Cele mai accesibile electromobile rulate în Moldova: cât te costă să renunţi definitiv la carburant?

6 Mai 2020, 17:29
Denis Godorozea
Noul segment de automobile cu sisteme de propulsie alternative sunt atractive, fără îndoială, pentru majoritatea automobiliştilor din ţara noastră, chiar dacă achiziţia unui electromobil nu este luată în calcul încă. Printre motivele de a renunţa la ideea achiziţionării unui model electric ar putea fi preţul usturător şi infrastructura slab dezvoltată pentru noul segment de maşini, însă aceste motive mai erau valabile cu câţiva ani mai devreme, or acum electromobilele înregistrează o creştere simţitoare de import, iar preţurile pentru exemplarele rulate sunt chiar accesibile, comparabile cu maşinile clasice cu motoare termice.
Astfel, noi ne-am propus să aflăm care sunt cele mai accesibile electromobile disponibile pe piaţa automobilelor rulate din ţara noastră la moment — cât te-ar costa să renunţi definitiv la carburant? Ei bine, numărul ofertelor a crescut simţitor în ultima perioadă, însă alegerea se limitează la doar câteva modele de electromobile, dacă impunem o limită de preţ de 10,000 euro. În schimb, în acest top vom putea analiza mai aprofundat şi aspectul tehnic al rivalilor.

FIAT 500e
Compacta electrică italiană este destinată în exclusivitate călătoriilor urbane — FIAT 500e este cel mai compact electromobil analizat de noi astăzi, fiind un coupe cu două portiere şi cea mai modestă autonomie din această listă. Chiar şi aşa, compacta asta este apreciată mult în occident, în special în versiunile electrice, şi este adresată în special tinerilor care pot alege dintre o varietate imensă de versiuni şi posibilităţi de personalizare.
Biletul de intrare în segmentul electromobilelor cu FIAT 500e de generaţie precedentă porneşte de la puţin sub 9,000 euro în ţara noastră, pentru un electromobil cu parcurs de până la 70,000 kilometri. Preţul poate varia şi până la 11,000, ba mai mult de atât, iar în acest caz totul depinde de kilometrii parcurşi şi nivelul de echipare.
Substrat tehnic FIAT 500e

FIAT 500e a fost o versiune foarte solicitată în ţările europene, într-atât că constructorul italian a pus accentul anume pe varianta electrică cu noua generaţie debutată în luna martie a acestui an. Prima generaţie 500e are un substrat tehnic mai modest, însă, cu un motor electric de 111 CP şi 200 Nm, ce acţionează puntea faţă şi este alimentat de la o baterie de 24 kWh, ce promite o autonomie de până la 140 km, ceea ce înseamnă că într-un regim de exploatare real autonomia poate oscila între 80 şi 100 km.
Graţie dimensiunilor compacte FIAT 500e este un electromobil foarte confortabil pentru explorarea junglei urbane, fiind capabil să adăpostească la bord până la 4 persoane. Rezervele bateriei pot fi suplinite în proporţie de 100% timp de 4 ore chiar şi de la o priză casnică, iar acesta este şi cel mai mare avantaj al unei compacte electrice urbane, probabil. Din punct de vedere al caracteristicilor dinamice FIAT 500e nu cedează în faţa versiunilor clasice cu motoare termice, fiind capabil să accelereze până la 100 km/h în 9.1 secunde, viteza maximă fiind limitată la 140 km/h.

Nissan Leaf
Prima generaţie Nissan Leaf este cea mai răspândită pe piaţa automobilelor rulate din Moldova. În funcţie de starea tehnică, anul de producţie şi parcursul indicat de odometru, preţul poate varia cu până la 7,000 euro de la un model la altul, preţul de pornire fiind de circa 5,500 euro, însă poate ajunge şi până la 12,000—13,000 euro.
Comparativ cu FIAT 500e, Nissan Leaf este mai adaptat pentru exploatare de familie, având patru portiere şi un spaţiu simţitor mai mare la bord, inclusiv şi în portbagaj — hatch-ul nipon are dimensiuni similare cu o compactă din segmentul C, de talia unui Golf, de exemplu. Din punct de vedere funcţional, Leaf este chiar mai avansat decât FIAT, însă ca şi autonomie tot un electromobil urban este.
Substrat tehnic Nissan Leaf

În momentul lansării de acum un deceniu, Nissan Leaf era disponibil cu o singură variantă de baterie, una de 24 kWh, care promitea o autonomie de până la 160 kilometri. În 2016 a avut loc o actualizare majoră, în urma căreia electromobilul a fost echipat cu o baterie mai generoasă, de 30 kWh, iar datorită şi modificărilor de soft şi la nivel de alte componente ale substratului tehnic electrificat, Leaf promitea deja o autonomie de până la 250 kWh.
Indiferent de versiune, motorul electric al lui Nissan Leaf, ce acţionează puntea faţă, livrează 107-109 CP şi un cuplu maxim cuprins între 254 şi 280 Nm. În aceste condiţii electromobilul poate accelera până la 100 km/h în circa 11.5 secunde, având o viteză maximă de până la 145 km/h. Bateria de o capacitate mai modestă rezultă într-un timp mai scurt necesar pentru încărcarea rezervelor — de la priza casnică suplinirea rezervelor are loc între 6 şi 8 ore, în dependenţă de capacitatea bateriei, iar de la o sursă de alimentare rapidă rezervele pot fi suplinite în proporţie de 80% timp de doar 30-40 minute.
Noi, cei de la PiataAuto.md am avut ocazia să testăm Leaf-ul în acţiune în cadrul Moldova Electro Maraton şi am stabilit, că în condiţii reale autonomia maximă a unui Leaf rulat de primă generaţie este de aproximativ 120—150 km, în funcţie de modul de rulare şi sistemele periferice acţionate la bord, precum sistmul de climatizare. Pentru varianta îmbunătăţită Leaf, cu baterie de 30 kWh, s-ar putea anticipa, deci, o autonomie reală cuprinsă între 180 şi 220 km, absolut decent pentru un electromobil urban, nu?

