Modelul Volvo care bătea Mercedesurile, BMW-urile şi Audi-urile vremurilor sale

19 Iunie 2020, 20:34
Ilie Toma
Volvo a avut multe modele cu totul speciale în istoria sa, care au rămas în inimile oamenilor. Colecţionarii dau preferinţă celor din anii 1960-1970 pentru designul lor şi fiabilitatea exemplară. Cei mai tineri, cu memorii din anii 1980-1990, îşi amintesc de modelele pătrăţoase de atunci, practice, confortabile şi indestructibile.
Dar există modele, într-atât de speciale, încât de ele ştiu foarte puţini, chiar şi dintre cei care adoră marca Volvo. Azi vrem să vi-l aducem în vizor poate pe cel mai special dintre cele speciale: Volvo 780, un model produs pentru doar ceva mai puţin de 5 ani, între 1986 şi 1991.
E un coupe din familia Volvo 700, adică e înrudit cu renumitele 740, 760 GLE. Doar că, atunci când au decis să creeze acest coupe pe nume Volvo 780, suedezii au decis să meargă pe un superlativ absolut. Şi tocmai de asta produsul rezultat bătea toate Mercedes-urile, BMW-urile şi Audi-urile vremurilor sale, dacă te uitai un pic mai profund la el şi observai cât de minuţios e conceput şi făcut.
Designul a fost încredinţat faimosului atelier italian Bertone. Iar aceştia au desenat un coupe elegant, de 4.8 metri lungime, care păstra un pic din formele rectangulare ale sedanurilor din aceeaşi familie, dar în acelaşi timp aducea un montant spate înclinat şi extremităţi ceva mai fine.
La interior, luxul a fost unul desăvârşit. Scaunele erau adevărate fotolii de lux, tapisate în piele de calitate fină şi ajustabile electric. De pe planşa de bord nu lipseau inserţiile de lemn, iar dotările erau dintre cele pe care şi azi le privim cu admiraţie. Volvo 780, de exemplu, avea un sistem de climatizare automatizat, atunci, căruia îi setai temperatura şi el alegea unde să sufle şi cât de intens.
Dar priviţi sistemul audio cât de high end era gândit. Comutatoare, noise reduction, ba chiar şi egalizator de frecvenţe cu 7 filtre, cu care putea ajusta sunetul după cele mai fine preferinţe!
La capitolul tehnic, suedezii şi-au dorit aceeaşi durabilitate legendară. Aşa că, atunci când au vrut să preia un motor V6 turbo pe care-l dezvoltaseră în acei ani împreună cu Renault şi-l foloseau pe sedanurile din familie, au constatat că sub capota mai mică a lui 780 există riscul de a-l supraîncălzi. Aşa că au renunţat în totalitate la acel motor turbo şi au aplicat un V6 aspirat natural.
Puntea spate a fost una cu bară rigidă în primii ani, ca şi pe sedanuri, dar în 1987 modelul a primit o suspensie spate multilink pe care o merita de la bun început. Odată cu asta, Volvo 780 a primit şi amortizoare autoreglabile Nivomat, pentru o ţinută de drum desăvârşită. Ulterior Volvo a montat, totuşi, un alt V6 turbo sub capotă, cu un sistem special de control al turbinei. Propulsorul dezvolta 175 CP, apoi a fost adus la 188 CP, iar pentru Italia a existat şi o versiune de 200 CP!
Modelul a fost un succes fulminant. Fiabil, graţios şi luxos, dar în acelaşi timp cu o ţinută de drum foarte bună şi dinamic cu ultimele versiuni de motorizări. Fanii Volvo din acele vremuri îl adorau. Fanii altor mărci priveau cu respect sau cu invidie. În testele drive comparative ale acelor vremuri, majoritatea jurnaliştilor erau nevoiţi să recunoască superioritatea acestui Volvo 780 în faţa concurenţilor germani, deşi germanii aveau mai multe motorizări la alegere şi îl depăşeau pe suedez la cifrele de vânzări.

Dar anumele cifrele relativ modeste de vânzări îl fac azi pe acest Volvo o adevărată comoară pentru puţinii colecţionari care-l caută şi-l înţeleg. În toată cariera sa, s-au produs doar 8,518 exemplare de Volvo 780. Iar dacă mai ţinteşti spre anumite motorizări, nişa se subţiază şi mai mult. Spre exemplu versiunea cu motor V6 turbo de 200 CP a fost produsă doar în 165 de exemplare!
0
25,742
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!