Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Şi totuşi, sunt greşite sau nu marcajele galbene ale noilor benzi din Chişinău?

21 Mai 2020 - 19:59
Ilie Toma
„S-a vrut să se facă ceva bun, dar a ieşit ca-ntotdeauna...” — spunea ieri un comentariu de pe Facebook, la epopeea unor ştiri şi postări despre marcajele noilor benzi din centrul Chişinăului, destinate transportului public şi bicicletelor.
Ca să trecem rapid în revistă ce s-a întâmplat:

• La 7 mai vă informam că viceprimarul municipiului Chişinău, Victor Chironda, anunţase instituirea unei noi benzi speciale pe str. Puşkin din Chişinău, rezervată transportului public. Aceasta era însoţită de un indicator informativ şi de altul restrictiv, care anunţa oprirea interzisă pe această bandă. Firesc, că doar trebuie să circule transportul public pe acolo. Din acest moment, pe aceste străzi, transportul public trebuia să aibă o bandă dedicată, ca să nu stea în ambuteiaj, ca să circule rapid. Ca în multe alte oraşe europene, de fapt. Iar noi zicem că e un gest admirabil, o bună iniţiativă pentru oraş.

• La 19 mai vă informam că în acea dimineaţă, încă înainte de răsăritul soarelui, viceprimarul Chironda asistase la aplicarea marcajului rutier pe noile benzi. Astfel, aceste noi benzi sunt delimitate prin linii continue de culoare galbenă, iar pe ele e aplicată inscripţia BUS (transport public) şi simbolul bicicletei, ca pe benzile destinate bicicliştilor. Ne-am mirat un pic de această combinare de funcţii, dar asta era situaţia de fapt.
• Pe parcursul aceleiaşi zile de 19 mai autorităţile au venit cu clarificări despre noile marcaje. Într-adevăr, pe acestea urmează să circule atât transportul public, cât şi bicicletele, iar pe ele oprirea e interzisă. S-a menţionat şi tipul marcajului aplicat — 1.4 — linie neîntreruptă de culoare galbenă, folosită în combinaţie cu indicatorul 3.31, oprire interzisă. Adiţional, locurile unde sunt staţii pentru transport public sunt marcate cu linii specifice, conform indicatorului 1.17.1.

• La 20 mai însă, adică ieri, reţelele sociale au explodat şi noi v-am informat despre o prespusă gafă a autorităţilor în tipul marcajului aplicat. Viceprimarul Chironda păruse să recunoască într-un comentariu gafa făcută, dar mai târziu a speficat că, de fapt, menţionase că va ţine cont pe viitor de doleanţele cetăţenilor.

• În seara aceleiaşi zile, viceprimarul Victor Chironda publică o postare pe Facebook în care menţionează că „Nimeni nu a greşit nimic la aplicarea benzilor galbene. Aşa a fost stabilit din start. Ele au rol de atenţionare şi informare a şoferilor despre faptul că la fiecare intersecţie este acest semn de circulaţie rutieră - 3.31 ”Oprire interzisă”, pe care , foarte des, şoferii din Chişinău nici nu îl observă.” Postarea continuă cu constatarea faptului că şoferii, în marea lor majoritate, respectă noile marcaje şi au grijă să nu circule pe noua bandă rezervată. Fapt admirabil, din nou, zicem noi. Dar aceeaşi postare nu face o referire clară şi fără echivoc la regulamentul rutier, cel care stă la baza marcajelor şi eventualelor amenzi pentru nerespectarea lor.

Aşa că noi am vrut să aducem claritate în acest aspect. Sunt, totuşi, greşite noile marcaje? Vor exista „ferestre” de scăpare pentru băieţii şmecheri? Se va transforma o iniţiativă BUNĂ în ceva prea temporar?
L-am contactat direct şi pe viceprimarul Victor Chironda. Am contrapus şi regulamentul circulaţiei rutiere, întrucât noi am identificat o problemă şi anume faptul că marcajul 1.4, linia galbenă continuă, e prevăzută să fie aplicată pe marginea carosabilului, lângă bordură, pentru a accentua indicatorul de oprire interzisă 3.31. Dar nu e prevăzut ca această linie să separe o bandă de circulaţie, din păcate. Asta înseamnă că fie toată banda devine un fel de „acostament” în afara drumului, fie şoferii devin obligaţi legal doar să nu oprească acolo unde există marcajul galben, dar circulaţia pe ea sau intersectarea ei rămân interpretabile.
Viceprimarul Chironda ne-a întrebat care ar fi concret problema. „Că se vor găsi şmecheraşi care să conteste amenzile”, i-am zis, dacă e trasată neregulamentar. „Să circule, dacă vor. Principalul să nu pacheze. Dacă vor fi mulţi şmecheri, vom dubla linia galbenă cu una albă sau vom pune delimitatoare. Din câte văd la moment, şoferii respectă banda. Mai multă gălăgie fac experţii de facebook” — a menţionat Victor Chironda.

Însă, concluzia noastră e că la acest moment situaţia lasă loc, de jure, de interpretări, iar marcajul aplicat, în forma în care e el acum, nu este specificat în regulamentul circulaţiei rutiere ca având acest scop. La drept vorbind, undeva şi presupusa "gafă" a autorităţilor e explicabilă, întrucât studiind regulamentul, am constatat că acolo există o reală lacună de marcaje gândite pentru acest scop. Se vede că până acum benzile dedicate pentru transport public erau gândite să ocupe un întreg sens de circulaţie, în forma în care era anterior pe str. Bucureşti, şi nu e prevăzut expres un marcaj pentru o bandă în această formă.
Deci, rămâne undeva la latitudinea bunului simţ al şoferilor din capitală să respecte acest tip nou de marcaj, până la eventuale actualizări ale regulamentului. Iar noi vă îndemnăm să respectaţi această bandă şi scopul ei. În acelaşi timp, noi credem că iniţiativa creării unei asemenea benzi dedicate e una extrem de bună pentru circulaţia transportului public într-un oraş civilizat şi i-am îndemna pe cei ce au făcut pionerat acum să nu se descurajeze de aceste critici publice, ci să propună modificările necesare în regulament, în aşa fel încât să nu mai existe loc de interpretări.

Viceprimarul Chionda a menţionat că asemenea benzi şi marcaje vor apărea şi pe străzile Bodoni, Mateevici şi Ştefan cel Mare în următoarele săptămâni.

UPDATE 20:17: Acum câteva minute viceprimarul Victor Chironda a mai publicat o postare pe Facebook în care aduce şi exemplul oraşului Geneva, oraş ce dispune de benzi marcate identic şi menţionează că întregul concept al noului marcaj de la Chişinău s-a făcut cu suportul Green City Lab, al expertului în domeniu din Moscova, Alex Egorov, şi a unei echipe profesioniste. De asemenea, viceprimarul menţionează şi studiile sale anterioare în urbanism.
Străzile oraşului Geneva, cu bandă cu scop similar, marcată în acelaşi mod
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter