Top 10 dotări opţionale aproape inutile în automobile

12 Aprilie 2020, 14:25
Ilie Toma
În vremuri mai dificile, fiecare ban e socotit mai cu prudenţă, iar asta înseamnă că şi banii daţi pe dotările opţionale ale unei maşini vor fi cheltuiţi mai atent. Din experienţa noastră de teste drive cu sute de maşini, adeseori am constatat în timpul condusului lung şi exploatării diverselor modele că de anumite dotări opţionale chiar nu prea ai mare nevoie. Unele din ele sunt mult prea specifice în utilizare şi nu prea ajungi să le foloseşti. Altele sunt plăcute teoretic, dar merită să cheltui bani pe ele doar dacă ajungi să n-ai limite de buget. Iar o altă categorie se dovedesc total inutile şi chiar enervante în folosirea lor propriu-zisă.
Ei bine, azi am adunat toate aceste experienţe ale noastre din ultimii ani şi am făcut un top 10 al dotărilor aproape inutile într-un automobil nou. Noi zicem că aceste dotări fie nu prea au ce căuta în configurarea unei maşini, fie au o prioritate într-atât de mică, încât să le puneţi la coada listei, după ce veţi bifa tot de ce aveţi cu adevărat nevoie. Apropo, vom pregăti şi un top cu cele mai utile dotări, dar astăzi ne concentrăm pe cele aproape inutile, totuşi.

Aşadar, iată topul nostru, de la 10 la 1, în ordinea creşterii inutilităţii:

10. Acoperiş panoramic / trapă panoramică
Dotarea asta e foarte plăcută dacă ai o maşină mare, cu care călătoreşti des mai ales în munţi cu familia, iar vizibilitatea largă dată de un asemenea acoperiş îţi permite să vezi crestele munţilor. Uneori e plăcut s-o foloseşti şi-n oraş, dar să zici că ai cu adevărat nevoie de ea — nu prea poţi zice. E una din acele dotări plăcute, folosite rar, dar care ar trebui să stea mai la coadă în lista de priorităţi, mai ales că de obicei ea costă şi cel puţin 1-2 mii euro sau chiar mai mult în lista de opţionale. Iar o trapă panoramică mai trebuie şi întreţinută bine atunci când maşina e exploatată în mediu prăfuit, praful trebuie suflat din căptuşelile de cauciuc, trebuie să aveţi grijă ca acestea să fie lubrifiate, etc. Altfel, multe modele, mai ales non-premium, pot începe a genera mai apoi sunete asemănătoare scârţâitului din zona trapei, cauzate de obicei de adunarea prafului în arealul căptuşelilor.

9. Sistem keyless-go
La diferiţi producători şi modele, esenţa acestui sistem poate varia un pic, dar per general e vorba de deschiderea uşii fără a apăsa butonul de deschidere de pe cheie, având-o doar în buzunar, de exemplu, iar la atingerea mânerului, maşina simte apropierea cheii şi descuie uşa. O a doua componentă a acestui sistem, un pic mai rară, e pornirea motorului fără a pune cheia în vreun contact, ci doar a o avea prezentă în maşină. Anume la această parte, a doua, inutilitatea creşte. Fără acest sistem, introduci cheia într-un contact şi ea stă la un loc fix tot drumul. Cu acest sistem, ai cheia drept un obiect care trebuie depozitat undeva. Majoritatea maşinilor au un loc prevăzut pentru această cheie, de obicei bine gândit ca să nu genereze sunete la balansarea maşinii în mers, dar nu toate. La unele chiar nu prea ai unde pune cheia, decât în vreo cotieră — deci o problemă în plus. Iar ultima posibilă problemă e că bateria la cheie se va descărca, o dată în vreo 20-35 mii km, iar dacă vă prinde descărcarea bateriei pe undeva, rămâneţi cu maşina fără a o putea porni şi va trebui să mergeţi pe jos până la o benzinărie, undeva, ca să cumpăraţi o baterie. Din fericire, unele maşini mai avansate te atenţionează mai din timp când bateria cheii e pe cale de a se descărca.

