aibă întotdeauna traseul în faţă, fără a sta cu ochii în telefon sau, şi mai râu, fără a se desconcentra de la condus pentru a lua telefonul în mână. Deci, cum faci să trasezi manual un traseu dorit de tine, pe drumuri rele sau prin offroad, iar mai apoi să-l poţi afişa pe dispay-ul de navigare practic a majorităţii maşinilor moderne, cu sisteme multimedia actuale?
Totul se împarte în două acţiuni — contruirea, sau desenarea manuală a traseului, şi operaţiunea de exportare/importare a lui pentru afişarea pe display-ul maşinii.

În cazul experienţei noastre, în cea de-a doua zi (vezi episoadele de mai jos), Vicu ne-a dat pe hârtie un asemenea traseu desenat manual de el, pe care noi trebuia să-l urmăm fără a ne ghida de navigaţia maşinii sau de aplicaţii de navigare din telefon. Însă în cea de-a treia zi, când publicul a ales să mergem pe traseul de offroad, nu pe cel pavat, un asemenea traseul desenat manual a fost afişat pe fiecare dintre cele 3 ecrane multimedia ale modelelor Volvo, iar noi ne-am ghidat încontinuu pe unde ar trebui să înaintăm, chiar dacă eram departe de orice sat sau drum pavat.
Desenarea manuală a unui traseu în Google Maps

Da, poţi face asta de la un laptop, desktop, pentru că va trebui să desenezi manual şi vei avea nevoie de chestiuţe un pic mai avansate. Dacă eşti logat cu un cont Google - puţini ştiu, dar funcţionalităţile Google Maps pot fi mult mai avansate decât simpla setare a unui traseu cu până la 10 destinaţii în obişnuitul maps.google.com.

Aşadar, după ce ai accesat Google Maps, vezi pe partea stângă sus meniul principal. În meniu vei avea o rubrică — Locaţiile dvs. — care-ţi va deschide o funcţionalitate cu 4 compartimente — Etichetate, Salvate, Vizitate şi Hărţi. Ai nevoie de compartimentul Hărţi.
Aici vor apărea toate hărţile create şi salvate anterior şi poţi apăsa butonul Creaţi o hartă de mai jos. Îi dai mai apoi o denumire, iar la setarea Harta de bază poţi fixa în ce interfaţă vrei să lucrezi — hartă, satelit sau alte variante. În toată funcţionalitatea asta poţi crea până la 10 straturi diferite cu până la 10 puncte intermediare fiecare. Fireşte, fiecare strat poate fi creat şi în regim obişnuit de trasare automatizată a destinaţiilor din punctul A spre B, apoi spre C, D, E şi tot aşa, exact cum faci cu interfaţa mai simplă a lui Google Maps. Doar că, având 10 straturi, poţi construi nişte hărţi mega detaliate şi lungi.
Însă poţi trasa şi manual linii pe hartă. Sub căutare, există un buton, numit Desenaţi o linie. Pentru zone de offroad şi drumuri necartografiate, poţi alege Desenaţi linie sau formă. Fă zoom în zona în care vrei să desenezi sectoarele de traseu şi începe a desena manual traseul prin care vrei să treci. De obicei cel mai comod este să se deseneze manual pe modul satelit, întrucât vei vedea vizual relieful şi locurile prin care vreţi să treci. De cât de iscusit eşti în a desena cu precizie aceste linii continue, multisegmentate de traseu, depinde şi precizia traseului final. Poţi avea mai multe segmente desenate într-un traseu, cum avem şi noi în cele două segmente de traseu prezentate mai jos. De asemenea, într-o hartă poţi avea de exemplu 7 straturi (layer-e) trasate prin sugestii automatizate dintre puncte intermediare şi două straturi desenate manual, fiecare cu mai multe segemnte. Asta e util când ai şi segmente de drum asfaltat, civilizat, combinate mai apoi cu porţiuni de offroad.
În fine, după ce ţi-ai modelat harta cum ai vrut, ţi-ai personalizat culori, ţi-ai denumit straturile personalizat cum ai dorit, ai harta finală, numită şi ea după după dorinţă. În cazul nostru, de exemplu — Volvo XC Adventure - părţi offroad.

Exportarea şi importarea traseelor din Google Maps pentru afişare în navigaţia maşinilor

Aici ai nevoie de câteva lucruri esenţiale. Cel mai necesar element, pentru ca această operaţiune să funcţioneze sigur este să ai funcţionalitate Apple CarPlay în maşina ta sau Android Auto. Cel mai simplu ar fi să ai aplicaţie Google Maps instalată, care te va putea ghida prin aceste hărţi salvate în account-ul tău, direcţionându-te de la un punct intermediar la altul, iar pe segmentele desenate manual — vei vedea pur şi simplu cum te mişti de-a lungul liniei desenate şi cum ar trebui să mergi mai departe ca să te ţii de ruta trasată. Dar aici există o problemă — renumita aplicaţie Google Maps nu e disponibilă pe AppStore dacă ai un account normal, setat cu localizare în Republica Moldova. Paradox inexplicabil, dar asta e. Însă noi te vom învăţa ce să faci în lipsa aplicaţiei Google Maps.
Instalează-ţi aplicaţia maps.me pe telefon. Nu e cea mai genială aplicaţie de navigaţie, nu te ghidează întotdeauna cel mai logic, dar are avantajul de a funcţiona şi offline, cu hărţi încărcate de dinainte, iar în cazul nostru, are o compatibilitate importantă — cea de a opera cu fişiere KML.

