Aceasta e o Lada 2103 desenată de Porsche şi refuzată de cei de la VAZ!

27 Iulie 2020, 22:04
Ilie Toma
Istoria ascunde atâtea file uimitoare, încât unele din ele par prea incredibile pentru a se fi întâmplat cu adevărat. V-aţi putut imagina vreodată că-n istorie a existat un moment în care cei de la Porsche le-au propus celor de la Lada schiţa unui model desenat de ei şi au primit un refuz din partea sovieticilor? Ei bine, istoria asta e pentru voi, atunci!
Era anul 1975. URSS îşi punea industria auto pe roate şi avea mari planuri pentru a o alinia la standarde internaţionale. Uzina VAZ funcţiona deja bine, pe baza liniilor de asamblare cumpărate de la Fiat şi a modelelor dezvoltate pe baza lui Fiat 124, dar planurile erau mult mai ambiţioase de atât. Aşa că dimatai ministrul industriei auto din URSS, Victor Poleacov, l-a invitat pe CEO-ul de atunci al Porsche, Ernst Fuhrmann, la o discuţie strategică. Cei doi au convenit la un plan pentru 3 ani înainte, în sumă de minim jumătate de milion de mărci germane, care prevedea un ajutor din partea Porsche pentru industria sovietică pentru ca aceasta din urmă să-şi îmbunătăţească maşinile, în special designul.
Foto: Lada 2103 cea originală, în versiunea sa produsă la începutul anilor '70

Cei de la Porsche s-au gândit că ar fi bine să înceapă cu pregătea unul facelift pentru modelul Lada 2103, care era deja în vânzare şi se bucura de succes. Aşa că au pregătit acest exemplar de care vorbim azi, care e, în esenţă, aceeaşi Lada 2103, doar cu o faţă concepută de Porsche, pentru o nouă epocă, mai modernă.
Foto: Conceptul de Lada 2103 facelift, pregătit de Porsche

Sunt extrem de interesante detaliile acestei creaţii. În timp ce partea laterală a rămas practic neschimbată, cea frontală a primit o capotă uşor curbată în faţă şi un calandru mai modern, care integra blocurile optice într-un stil mult mai avangardist. Blocurile optice duble s-au păstrat, fiind caracteristice lui 2103. În acelaşi timp, Porsche experimentase niţel şi cu designul asimetric, punând inscriţia Lada pe stânga calandrului şi făcând astfel una din liniile orizontale mai scurte. Observaţi că şi barele de protecţie erau de generaţie nouă, din plastic, integrate în designul general al părţii frontale, spre deosebire de barele cromate separate ale modelului standard.

Cei de la Porsche au lucrat şi la habitaclul lui 2103, creând o planşă de bord ultra-modernă pentru acea perioadă. Mai mult ca atât, volanul semăna identic cu cel de pe modelul Porsche 928! Instrumentariul de bord era şi el mult mai modern şi mai electronizat, erau altele şi comenzile sistemului de încălzire, dar şi tapiseria de pe scaune şi podea era una de o calitate superioară.
Inginerii Porsche au mai lucrat un pic şi la suspensia spate, dar substratul tehnic a rămas în mare parte neatins. Motorul a rămas acelaşi, doar că inginerii germani au încercat să le sugereze ruşilor să folosească aluminiul în unele componente, pentru a-i reduce greutatea.

Şi după ce acest prototip a fost gata, el a fost prezentat celor de la VAZ. Incredibil, dar cei din Rusia au refuzat acest design conceput de Porsche! Se zvoneşte că principala cauză a fost că cei de la VAZ deja munceau la o actualizare a modelului, care a fost lansată ulterior ca Lada 2106.

Însă, în pofida faptului că această colaborare între Porsche şi VAZ a început cu stângul, ea nu s-a oprit aici. În anii următori Porsche şi VAZ au colaborat foarte mult la pregătirea unui model cu adevărat de generaţie nouă: Lada 2108. Dacă mai priviţi odată ideea conceptuală a habitaclului de mai sus, gândit de Porsche, şi vă amintiţi de interiorul lui Lada 2108, atunci cu siguranţă veţi avea un deja-vu. Pe lângă asta, Porsche i-a ajutat pe cei de la VAZ să determine construcţia suspensiei viitorului model şi calibrarea ei pentru o manevrabilitate maximă, dar şi multe alte elemente extrem de curioase, despre care vom vorbi într-un alt articol!
0
25,765
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!