8. Kit de design exterior, gen pachet AMG, M Sport, S-Line, etc
De multe ori nu înţelegeam de ce ar cheltui oamenii în primul rând 2, 3 sau chiar 4 mii euro pe pachete de design exterior, în loc să pună mai multe dotări la interior, pentru confortul şi plăcerea exploatării. Fără îndoială — multe maşini arată un pic mai bine, mai sportiv, mai agresiv cu aceste kit-uri, dar noi credem că ele trebuie să fie mult mai puţin prioritare decât sunt în prezent. Ele trebuie alese când ai pus tot ce ai vrut la interior, toate chestiile de siguranţă necesare, iar apoi, dacă mai ai ceva buget liber, poţi opta şi pentru o chestie ce ţine pur de aspectul exterior.

7. Roţi spate viratoare
Puţine maşini le au, dar pentru şi mai puţine maşini ele au cu adevărat sens. Vorbim aici de capacitatea roţilor din spate de a vira puţin. De obicei ele virează în direcţie inversă la viteze mici şi în aceeaşi direcţie ca şi roţile faţă la viteze mai mari, rezultatul fiind sporirea preciziei şi rapidităţii de virare în curbe strânse sau la schimbarea benzilor pe autostrăzi la viteze mari. Pe lângă faptul că efectul pe care îl creează necesită un pic de deprindere pentru cel de la volan, sistemul e cu adevărat de apreciat doar la maşinile foarte puternice, cu mai multe sute de cai-putere la activ. La sedanuri cu motor de 2.0 diesel — chiar nu-şi prea are rostul, credeţi-ne, mai ales că nici nu costă puţin toată treaba asta.

6. CD-player
Da, dragilor, în secolul nostru chiar nu prea e nevoie de un slot de CD-player în maşină. CD-urile se mai vând doar în unele librării, pentru colecţionarii înrăţi, şi în unele benzinării din România, dar acolo de obicei sunt mai multe manele. În era noastră smartphone-ul înlocuieşte toată biblioteca muzicală a casei radio. Cu un singur serviciu de streaming — Apple Music, Deezer, Spotify sau altceva — vă lipsiţi de orice necesitate de a purta discuri în maşină. Şi chiar şi cei care nu vor să cheltuie bani pe un serviciu de streaming, vor avea acces la destul de multă muzică gratuită pe aplicaţii precum SoundCloud sau binecunoscutul YouTube. Calitatea de CD, pentru cei ce vor încerca să o menţioneze drept contraarugument, poate fi asigurată deja chiar de Deezer, de exemplu, care are abonament Hi-Fi cu calitate identică celei de pe CD-uri, iar telefoanele moderne pot deja reproduce sunetul la calitate excelentă, ca să-l transmită în asemenea calitate sistemului audio al maşinii. Experienţa noastră, de exemplu, la maşinile noastre redacţionale a fost cam aşa: în 2008-2009 foloseam des CD-uri pe maşinile redacţionale. La o altă maşină din 2014, prima dată am folosit un CD cu poveşti de copii peste 2 ani de la achiziţie şi o a doua oară peste încă vreun an. La alte maşini din 2018 încoace — n-am folosit încă niciodată sloturile de CD-uri existente. Ah, una din ele nici n-are slot de CD, am verificat. Şi nici nu i-am simţit nevoia.

5. Asistent la parcare automată
Aici vorbim de acele sisteme care permit maşinii să se parcheze aproape singură, sub supravegherea celui de la volan. Adică mergi lent pe lângă locurile de parcare, maşina identifică locul, şi apoi îţi sugerează să-i dai voie să se parcheze ea singură, iar apoi ea te roagă să pui în marşarier, de exemplu, şi întoarce singură volanul, intrând în locul de parcare. S-ar putea să te mai roage să pui în regim D cutia, apoi din nou în R şi tot aşa. Ideea e că maşina manevrează singură volanul şi face ea manevrele dificile pentru unii. În zilele noastre foarte multe maşini au deja aşa sisteme opţionale, de la Nissan-uri şi Skoda, până la Mercedes-uri sau BMW-uri. Noi avem un asemenea sistem pe un automobil redacţional. Uneori funcţionează bine şi parchează corect. Dar mai des, mai ales în situaţii mai nestandarde, identifică ciudat locurile şi dacă l-ai lăsa s-o parcheze, ai cam nimeri şi-n copaci. Deci să te bazezi cu adevărat pe el — cam rar. Şi apoi, dacă ai cameră spate şi senzori de parcare, să zici că te ajută foarte mult acest sistem, sau că-i simţi utilitatea — nu poţi. Ştiu că sistemele mai noi s-au mai perfecţionat, dar pentru noi acest sistem rămâne unul din categoria celor aproape inutile, pe care ar trebui să cheltui bani cam în ultimă instanţă.

