Cum arăta paşaportul unei motocilete K-750 livrată în Moldova în anul 1962

17 Iulie 2020, 21:43
Ilie Toma
Vă amintiţi de Dan Untură, moldoveanul care restaurează şi colecţionează motociclete şi despre care au ajuns să vorbescă motocicliştii din lumea întreagă graţie celor de la Petrolicious? Ei bine, de curând el a decoperit o nouă motocicletă curioasă în Moldova, produsă în 1962. E vorba de un K-750, model destul de des întâlnit în acea vreme, dar exemplarul ăsta are totuşi câteva aspecte interesante.
Modelul K750 a fost produs de uzina de motociclete din Kiev, Ucraina de astăzi. Producţia ei a început încă în anii 1950, suferind mai multe modificări şi perfecţionări, tot din ea derivând mai târziu renumitele MT. Exemplarul ăsta a fost asamblat la 27 august 1962 şi a fost livrat în Moldova la 20 octombrie în acelaşi an primului său proprietar.

Motocicleta în sine e într-o stare jalnică azi, după cum ne spune chiar Dan Untură. Nu prea ai ce restaura în ea, de aceea Dan a cumpărat-o în rol de „donator” de piese de schimb pentru alte exemplare K-750, pe care le are în colecţia sa şi pe care le-a şi restaurat deja. Una din ele e chiar în imaginea de mai jos.
Dar supriza cea mai mare Dan a avut-o când i-a descoperit paşaportul motocicletei şi documentele însoţitoare, conservate mult mai bine decât vehiculul. Acestea certifică data producţiei şi a primei înmatriculării, dar oferă şi o incursiune în atmosfera unei asemenea achiziţii de acum aproape 60 de ani.
În paşaportul motocicletei, spre exemplu, sunt enumerate toate datele tehnice ale acestui exemplar, pe care proprietarul avea onoarea să le cunoască! Aşadar, aflăm că exemplarul era dotat cu un motor în 2 cilindri boxer, cu 4 timpi, răcit cu aer, de 746 cm cubi, care dezvolta 26 CP între 4,600 şi 4,900 rpm. Motorul era alimentat de două carburatoare, care trăgeau benzina dintr-un rezervor cu o capacitate de 21-22 litri. Mai aflăm, de asemenea, că media de consum a acestei motociclete, în anul 1962, era de doar 6.0 litri/100 km!
Motorul era cuplat la o cutie de viteze cu 4 trepte, iar puterea era transmisă ulterior roţii spate printr-un arbore cardanic. Greutatea totală a motocicletei era de 335 kg, iar cu puterea dezvoltată de motor şi cu rapoartele cutiei de viteze, aceasta putea atinge o viteză maximă de 90 km/h. Legendele populare spun, însă, că viteza maximă posibilă era ceva mai mare.
Documentele astea mustesc a istorie, produsă aici, printre noi. Păcat, însă, că istoria acestui exemplar se va opri, cel mai probabil în timpul apropiat, când „organele” lui vor fi transplantate pe alte exemplare şi vor continua să slujească acolo.
0
5,881
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!