Nu, acesta e nu e un Opel. E Subaru Traviq, un model despre care fanii Subaru ar vrea să uite

18 Iulie 2020, 15:32
Redacţia PiataAuto.md
Tuturor mărcilor auto li se mai întâmplă uneori să ia decizii greşite, criticate de fani nu doar prin comentarii răutăcoase la momentul anunţării lor, ci şi prin refuzul de a cumpăra cu bani rezultatele acelor decizii proaste. Iar acest din urmă verdict dat de cumpărători va impune orice companie să-şi revizuiască foarte repede deciziile.
Foto: Opel Zafia A, prima generaţie

În anul 1999 a apărut prima generaţie Opel Zafira, un model cu care Opel se mândreşte şi azi, mai ales că designul acestui model a fost încredinţat celor de la Porsche! Da, această generaţie de Opel Zafira a fost concepută de ditamai producătorul de maşini sport Porsche! Vă amintiţi că şi Mercedes-Benz le-a dat celor de la Porsche să adapteze şi să producă modelul W124 E500 în anii ’90? Ei bine, Porsche era în probleme mari la acea vreme, iar aceste comenzi nu erau altceva decât nişte gesturi de solidaritate de la colegii de industrie din Germania, pentru a ajuta compania Porsche să reziste.

Maşina a fost construită pe platforma lui Astra G, dar a fost bine echilibrată şi foarte practică şi confortabilă la interior, iar datorită acestor calităţi a devenit repede populară în Europa iubitoare de van-uri la acea vreme. Iar în următorii ani această Zafira câştiga constant titlul de cel mai fiabil model Opel în statistici. Se simţea amprenta Porsche, ce mai!
În acei ani, însă, General Motors, proprietarul mărcii Opel, avea parteneriate de colaborări cu alţi 3 mari jucători internaţionali — Isuzu, Suzuki şi Subaru. În anii 1999-2001 acest parteneriat a fost oficializat şi fortificat, deşi Opel folosise motoare diesel de la Isuzu şi anterior. Scopul celor de GM era să-şi fortifice prezenţa în Asia datorită acestui parteneriat, dar, fireşte, şi celelalte companii aveau intersele lor. Suzuki, de exemplu, anunţase în 2001 un concept al unui viitor automobil electric compact, care urma să folosească tehnologiile GM, în schimb avea să ofere experienţa sa în maşini compacte şi motoare mici. Subaru urma să dezvăluie niţel din experienţa sa de sisteme 4WD, şi să primească platforme de modele în noi segmente, în care nu fusese prezent anterior.

Tocmai aşa a ajuns să ia naştere Subaru Traviq, care nu era decât un Opel Zafira cu emblemă de Subaru şi o altă denumire, dar produs la o uzină GM din Rayong, Thailanda.
Paradoxul e că Traviq s-a lansat în Japonia alături de Opel Zafira, care avea deja ceva timp pe piaţă. Dar Subaru miza pe un soi de patriotism japonez şi chiar punea accent în comunicarea sa publică de atunci că modelul a fost conceput de inginerii germani. Subaru îl lăuda atunci pe Traviq ca un model foarte plăcut de condus, spaţios, cu 7 locuri la bord, dar şi echipat cu un propulsor puternic de 2.2 litri pe benzină, care ar fi trebuit să fie „în ton cu caracteristicile unui Subaru adevărat”. Acest motor a fost disponibil şi-n Europa pentru Zafira, dar, fiind propulsorul de top, s-a regăsit mai rar pe acest model.
Pe Subaru Traviq el livra 147 CP şi 203 Nm, fiind cuplat la o cutie automată cu 4 trepte. Fireşte, puterea mergea doar spre roţile faţă, la fel ca şi la Opel, deci nici vorbă de vreun Symmetrical AWD de la Subaru. Ba mai mult, şi suspensia spate a rămas cu bară de torsiune. Într-un cuvânt, era acelaşi van Opel, fără prea mari pretenţii de sportivitate, dar care acum se numea Subaru Traviq.
După cum vă puteţi imagina, toată treaba asta n-a fost primită prea călduros de fanii Subaru, nici măcar în patria mărcii, Japonia. Totul era prea diferit faţă de ce însemna pentru ei Subaru şi prea necaracteristic. Iar asta a însemnat, în rezultat, vânzări extrem de mici şi un model total neglijat şi chiar urât de fani.
Asta i-a făcut niponi să mai anunţe o încercare de a face din Traviq un adevărat Subaru. Peste doar câteva luni de la un start plin de eşecuri, Subaru a anunţat că s-a apucat de treabă împreună cu inginerii GM să dezvolte un sistem de tracţiune integrală 4WD pentru Traviq. Dar practic, cei de la Subaru au făcut toată treaba şi au scos puntea spate cu bară de torsiune, au montat acolo una de tip multilink şi s-au chinuit să înghesuie pe Zafira — ups, Traviq — un sistem 4WD Subaru. Aşadar, Traviq avea acum să devină un Subaru pur-sânge — cu sistem 4WD marca Subaru şi suspensie multilink spate, iar în rezultat să aibă şi o ţinută de drum mult mai bună şi mai în ton cu ceea ce însemna un Subaru.
Din păcate, toate munca inginerilor de a face această transformare a rămas doar la nivel de concept. Vânzările slabe, reacţia anemică a fanilor Subaru chiar şi la acest anunţ surprinzător, preţul final mare şi neîncrederea i-a făcut pe şefii Subaru să nu mai dea undă verde la producţia unui asemenea exemplar. Ei au decis să extindă în schimb pieţele unde să vândă Traviq, în Asia şi Rusia. Dar fără succese notabile.
Ultima încercare de a reanima proiectul mort din faşă a fost să se mai introducă şi motorul de 1.8 litri pe Traviq, care era disponibil pe Opel Zafira, în rol de motorizare mai accesibilă. poate doar aşa s-or lăsa convinşi fanii mărcii sau nişte cumpărători ocazionali. Însă nici asta nu a salvat ideea iniţială, aşa că în 2004 Subaru Traviq a fost pensionat definitiv şi dosarul său a fost oficial recunoscut drept un mare eşec, care nu mai trebuie niciodată repetat în tabăra celor de la Subaru.
0
11,692
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
TESTE DRIVE DE CARE AŢI PUTEA FI INTERESAT
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!