Noua Toyota RAV4 Plug-In Hybrid: o alternativă perfectă pentru motoarele diesel?

11 Martie 2020, 11:54
Denis Godorozea
Odată cu schimbul de generaţii Toyota RAV4 a făcut un pas imens în tehnologii şi în materie de limbaj stilistic — noul SUV nipon a căpătat un design complet modificat, iar din punct de vedere tehnologic a trăit o adevărată revoluţie, primind pentru prima dată o versiune de tip Plug-In Hybrid şi renunţând în totalitate la motoarele diesel. Toyota anunţă că noua motorizare este cea mai eficientă şi cea mai performantă din istoria modelului. Însă este ea o alternativă perfectă pentru propulsoarele pe motorină, atât de îndrăgite pe precedentele generaţii? Vă lăsăm să spuneţi voi verdictul, iar noi vom descoase toate avantajele noii motorizări.
Pe parcursul ultimilor ani motorizările hibride şi cele electrice se bucură de un interes în continuă creştere din partea publicului, iar o bună parte din automobilele importate în ţara noastră au sisteme de propulsie electrificate. De altfel, Toyota RAV4 s-a adaptat metamorfozelor de piaţă şi s-a lansat cu o motorizare hibridă în cadrul generaţiilor precedente, însă anume noul SUV este cel care a primit pentru prima dată o motorizare electrificată mai avansată, una plug-in hybrid, deci alimentată la priză. Anume motorizarea respectivă prezintă acum un interes sporit pentru fanii mărcii nipone, or nu doar este cea mai eficientă, dar şi cea mai performantă din gamă.
Tehnologie

Toyota RAV4 Plug-In Hybrid are o arhitectură verificată în timp şi, aparent, bine cunoscută. Sub capota SUV-ului s-a situat benzinarul cu ciclu Atkinson şi sistem de injecţie combinată, aspirat natural, de 2.5 litri şi cu 4 cilindri. Motor utiliuzat şi de RAV4 Hybrid şi Camry Hybrid, de exemplu. Motorul este iniţial setat spre o eficienţă maximă şi nefiind asistat asistat de un motor electric indică un consum de combustibil decent în raport cu alte motorizări similare. De simplitate şi fiabilitate nu mai pomenim, or informaţiile succinte de mai sus inspiră încredere, unde mai pui că tehnologii similare au fost verificate în timp de ani buni şi cu generaţiile precedente Toyota, nu neapărat RAV4.
Cea mai curioasă parte a noului RAV4 Plug-In Hybrid este, însă, substratul electric, or anume aici a venit revoluţia. Noul PHEV utilizează concomitent două motoare electrice, unul dintre care s-a situat pe puntea spate (precum şi în cazul versiunii de top RAV4 Hybrid). Inginerii au modernizat aceste motoare, iar în tandem cu motorul termic puterea totală a sistemului este de 306 CP, simţitor mai mult decât poate oferi un RAV4 Hybrid cu un singur motor electric (222 CP).
În ciuda avansului tehnologic, însă, aceste modificări nu provoacă un declin al fiabilităţii, ba proprietarii se vor bucura de costuri de întreţinere niţel mai mici, iar asta se datorează sistemului de tracţiune integrală AWD-i. Cum am pomenit mai sus, cel de-al doilea motor electric s-a situat pe axul spate, iar astfel puntea este acţionată doar de puterea şi cuplul livrat de acest motor. Deci, între cutia de viteze şi puntea spate nu există o conexiune clasică, ce reduce riscul apariţiei unor defecte în timp şi exclude o parte din costuri de exploatare prin lipsa consumabilelor care necesită schimbare într-un sistem de transmisie integrală obişnuit.
Până a ajunge la cifre, pe care am vrea să le comparăm cu cele indicate de RAV4 Hybrid cu sistem electrificat clasic, ne-am întrebat din nou ce baterie utilizează noul PHEV. Nici până acum, însă, cei de la Toyota nu au oferit detalii în acest sens. Probabil informaţiile vor fi furnizate odată cu debutul de piaţă a modelului, care va avea loc curând. Acum putem intui doar, că având un substrat electric foarte apropiat de cel al noului Prius Plug-In Hybrid, de rând cu sistemul AWD-i, RAV4 PHEV utilizează aceeaşi baterie de 9 kWh, care în cazul Prius-ului are nevoie de 3 ore de alimentare de la priză pentru a-şi suplini rezervele pentru un parcurs exclusiv electric. Dar cât poate parcurge RAV4 Plug-In Hybrid cu motorul termic oprit?
Toyota RAV4 Plug-In Hybrid în cifre

