100 ani de succes Mazda: momente remarcabile din istoria mărcii japoneze

21 Mai 2020, 17:39
Denis Godorozea
Mazda marchează frumoasa aniversare de 100 ani de când a fost înfiinţată — compania cunoscută astăzi ca Mazda Motor Corporation şi-a început activitatea în 1920 cu denumirea Toyo Cork Kogyo Company, iar ideile fondatorilor în acei ani erau încă mult prea departe de dezvoltarea şi producţia propriilor automobile, or iniţial compania a fost specializată pe prelucrarea şi producţia din lemn de balsa.
Abia în 1929 Toyo Kogyo Company a început producţia componentelor şi pieselor pentru maşinării şi dispozitive utilizate în industrie, pentru ca din 1931 să înceapă producţia tricicletelor cu motor, asemănătoare cu cele utilizate şi în prezent în ţări asiatice. Producţia acestora a urmat pe parcursul următorilor 30 de ani, pentru ca în 1960 niponii să lanseze primul automobil din istorie, Mazda R360 Coupe.
De aici a şi pornit istoria de succes a companiei — timp de 4 ani compania a lansat alte 4 modele noi, iar în 1963 producţia a atins 1,000,000 de automobile. În 1970 gama niponilor enumera deja 12 automobile cu o producţie totală de circa 5 milioane unităţi. Tot atunci Mazda a inventat şi legendarul motor rotativ, care a scris cele mai frumoase file din istoria mărcii în următorii 50 de ani. Pe când mulţi dintre constructorii auto se uneau în concerne imense cu un portofoliu extins de mărci şi tehnologii comune utilizate pe scară largă, Mazda rămânea a fi, precum şi în prezent, un constructor independent cu propriile viziuni şi tehnologii originale.
De altfel, pasiunea pentru inginerie şi ideile unice le-au permis niponilor să atingă cote de 1.6 milioane automobile produse anual, victorii în sporturile cu motor, inclusiv în cadrul curselor Le Mans, şi să se impună pe arena internaţională cu modele devenite în timp legende vii în industria auto mondială, precum e şi renumita Mazda MX-5.
Afară de legendarele motoare rotative, Mazda a fost unicul constructor auto din lume (pe lângă Subaru), care să implementeze ciclul Miller pe motoarele maşinilor de serie, or înaintea niponilor tehnologia era utilizată pentru motarele de vapoare sau trenuri. Primul model cu motor cu ciclu Miller din gama Mazda a fost sedanul de top Xedos9, iar în gama contemporană asemenea motoare se regăseau sub capotele compactelor Mazda2, comercializate în Japonia.
Astfel, japonezii au urmat în continuare propria cale de dezvoltare, iar în 2012 a fost introdusă noua serie de motoare Skyactiv G şi Skyactiv D — primele motoare din lume cu o rată de compresie de 14:1 pentru ambele tipuri de combustibil. Tehnologia dezvoltată de inginerii Mazda a rezultat într-un avans al puterii cu până la 15% pentru motoarele pe benzină şi 20% pentru motoarele diesel, cu o scădere proporţională a consumului de combustibil şi emisiilor.
Pe lângă performanţele îmbunătăţite, aceste motoare au permis unificarea producţiei şi reducerea costurilor — o asemenea rată de compresie pentru un motor diesel a permis ca acesta să fie produs în totalitate din aluminiu, precum în cazul propulsoarelor pe benzină din seria Skyactiv. Experienţă unică în industria auto. În căutarea unui propulsor perfect japonezii nu s-au oprit aici, însă: în 2019 a debutat motorul Skyactiv-X, primul motor pe benzină din lume, care combină aprinderea prin scânteie (caracteristică acestui tip de combustibil) cu aprinderea prin compresie (caracteristică motoarelor diesel).
De menţionat că cei de la Mazda influenţat o lume întreagă nu doar direct prin performanţele inginereşti legate de producţia propriu-zisă a automobilelor sau în domeniul sportului auto. Compania niponă a fost printre primele care au sesizat importanţa reciclării componentelor uzate, precum cele din plastic, utilizate la producţia automobilelor, încă la începutul anilor 1990. De atunci niponii au dispus reciclarea elementelor din plastic pentru producţia barelor de protecţie pentru automobilele noi, de exemplu.
Totodată, pentru a reduce poluarea mediului, japonezii au investit în dezvoltarea tehnologiilor ecologice, astfel încât de la începutul acestui secol Mazda a dezvoltat un bioplastic rezistent derivat din plante, utilizat pentru tapiseria interioară a maşinilor. Mai târziu, în 2007, Mazda a devenit printre primii constructori auto care să producă tapiserie dintr-o fibră specială derivată din plante, 100% ecologică.
Concomitent cu aceste realizări, Mazda a fost printre pioneri în dezvoltarea tehnologiilor de propulsie alternative, iar primul concept propulsat cu hidrogen a fost lansat de niponi în 1991, acesta fiind modelul HRX-1. Cu cercetări ulterioare, inginerii au combinat noul tip de propulsie cu tehnologiile din propriul portofoliu, cu motoarele rotative, iar astfel în 2006 Mazda a devenit primul constructor auto care să lanseze un model de serie alimentat cu hidrogen — sportiva RX-8 RE, însă aceasta a fost oferită doar pe bază de leasing în cantităţi limitate.
Astăzi, în perioada de tranziţie de la motoarele termice către cele 100% electrice, Mazda a intrat în segmentul electromobilelor cu primul său crossover electric MX-30. Afară de sistemul de propulsie eco-friendly, acest SUV este în totalitate ecologic utilizând doar materiale reciclate pentru tapiseria interioară şi o bună parte dintre elementele suprafeţelor exterioare. Un prim pas în direcţia respectivă — în viitor Mazda cu siguranţă va diversifica oferta în segment şi va impune viziuni proprii asupra eficienţei şi performanţei electrice.
0
3,641
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!