Doar câţiva zeci de metri de asfalt, de fapt? Am mers la noua stradă de legătură între sectorul Râşcani şi str. Bucovina

23 Mai 2020, 12:15
Redacţia PiataAuto.md
Ştirea de ieri despre o nouă stradă din Chişinău, care să facă legătura între str. Bucovina şi sectorul Râşcani, anunţată de primarul Ion Ceban, a prins o popularitate neaşteptată, iar odată cu asta a venit şi un val imens de critici aduse de locatarii din zonă. Aceştia ne-au îndemnat să mergem la faţa locului, pentru a vedea starea lucrurilor de fapt, întrucât situaţia ar avea mai multe aspecte nemenţionate în informaţiile făcute publice ieri.
Aşa am făcut. Am mers azi dimineaţă pe noua stradă, Acad. Sergiu Rădăuţanu, menţionată de ieri. Aşa cum menţiona primarul capitalei, pe parcursul ultimei săptămâni s-au făcut lucrări de amenajare, iar ieri urma să se facă aplicarea stratului de asfalt.
Foto: Porţiunea asfaltată ieri a străzii Acad. Sergiu Rădăuţanu

Iată ce-am descoperit de facto la faţa locului:

1. Asfaltul a fost aplicat ieri. Însă, e vorba de o porţiune foarte scurtă de asfalt, în raport cu sonoritatea anunţului. De facto, s-a asfaltat segmentul cuprins între str. Bucovinei şi un pic mai puţin decât cel până la intersecţia stradelei Olga Vrabie. Conform măsurătorilor de GPS, făcute de noi, e vorba de o porţiune de 90 metri asfaltată ieri.
2. Porţiunea imediat următoare a aceleiaşi străzi Acad. Sergiu Rădăuţanu, pe lungime de 304 metri, are aplicată pe ea pavaj. După cum afirmă locatarii, acest pavaj a fost făcut cu efortul şi acoperirea financiară a locatarilor de aici.

3. Alte 225 metri până la intersecţia cu str. Primar German Pântea sunt asfaltate anterior, din informaţiile pe care le avem tot prin eforturile celor care locuiesc şi activează în zonă.
Foto: Porţiunea asfaltată anterior de către locatari a străzii Acad. Sergiu Rădăuţanu

4. Mai departe, artera menţionată ieri era o şicană pe str. Primar Gherman Pântea şi şi continuă ulterior pe str. Nicolae Dimo pentru încă 370 metri până la intersecţia cu str. Studenţilor. Str. Dimo în acest perimetru este de asemenea foarte îngustă şi are asfalt aplicat pe ea de mai mult timp.

5. Aşadar, din toată lungimea acestui tronson menţionat ieri, doar 90 de metri s-au asfaltat de facto ieri, alţi 529 metri fiind amenajaţi anterior de locatari, iar 370 metri fiind asfaltaţi mai devreme, în cadrul altor proiecte.
Foto: porţiunea de str. N. Dimo, parte a tronsonului de conexiune anunţat ieri

6. Str. Acad. Sergiu Rădăuţanu este o stradă îngustă, rezidenţială. Poate adăposti maxim două benzi, dar într-un regim de viteză redusă, aşa cum e firesc pentru zonele rezidenţiale. Strada nu are marcaj rutier, iar prezenţa unui segment acoperit cu pavaj pe o stradă care ar putea deveni intens circulată, o face nepregătită pentru acest rol.

7. Str. Acad. Sergiu Rădăuţanu nu are trotuare, în cea mai mare parte a ei, iar în partea de pe Str. N. Dimo a tronsonului e amplasată şi o şcoală şi grădiniţă — Waldorf. Prin urmare, lipsa trotuarelor, a marcajelor sub formă de treceri de pietoni pe o asemenea arteră, concomitent cu transformarea ei în traseu de descărcare a traficului, pare o acţiune cel puţin grăbită şi periculoasă pentru copii.

Ce spun locatarii din zonă?

Am vorbit cu Adrian Lazarencu, unul din oamenii care trăiesc pe această stradă, pentru a afla punctul de vedere al locatarilor de aici. Dumnealui a menţionat că a fost şi în audienţă la primarul general Ion Ceban pe acest subiect. Aşadar, iată principalele informaţii menţionate de Adrian Lazarencu, în numele locatarilor.

1. Segmentul asfaltat ieri nu era proiectat drept drum de legătură cu str. Bucovinei. Şi nu era proiectat nici în momentul de iniţiere a lucrărilor, prin urmare, s-a făcut o încălcare de procedură, zic locatarii.
2. Adrian Lazarencu ne-a confirmat şi constatările de mai sus, că strada ar fi una rezidenţială, iar asfaltarea celor 90 metri de câmp şi declararea în rezultat, a unei noi artere, în timp ce cea mai mare parte a străzii a fost amenajată anterior de locatari în mai multe etape, constituie cel puţin o comunicare umflată din partea primăriei, ne menţionează sursa.

3. Locatarii sunt îngrijoraţi de segmentul pavat şi rezistenţa lui în noile condiţii. Dacă pe aici vor trece camioane, sau un flux mare de trafic, investiţia lor anterioară va fi deteriorată rapid.
Foto: segmentul acoperit cu pavaj al străzii Acad. Sergiu Rădăuţanu

4. De asemenea, locatarii menţionează îngrijorarea pentru siguranţa celor care merg pe jos pe aceastră stradă, întrucât nu există trotuar, iar amenajarea lui e imposibilă pe o mare parte a lui. Prin urmare, pietonii vor fi nevoiţi să meargă direct pe carosabil.

5. Locatari menţionează că au depus mai multe cereri de contestare la primărie, iar lucrările au demarat înainte de a le fi soluţionate cererile.

6. Adrian Lazarencu mai menţionează că, de fapt, dacă s-ar respecta regulile de circulaţie rutieră, parcurgerea acestui tronson nou, menţionat ieri, nu ar lua mai puţin timp decât parcurgerea străzii Studenţilor şi apoi Calea Orheiului, care sunt străzi mai mari, prevăzute pentru flux masiv de trafic. Tronsonul nou s-ar fi făcut, de fapt, pentru a descărca din traficul sporadic apărut pe str. Chicago de mai sus, care se conectează prin str. Ave Maria la segmentul pe str. Studenţilor, asflatat acum câteva luni, segment care, la rândul lui, face legătură directă între sectoarele Ciocana şi Râşcani.
7. Însă chiar şi aşa, locatarii declară că nu sunt împotriva amenajării corecte a acestei străzi, cu trotuare şi tot ce ar fi necesar pentru circulaţia în siguranţă.

Concluziile vă lăsăm să vi le faceţi singuri şi vă invităm să le expuneţi în comentarii! Noi am considerat că e nevoie să venim cu aceste completări de la faţa locului.
2
3,098
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!