Renault Zoe
Renault Zoe este al doilea cel mai răspândit electromobil disponibil pe piaţa automobilelor second hand din Moldova. Ca şi dimensiuni modelul francez este simţitor mai compact decât Nissan Leaf — dacă niponul rezeşte comparaţii cu automobilele clasice din segmentul C, atunci Zoe pare a fi un hatch urban de talia Renault Clio. Chiar şi aşa, francezul poate oferi suficient spaţiu la bord pentru 5 persoane.
Ca şi modelele evaluate mai sus, Zoe se află acum la cea de-a doua generaţie, care nu s-a modificat mult din punct de vedere stilistic, dar a avansat în plan tehnologic. Predecesorul, însă, oferea caracteristici decente chiar şi din primii ani de la apariţie în 2012. În ţara noastră preţul unui Zoe rulat porneşte de la circa 8,500 euro şi poate varia mult în funcţie de anul de producţie, starea tehnică şi parcursul indicat pe odometru.
Substrat tehnic Renault Zoe

Renault Zoe de primă generaţie a fost echipat cu o baterie de 25 kWh, cu o capacitate utilizabilă de 22 kWh. Cu o asemenea baterie constructorul promite o autonomie de circa 210 km, însă prognoza asta este una extrem de optimistă, or chiar şi cu un regim de condus mai lejer noi am reuşit să obţinem o autonomie de circa 150-170 kilometri în cadrul Moldova Electro Maraton. Ei bine, suficient pentru o exploatare urbană, ba chiar pentru scurte escapade în afara oraşului, nu?
Autonomia mai generoasă în raport cu capacitatea modestă a bateriei se datorează dimensiunilor compacte şi motorului de doar 87 CP şi 220 Nm, unul destul de eficient. În această ipostază Renault Zoe poate accelera până la 100 km/h 13.5 secunde, având o viteză maximă de 134 km/h.

Volkswagen e-Golf
Volkswagen e-Golf enumeră doar câteva oferte pe piaţa automobilelor rulate din Moldova, preţurile pentru acest electromobilul german pornesc de la circa 12,500 euro, ceea ce înseamnă că el este şi cel mai scump model din electromobilele vizate în topul de astăzi. Chiar şi cu cele menţionate, am considerat important să-l includem în această listă, or e-Golf are foarte multe avantaje cruciale în faţa FIAT 500e, Nissan Leaf şi Renault Zoe.
Electromobilul german a fost dezvoltat pe baza versiunii clasice Golf de a şaptea generaţie, păstrând silueta clasică şi un habitaclu similar celorlalte versiuni de serie. Golf este extrem de apreciat în întreaga lume, generând vânzări de sute de mii de unităţi anual, oferind un echilibru oportun dintre confort, preţ de achiziţie/exploatare, design şi ergonomie, calităţi pe care le-a moştenit şi versiunea electrică, probabil şi cea mai interesantă variantă din cele analizate de noi astăzi.
Golf a păşit de curând în cea de-a opta generaţie, iar în locul versiunii sale electrice germanii au pregătit un electromobil absolut nou, Volkswagen ID.3, care însă întârzie să ajungă pe piaţă din cauza problemelor de soft depistate deja după startul producţiei. Astfe, e-Golf rămâne a fi probabil ultima versiune a generaţiei precedente care mai poate fi achiziţionată în showroom ca un automobil nou, dar este prezentă şi pe piaţa automobilelor rulate cu un preţ destul de atractiv.
Substrat tehnic Volkswagen e-Golf

Important să ţineţi minte, dacă alegeţi să achiziţionaţi un e-Golf rulat, că există două versiuni cu substrat tehnic diferit. Prima versiune a electromobilului german a fost produsă până în anul 2017 şi avea o baterie de 24.2 kWh, care promitea o autonomie de până la 190 km, însă aceasta calculată conform vechiului standard NEDC, atunci când în viaţa reală ar fi de circa 130 km. Această variantă e-Golf oferea la activ 115 CP şi 264 Nm, fiind capabilă să accelereze până la 100 km/h în 10.4 secunde, având o viteză maximă de 145 km/h.
O versiune îmbunătăţită a apărut în 2017, iar aceasta este şi cea mai atractivă dintre toate modelele analizate de noi astăzi. Din nefericire, însă, nu am găsit un asemenea exemplar să fie vândut în ţara noastră, iar când şi va apărea, preţul lui va fi simţitor mai mare, probabil de peste 15,000 euro sau chiar mai mult. Noul e-Golf a beneficiat de o baterie mai generoasă de 34 kWh, care promite o autonomie mai mare, de până la 300 km în NEDC, şi cam vreo 200 km sau chiar mai bine de atât în viaţa reală. Concomitent cu bateria, a fost îmbunătăţit şi motorul electric, care oferă 136 CP şi 290 Nm. În noua ipostază e-Golf poate accelera până la 100 km/h în mai puţin de 10 secunde, iar viteza maximă se limitează la 150 km/h.
0
1,476
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!