Incredibil, dar adevărat: Mercedes-Benz S-Class W116 a fost în serviciul poliţiei URSS!

5 Iulie 2020, 18:58
Ilie Toma
Asta e una din acele istorii atât de necunoscute şi incredibile, încât ar putea fi cu uşurinţă dată uitării. Dar ea e adevărată şi ne arată o parte a istoriei pe care nici nu ne-am fi putut-o imagina.
Mercedes-Benz W116 e unul din cele mai îndrăgite modele din familia S-Class, chiar dacă în acele vremuri când el s-a lansat, încă nu purta acest nume, ci numele motorizărilor şi diverselor versiuni, toate unite sub codul caroseriei W116. Limuzina germană s-a produs între anii 1972 şi 1980, dezvoltarea ei începând încă în 1966. Deci, inginerilor germani de atunci le-a trebuit 6 ani să dezvolte acest model perfecţionist, iar printre lucrurile admirabile cu care se lăudau era faptul că orice motor pus pe S-Class era calculat pentru o durată de viaţă de minim 1 milion de kilometri!
Toate bune, dar în acei ani, în plin război rece, URSS-ul nu prea era în toanele potrivite pentru a cumpăra Mercedesuri capitaliste de dincolo de cortina de fier, nu? Anul 1972, când se lansase W116, era marcat de criza rachetelor din Caraibe şi cu siguranţă celor de la conducerea partidului nu le prea ardea de asemenea idei. Chaika era perfectă pentru ei, iar poliţia — poliţia avea maşinile sovietice pentru a-şi îndeplini misiunile. Cui să-i fi venit atunci prin cap o asemenea idee imposibilă, de a cumpăra şi înrola Mercedesuri W116 în poliţia URSS?
De fapt, povestea are un fir întortocheat şi pe alocuri marcat de părţi tăinuite. Cei de la Daimler priveau de multă vreme piaţa URSS ca una interesantă şi chiar îi curtau pe cei din conducerea URSS, invitându-i pe la tot soiul de demonstraţii private ale maşinilor lor. Aşa s-a ajuns ca cei de la Mercedes-Benz să obţină în 1973 permisiunea de a organiza o primă expoziţie cu modelele lor în URSS, chiar în Moscova! Expoziţia a avut un succes fulminant, or, publicul moscovit vedea aceste modele anterior foarte rar şi doar prin revistele vremii, iar atunci avusese în sfârşit ocazia să le vadă pe viu!
Asta i-a făcut pe cei de la Daimler să-şi dorească o colaborare şi mai strânsă cu cei din URSS. Ba chiar s-au adresat şi la colegii din industrie, astfel încât, cu eforturi comune, în 1975 au obţinut permisiunea de a inaugura primul service oficial Mercedes-Benz, BMW şi Volkswagen din URSS, în Moscova! Pretextul oficial era ca acest service, cu o capacitate de a deservi maxim 25 de maşini pe zi, să poată deservi eventuale maşini ale celor trei mărci, aflate cumva pe teritoriul URSS, poate în vizită, poate mai ştii cum...

Între timp, se apropia un alt an crucial pentru istoria URSS: anul 1980. Încă din a doua jumătate a anilor ’70, URSS începuse pregătirile pentru marea Olimpiadă, ce urma să aibă loc în 1980! Ah, iată secretul, iată explicaţia!
Aşadar, autorităţile URSS îşi doreau să arate o ţară modernă în faţa lumii întregi, atunci când aceasta urma să fie vizitată în marile sale oraşe de către un aflux imens de străini, în anul 1980. S-a decis că e nevoie de automobile speciale, de etalon, care să fie implicate, în Moscova şi Leningrad, actualul Sankt Petersburg, în serviciul poliţiei, al ambulanţei şi al însoţirii coloanelor cu olimpici, cu ocazia importantului eveniment.
Şi de la cine puteau fi cumpărate aceste maşini, dacă nu de la amicii de la Mercedes-Benz, cu care existau deja nişte relaţii de colaborare şi care erau favorizaţi puternic şi de cancelarul german de atunci? Ei bine, anume aşa a ajuns o partidă de exemplare Mercedes-Benz W116 în slujba poliţiei URSS, vopsite în galben, cu linii albastre şi cu inscripţii „Miliţia” pe ele. Cel mai mult s-a făcut remarcat 5518 MKM, care a nimerit de cel mai multe ori în obiectivul aparatelor foto.
Exemplare W116 înrolate în serviciul poliţiei erau în versiune 450 SE, care veneau echipate cu un motor V8 de 4.5 litri, care livra 225 CP şi 368 Nm.
Aceste Mercedes-Benz W116 au slujit mai mult timp în serviciul oficial în Moscova şi Sankt Petersburg, însă au fost folosite aşa, mai mult de etalon, până şi-au găsit pensionarea. Tocmai de asta, puţini au fost cei care au avut ocazia să le vadă pe viu, în acţiune, mai ales după anul 1980. Însă chiar şi aşa, toată povestea rămâne o pagină admirabilă de istorie, mai ales că că ea n-a fost unică. Cei de la vârful URSS au prins repede gustul maşinilor bune, dar despre asta, într-un alt articol...
0
4,113
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!