Ne-am propus să comparăm în acest articol caracteristicile dinamice şi de eficienţă a celor două versiuni electrificate RAV4 disponibile cu noua generaţie, or astfel avantajele sistemului Plug-In Hybrid devin mai pronunţate.

Cunoaştem deja, că versiunea PHEV este mai puternică cu 84 CP comparativ cu cea clasică hibridă: 306 CP contra 222 CP. Acest surplus de putere, în tandem cu un al doilea motor electric pe axul spate, mai iute în reacţii, a generat un avans enorm în timpul de acceleraţie — RAV4 PHEV prinde viteza de 100 km/h în 6.2 secunde, fiind cu aproape 2 secunde mai rapid decât varianta hibridă clasică în acest exerciţiu (8.1 secunde).
Eficienţa este un alt avantaj enorm cu care se mândreşte PHEV-ul, iar în raport cu versiunea electrificată clasică diferenţa este enormă, precum şi în cazul caracteristicilor sistemelor de propulsie. Pentru RAV4 Hybrid niponii anunţaseră în momentul premierei un consum de combustibil în regim de rulare mixt de doar 4.5 litri. În cazul versiunii PHEV aceste informaţii nu au fost dezvăluite oficial pentru modelul comercializat pe piaţa europeană şi care va ajunge şi în ţara noastră. Ar fi cazul, însă, să ochim aceste date la "colegul" american al noului RAV4 PHEV, denumit RAV4 Prime, care are un substrat tehnic similar. Aşadar, pentru piaţa din SUA niponii anunţă un consum de doar 2.6 litri. Bineînţeles, datele sunt valabile doar într-un regim mai calm de rulare, cu bateria alimentată în proporţie de 100% de la o priză. Însă PHEV-ul este înzestrat cu acelaşi sistem de recuperare a energiei şi îşi poate suplini automatizat rezervele de energie, iar astfel putem anticipa un consum de benzină în mediul urban de circa 4.0 litri fără a alimenta de la priză.
Toyota RAV4 Prime - versiunea plug-in hybrid pentru piaţa nord-americană

Autonomia în regim electric a stabilit un record absolut în gama RAV4, or SUV-ul va putea parcurge 100% electric circa 60 de kilometri, cu bateria alimentată de la priză şi fără a porni motorul termic pe întreaga durată a călătoriei, fiind disponibil regimul de rulare EV, care poate fi inclus, ca şi anterior, prin accesarea unui buton dedicat.

Astea fiind spuse, este oare RAV4 Plug-In Hybrid o alternativă perfectă pentru motoarele diesel? Va putea substitui în totalitate şi fără regrete pentru consumatori propulsoarele pe motorină? Verdictul îl spuneţi voi, dragii noştri, dar se pare că cei de la Toyota au calculat bine această decizie strategică, or potrivit estimărilor niponilor cota versiunilor electrificate va atinge 90% din totalul vânzărilor RAV4 de generaţie nouă în Europa.
Vânzările Toyota RAV4 Plug-In Hybrid vor demara curând inclusiv şi în ţara noastră. La moment nu se cunoaşte, însă, data exactă a lansării şi nici preţul variantei de top. Noi, cei de la redaţia PiataAuto.md abia aşteptăm ca să-l cunoaştem şi să vă relatăm despre cifrele reale obţinute într-un test pe drumurile din ţara noastră. Dar până atunci vă invităm să cunoaşteţi mai îndeaproape celelalte versiuni Toyota RAV4 de generaţie nouă, deja disponibile în Moldova:
TEST DRIVE: Noua generaţie Toyota RAV4 Hybrid;
TEST DRIVE: Toyota RAV4 Hybrid vs RAV4 2.0 benzină.
0
7,642
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!