4. Încărcare wireless smartphone
Nu ştiu cum e la voi, dar majoritatea modelelor de smartphone se încălzesc neplăcut de mult când trec prin procesul de wireless charge. Şi nici bateria, se pare, nu e foarte fericită, inclusiv şi din cauza căldurii care o poate deteriora în timp. Pe lângă asta, aproape toate maşinile care au un loc de încărcare a telefonului, îl au sub o formă de tavă de dimensiuni mai mari, cu rezervă, iar telefoanele mai mici umblă de ici-colo în viraje, în acest răstimp mai întrerupându-se şi acest magic proces de încărcare wireless. Şi apoi, dacă vrei să mai şi asculţi muzică prin telefon în timp ce-l încarci, ar însemna că e logic să foloseşti doar Bluetooth Audio, pentru că dacă-l conectezi prin USB, atunci el oricum s-ar încărca. La fel e şi cu CarPlay, deşi unele maşini mai noi au deja şi CarPlay wireless. În fine, după noi e mult mai util să ai o cotieră cu loc special rezervat, fixat, pentru telefon şi tot în cotieră să ai şi porturi USB. În acest fel, cablurile conectate la telefon nu vor fi la vedere, iar tu te vei bucura de toată utilitatea telefonului fără scamatorii wireless.

3. Funcţii soft-close la uşi
Ştiţi senzaţia aia când apropii uşa, iar maşina o trage singură şi o închide până la urmă? Ei bine, despre ea vorbim. Se pare că le place la atât de mulţi oameni, încât unii o caută şi la modele mai compacte. Dar haideţi să fim sinceri — cât de multă nevoie avem cu adevărat de ea? Ne e lene să închidem normal portierele? Noi credem că acest sistem îşi are o oarecare justificare doar la limuzinele mari, atunci când proprietarul poate fi condus în spate, iar la volan să se afle un şofer angajat. Sau pur şi simplu în maşinile mari şi foarte scumpe. În rest, dragii noştri, sincer, nu e nevoie de acest sistem, decât dacă vreţi să bifaţi tot ce se poate din opţionalele unei maşini.

2. Parfum sistem de climatizare
Această dotare pare a fi din seria „oare ce-am mai putea inventa ca să nu fie la nimeni altcineva, şi să-i convingem pe oameni că au nevoie de ea?”. Din nou, pe modele ultra luxoase, poate, o fi justificată această alintare, dar nici măcar acolo nu e cu adevărat nevoie de ea, niciodată. Există recirculare a aerului. Există filtre de aer în sistemul de climatizare. Iar aromele de smirnă şi eucalipt — o fi ele plăcute, dar sunt extrem de elitiste. Dacă aveţi buget nelimitat — da, vă va fi plăcut să savuraţi arome, însă în orice altă situaţie dotarea asta e una din ultimele care merită bifate într-o maşină, oricât de scumpă ar fi.

1. Control funcţii prin gesturi
Asta e probabil una din dotările opţionale care s-a vrut hi-tech, dar utilitatea căreia e departe de cea gândită de creatorii săi. Pe scurt — poţi da volumul sistemului audio mai tare dacă roteşti degetul arătător în aer undeva în apropierea display-ului, sau poţi face cu palma sau degetele ca să dai piesa următoare, să pui pauză, să răspunzi la telefon, etc. Dar există o mare problemă: ca să faci asta, trebuie să foloseşti o mână, deci s-o iei de pe volan, iar apoi să te mai şi asiguri că sistemul a interpretat corect gestul tău. Şi asta în timp ce toate aceste comenzi puteau fi operate prin butoane de pe volan, existente deja, iar acele comenzi sunt tactile, le simţi cu degetele şi nu trebuie să te uiţi undeva ca să ţi se confirme că sistemul a înţeles ce vrei, iar pe lângă asta, mâna continuă să rămână pe volan, iar ochii — la drum. Deci, noi credem că sistemul ăsta, pe cât de hi-tech arată ca demonstraţie, pe atât de mult îşi merită locul 1 în topul nostru de inutilitate, şi merită să dai bani pe el doar dacă n-ai limite de buget.
0
8,730
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!