25 de ani de la apariţia sistemului electronic de stabilitate ESP

20 Mai 2020, 17:26
Denis Godorozea
Acum 25 de ani Mercedes-Benz lansa primul sistem de stabilitate ESP pe un automobil de serie — pe coupe-ul S-Class derivat din generaţia 140 a renumitei nave amiral germane. Revoluţionar la finalul secolului trecut, în doar un deceniu şi un pic tehnologia germanilor a devenit obligatorie pentru toate automobilele noi comercializate în Europa din 2011.
Mercedes-Benz a fost şi rămâne unul dintre pionerii în domeniul siguranţei active. În 1978 constructorul din Stuttgart a lansat primul sistem de antiblocare a frânelor ABS, iar cu aproape două decenii mai târziu această tehnologie a stat la baza apariţiei sistemului electronic de stabilitate ESP (Electronic Stability Program), acelui ostaş invizibil, dar foarte important, un James Bond care acţionează pe ascuns, astfel încât mulţi dintre noi nici nu-i simt implicarea. Sistemul este de primă importanţă pe automobilele contemporane, indiscutabil, or în marea majoritate a statelor lumii este obligatoriu pentru orice automobil nou.
Primul model din gama Mercedes-Benz cu sistemul ESP inclus a fost coupe-ul E-Class C140, care a beneficiat de noua tehnologie în 1995. Sistemul a fost dezvoltat în comun de Mercedes-Benz şi Bosch, însă, prototipul fiind prezentat în premieră în 1994 cu denumirea Dynamic Handling Control. Introdus în serie pe S 600 Coupe în 1995, sistemul a fost integrat treptat şi pe alte modele din gama Mercedes-Benz, fiind standard inclus pe toate maşinile constructorului din Stuttgart din 1999, inclusiv pe micuţul A-Class.
De altfel, compacta asta germană are o istorie deosebită care vine doar să accentueze importanţa vitală a acestui sistem firesc astăzi. Primul A-Class a suferit un eşec major în momentul lansării, când în cadrul testului elanului realizat de suedezi maşina s-a răsturnat. Această gafă a evoluat ulterior într-un scandal de proporţii, însă cei de la Mercedes-Benz aveau deja pregătită soluţia — A-Class a fost şi el echipat cu sistemul ESP, iar problema a fost uitată.
Între timp sistemul a evoluat mult pe măsură ce a fost implementat de majoritatea absolută constructorilor auto. Creat pe baza sistemului de antiblocare a roţilor, sistemul este capabil acum să reducă chiar şi cuplul motorului livrat roţilor, ba chiar stă la baza sistemului de virare a roţilor pe automobilele contemporane cu direcţie electrică.
0
3,435
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!