RAF 2203 TAMRO. Istoria incredibilă a ambulanţei sovietice livrate de Finlanda

19 Iulie 2020, 16:08
Ilie Toma
Vă mai aduceţi aminte de clasicele RAF-uri, produse la uzina de automobile din Riga, Letonia de azi? Întrega lor istorie e interesantă, dar capitolul în care s-a ajuns la producţia de ambulanţe cu echipamente pentru reanimare e cu adevărat incredibilă şi azi pare imposibil să se fi întâmplat în acei ani de demult.
Modelul RAF 2203, în forma sa generală, nu era primul asamblat de uzina din Riga, însă anume el, o dată cu lansarea sa în decembrie 1975, a devenit cu adevărat legendar. Modelul aducea ideea unui microbuz dintr-o nouă epocă şi tot datorită lui tipul ăsta de vehicul a devenit popular în această parte a lumii.

Dacă vă mai amintiţi de acest RAF, probabil ţineţi minte şi sunetul motorului lui, foarte apropiat de cel al unei Volga. Şi asta nu era întâmplător — RAF era echipat cu acelaşi motor de pe Volga GAZ-24, de 2.4 litri. Şi nu doar motorul venea de la Volga, ci întreaga platformă, cu mici modificări! Da, renumitul RAF era construit pe platorma de Volga GAZ-24. Avea motorul poziţionat în faţă, puterea era trimisă roţilor spate, iar construcţia punţii şi a suspensiilor era aceeaşi, fiind păstrate chiar şi foile de arcuri pe suspensia spate, ca şi la Volga, doar că acestea erau ajustate pentru o greutate ceva mai mare.
Totuşi, RAF s-a dovedit un vehicul foarte agil şi sprinten, iar primii şoferi l-au îndrăgit imediat. Dar avea şi un mic defect legendar — atunci când era gol, RAF 2203 avea cea mai mare parte a greutăţii puse pe puntea faţă, aşa că şi poziţia sa părea niţel aplecată, însă imediat ce lua pasageri sau marfă la bord echilibrul era restabilit.
Microbuzul a devenit repede foarte popular, fiind comandat şi pentru tot soiul de servicii statale, astfel încât în câţiva ani uzina din Riga ajunsese să producă în jur de 17 mii exemplare pe an. La început RAF-ul a fost înrolat şi în poliţie, şi în ambulanţe simple. Dar ceva mai târziu, URSS gândise un plan de modernizare amplă a serviciilor medicale, vrând să echipeze spitalele ţării cu unităţi mobile de reanimare. Iar o ambulanţă cu echipamente de reanimare e cu totul altceva decât una care poate doar transporta un pacient la spital, acordându-i primul ajutor.
Şi aici începe istoria finlandeză. Pentru că atunci când au stat să aleagă o soluţie, sovieticii şi-au dat seama că nu au experienţa necesară pentru asemenea proiect. În acelaşi timp, în Finlanda vecină exista şi mai există şi astăzi o companie pe nume TAMRO, care e fondată în 1895 şi care avea deja atunci o experienţă uriaşă de reutilare a microbuzelor pentru uz de ambulanţe cu tot soiul de specializări. Ea făcuse asemenea modificări şi pe microbuze Mercedes, pedecesoare ale lui Sprinter de azi, dar şi pe vehicule americane sau franceze. Şi, cel mai relevant pentru URSS, era faptul că TAMRO transforma cea mai mare parte a ambulanţelor din ţările scandinave, unde condiţiile climaterice dure erau mai apropiate de cele din Rusia siberiană. Iar dacă TAMRO reuşea să producă maşini rezistente acolo, avea şanse mai mari să se descurce bine şi cu sarcinile ce aveau să i se pună în cale.
Aşa că celor de la TAMRO li s-a oferit contractul de a adapta aceste ambulanţe pentru întreaga URSS. Din punct de vedere logistic, maşinile ieşeau într-o formă brută de la uzină din Lituania şi erau transportate în Helsinki, iar aici începea munca minuţioasă de transformare în ambulanţă performantă. Cerinţele impuse faţă de aceste ambulanţe au fost aproape identice celor pe care TAMRO le avea pentru ambulanţele din Finlanda, atât din punct de vedere a parametrilor tehnici şi manevrabilitate, cât şi în ceea ce viza echipamentului medical de la bord.
Tot la sugestia finlandezilor, ambulanţele de reanimare TAMRO au fost vopsite în galben cu roşu, ca în Finlanda, pentru a spori vizibilitatea lor în trafic şi siguranţa. Sirenele, elementele de iluminare specifice au fost cumpărate de la cei mai buni furnizori ai vremii, puterea acustică a sirenei ajungând la 126 dB!
Masa totală a maşinii trebuia ţinută în limitele unei manevrabilităţi bune, în ciuda echipamentului suplimentar, aşa că finalndezii au fost atenţi la fiecare mic detaliu. Şi totuşi, pentru a asigura o manevrabilitate superioară ambulanţei, finlandezii demontau foile de arcuri de pe puntea spate şi montau arcuri ranforsate şi amortizoare, iar anvelopele standard erau înlocuite cu anvelope Nokian!
În timp, colaborarea cu TAMRO s-a extins pentru mai multe variaţii de ambulanţe specializate, dar şi alte automobile cu specific medical. Au existat ambulanţe cu reanimare specializate pentru bebeluşi, de exemplu, sau chiar morgi mobile cu protecţie antivirală pentru medici.
Acum, sincer vorbind, finlandezii au făcut o treabă minunată şi aceste ambulanţe pe bază de RAF chiar erau dotate cu echipament medical modern şi performant, iar calitatea produsului final era la nivelul acelor Mercedesuri livrate în occident de TAMRO. Aşa că toată colaborare a durat mulţi ani, în ciuda preţului usturător al unei asemenea ambulanţe, care-i costa pe sovietici la peste 40,000 dolari SUA în acele vremuri! Totuşi, calitatea ambulanţelor a fost una excelentă, iar utilitatea lor pentru sistemul medical a fost extraordinară.
Această colaborare a ajuns în dificultate abia la sfârşitul anilor ’80, când situaţia economică din URSS s-a înrăutăţit şi sovieticii pur şi simplu nu-şi mai permiteau să plătească preţul mare al ambulanţelor măiestrite de finlandezi. În 1989 sovieticii au decis să creeze ei singuri un model analog, produs de ei, dar mai ieftin, care n-a fost decât o soluţie temporară şi mult mai inferioară, până la următorii ani tumultoşi. Totuşi, TAMRO e încetat să mai reutileze RAF-uri din acest moment, însă ulterior şi-a restabilit prezenţa în Rusia prin achiziţia minoritată a unei companii cu livrări federale, aşa că finlandezii fac şi azi treabă bună în această regiune a lumii. Şi nu numai aici, TAMRO e la fel de respectată şi în alte părţi ale lumii, iar în lumea ambulanţelor şi echipamentelor medicale TAMRO e unul din numele care e sinonim cu o ştampilă a calităţii. Anul ăsta, apropo, compania finlandeză împlineşte 125 de ani de activitate!
0
8,044
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!