Mergi înapoi la Google Maps de la laptopul tău. Uite acolo în meniul hărţii tale, există un item — Exportaţi în KML/KMZ. Apasă-l şi vei vedea o fereastră de dialog. Exportează toată harta şi bifează Exportaţi ca fişier KML în loc de KMZ. Acum vei putea salva pe calculator un fişier de tip KML, care va avea de obicei denumirea hărţii tale. Salvează-l undeva şi găseşte o metodă de a-l transmite pe telefonul mobil, poţi chiar să ţi-l trimiţi pe mail pur şi simplu, ca să-l poţi deschide apoi de pe telefon.
Ei bine, deschide acel fişier de pe telefon. La deschiderea lui, s-ar putea să vezi un fişier textual ce seamănă a un cod de programare, nu te alerta. Apasă butonul de a transmite mai departe şi acolo ţi se va deschide lista de aplicaţii sugerate prin care să-l trimiţi. Alege sau adaugă tu manual maps.me, de obicei va apărea drept Copiaţi în maps.me.
Apoi deschide maps.me şi din cele 5 componente ale meniului principal de jos, alege a doua din dreapta, cea cu punctele favorite, Marcaje şi ghiduri. Aici ar trebui să vezi în liste harta ta, pe care ai importat-o câteva clipe mai devreme, cu o bifă activată în dreptul ei. Atât timp cât bifa e activată, vei vedea harta ta trasată şi pe harta principală maps.me. Fă un zoom out/in spre zona în care ştii că e trasată ruta ta şi verifică dacă o vezi activă. Ei bine, eşti pregătit să porneşti la drum dar.
Conectează telefonul în maşină. Ultimele versiuni de iOS permit aplicaţiei maps.me să fie reflectată în Apple CarPlay, aşa că vei vedea maps.me în lista aplicaţiilor disponibile pe ecranul maşinii îndată după conectarea Apple CarPlay. Dacă o apeşi, ţi se va deschide harta şi acelaşi traseu salvat şi importat anterior va fi acum vizibil.
Astfel, când ajungi în zona de offroad, maps.me îţi va arăta poziţia în timp real a maşinii şi te vei vedea urmând traseu desenat de tine manual. Aplicaţia nu te va ghida cu instrucţiuni de genul „peste 200 metri faceţi dreapta”, pentru că ai, de fapt, nişte linii desenate manual printr-un neant necartografiat, dar îţi va fi de mare folos pentru orientare, pentru că vei vedea unde eşti de-a lungul traseului tău, vei şti că-n curând traseul o ia spre dreapta sau spre stânga, vei vedea şi acele puncte-cheie setate de tine anterior. Nu va fi tocmai mură-n gură ca la o navigaţie de traseu relaxat, dar va fi super de ajutor pe trasee personalizate, prin cele mai dur offroad. Şi poţi exporta fişierul KML măcar şi la o mie de maşini, şi toţi îl pot vedea în acelaşi timp, pentru că un fişier offline. Îl poţi face şi online la exportare, dar toţi vor trebui să aibă conexiune de internet ca să vadă modificările lui în timp real.
Practic, poţi desena şi urma orice trasee în orice locuri dorite de tine. Îţi poţi programa aventuri de offroad. Poţi urma trasee trecute de cineva şi recomandate. Îţi poţi gândi, de exemplu, trasee spre vacanţa ta cu familia, ca să treacă prin anumite pasuri montane sau drumuri frumoase pe care vrei neapărat să le treci, şi apoi te vei asigura că nu le ratezi. Partea interesantă e că dacă ai acest traseu importat activat la afişaj, poţi paralel seta şi o destinaţie spre care să fii ghidat automatizat prin maps.me, iar acel traseu rămâne întotdeauna în backround, până când nu vei scoate bifa din meniul Marcaje şi ghidaje. Asta înseamnă că te poţi lăsa ghidat automatizat, iar paralel poţi urmări să nu ratezi segmentele dorite de tine. Mai pe scurt, posibilităţile îţi sunt limitate doar de imaginaţia ta. Dar noi, în expediţiile PiataAuto.md, am început tot mai des să folosim aceste instrumente pentru ghidaje clare şi precise pe etapele în care avem planificări mai riguroase.
Unele sisteme native de navigare ale maşinilor permit asemenea importuri de fişiere KML sau conectarea la account-ul tău de Google, dar modul în care o fac e prea divers de la marcă la marcă, iar unele nu pot deloc face asta, aşa că ar fi prea mult de explicat aici. Interfaţa Apple CarPlay, însă, de rând cu Android Auto, permit unificarea acestei experienţe, indiferent de marca maşinii. Contează doar să aveţi Apple CarPlay în sistemul multimedia al maşinii şi să-l activaţi de pe telefon, cu toate permisiunile de localizare şi navigare. Iar mai departe, vă rămâne doar să savuraţi aventuri personalizate!
Noi aşa am făcut în Volvo XC Adventure! Iar mai jos vă oferim spre descărcare fişierul KML cu două segmente de traseu interesant prin care am trecut noi în zilele 2 şi 3 (vedeţi episoadele de mai jos). Vi le puteţi descărca deodată în telefonul mobil şi importa în maps.me. Încercaţi să exploraţi Moldova în nişte episoade similare de aventură, dacă vreţi, vă garantăm că veţi trece prin locuri frumoase. Dar trebuie să vă prevenim: noi, în Volvo XC Adventure, am avut parte de timp un pic mai bun decât ar fi normal pentru luna ianuarie, cu mai mult soare şi mai mult teren uscat pe aceste segmente de drum, însă dacă vă aventuraţi atunci când terenul e mai moale sau e nins, dificultatea de înaintare va fi mult mai mare!

» Descărcaţi fişierul KML — Volvo XC Adventure, părţi offroad zilele 2 şi 3
0
1,813
GALERIE VIDEO (3 MATERIALE)
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!