Acest Mercedes-Benz C-Class 190E Evolution II din 1990 costă azi mai mult decât orice AMG modern!

18 Iulie 2020, 22:54
Ilie Toma
Prima generaţie Mercedes-Benz C-Class, cu numele de cod W201, dar mai cunoscută cu oricare din numele motorizărilor 190E, 190D sau pur şi simplu 190, a fost o adevărată legendă. Dezvoltarea acestui prim C-Class în gama Mercedes-Benz a durat 8 ani! Au fost 8 ani în care germanii vorbeau că pregătesc acest model şi ziceau că e plin de over-engineering, adică gândit să reziste şi să performeze cu mult peste ceea ce avea să întâlnească în viaţa reală!
În 1982 modelul a văzut lansarea oficială şi şi-a câştigat o reputaţie impecabilă imediat. Au urmat ani de producţie în care vânzările au fost excelente, iar modelul îşi câştigase deja şi renumele de model superb de reuşit şi fiabil. Între timp îşi făcuseră apariţia şi câteva versiuni mai performante. Întâi a fost modelul 190 E 2.3-16 cu motor de 2.3 litri, dezvoltat de Cosworth, apoi o versiune actualizată de 2.5 litri.
Însă sfârşitul anilor ’80 au adus lansarea primului BMW M3 Evolution, un concurent direct, aşa că cei de la Mercedes-Benz au decis să creeze ceva şi mai special. Aşa au apărut modele 190 E Evolution, iar exemplarul despre care vorbim noi azi în acest articol e tocmai un asemenea Evolution.
Dar au existat două ipostaze. Prima, 190 E Evolution I, a fost lansată în 1989 şi şocase publicul cu kit-uri mai agresive, bare de protecţie cu spoilere inferioare, gardă la sol coborâtă — într-un cuvânt un aspect destul de neobişnuit pentru un Mercedes-Benz de stradă al acelor ani. Motorul de sub capotă producea aceeaşi putere de 195 CP ca şi ediţia simplă de 2.5 litri anterioară, dar construcţia lui fusese revizuită şi acesta permitea acum turaţii mult mai mari şi o reacţie mult mai aproape de motorsport. Doar 502 exemplare ale acestei ediţii fuseseră construite şi acestea s-au vândut imediat, fiind de-a dreptul adorate.
Însă Mercedes-Benz nu s-a oprit aici şi în 1990 a lansat modelul pe care-l vedeţi în aceste imagini — 190 E 2.5-16 Evolution II. Anume această ediţie a fost vârful absolut al acestei prime generaţii de C-Class. Ea venea cu un design mult mai agresiv, inspirat din cursele DTM, iar motorul ei fusese modificat de divizia AMG, astfel încât, din cei 2.5 litri ai săi producea deja 235 CP la 7,200 rpm şi 245 Nm la 5,000 rpm!
Producţia ei avea să fie limitată tot la 502 exemplare, 500 dintre ele fiind vopsite în această culoare a acestui exemplar din imagini, iar alte două — în argintiu. Atunci când a fost lansată în anul 1990, maşina asta costa o sumă absolut demenţială de 136,720 mărci germane. Şi ştiţi, toate cele 502 exemplare s-au vândut încă înainte de dezvăluirea oficială!
Deci vă daţi seama cât de special era acest model deja în momentul lansării sale. Iar exemplarul despre care vorbim azi e numărul 487 din 500 produse (cele 2 exemplare argintii nu intrau în numerotarea oficială).
Şi acum să ne concentrăm un pic mai mult pe acest exemplar, scos acum la vânzare şi oferit doar unui colecţionar care nu doar că va putea să plătească preţul său exorbitant, ci-i va şi convinge pe cei de la compania care îl vinde că-i va oferi maşinii o viaţă demnă mai departe.
Maşina asta a fost produsă în mai 1990 şi livrată două luni mai târziu la un dealer din oraşul german Augsburg, ajungând acolo la 13 iulie 1990. Şi următorii 8 ani a stat nemişcată în acel showroom nu pentru că nu-şi găsea un client, ci pentru că tocmai acel dealer o comandase, în rol de showcar. Ea era mişcată doar pentru ocazii şi evenimente speciale.
Asta până în anul 1998. După 8 ani, ea era deja o piesă de colecţie, iar când dealer-ul din Augsburg a decis s-o vândă, s-a găsit impediat un doritor, în persoana renumitului pilot american de curse Gunter Thiel, aflat la acel timp deja la o vârstă onorabilă şi stabilit în Elveţia. Pilotul concurase mai multe ori cu modele Mercedes-Benz, iar cea mai notabilă victorie a carierei sale avusese loc în 1957 cu un Mercedes-Benz 300 SL Gullwing. După ce a cumpărat acest exemplar 190 E Evolution II, Gunter l-a pus în garajul casei sale din Elveţia şi l-a păstrat acolo ca o bijuterie pe care s-o admire, nu s-o conducă. La acea vreme maşina avea 3,900 km pe odometru!
Pe parcursul următorilor 19 ani exemplarul ăsta a avut onoarea să-i aparţină marelui Gunter Thiel, făcând parte din colecţia sa. Pilotul pensionat o conducea extrem de rar, mai mult cu ocazii logistice, de a-i face deserviri tehnice şi porniri de mentenanţă. Aşa a ajuns Mercedesul ăsta să ajungă de la 3,900 la doar 9,307 km cât timp a fost în mâinile legendarului pilot, timp de 19 ani.
După 27 de ani de la fabricarea sa, o companie germană specializată în restaurarea şi vânzarea modelelor de colecţie a achiziţionat-o de la familia lui Gunter şi a importat-o înapoi în Germania. Însă în acest exemplar compania n-a avut ce să restaureze. Condiţia sa era de maşină absolut nouă. Caroseria, vopseaua, lacul, interiorul, ca să nu mai vorbim de substratul tehnic — totul este într-o condiţie impecabilă, aşa cum te aştepţi să fie un Mercedes-Benz proiectat pentru minim 1 milion de kilometri, din care a parcurs doar 9,300 km!
Maşina a stat o perioadă în garajul companiei, iar în noiembrie 2019 s-a luat decizia ca ea să fie vândută, dacă se va găsi omul potrivit, pe măsura istoriei impecabile a acestui exemplar. Aşa că-n noiembrie specialiştii acestei companii i-au făcut o amplă revizie tehnică, schimbându-i fiecare fluid şi consumabil posibil. Astăzi, compania declară cu cea mai mare mândrie că e gata să vândă acest automobil până şi celui mai pretenţios colecţionar din lume, întrucât starea ei impecabilă, istoria specială şi valoarea emoţională o fac absolut unică în lume!
Cât costă? O nimica toată, dacă e să raportăm preţul la istoria ei sau chiar şi la preţul ei de maşină nouă din 1990. Cu tot cu taxele germane, ea e vândută la un preţ de 428,400 euro. Am zis în titlu că acest exemplar costă azi mai mult decât orice AMG modern. Dar fiţi de acord că nici un AMG modern nu se poate pune cu măreţia ingineriei şi istoriei acestui superb Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evolution II!
1
12,065
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!