Istoria incredibilă: cum arăta raliul automobilistic Chişinău-Hânceşti din anul 1929!

1 August 2020, 14:11
Ilie Toma
Da, prieteni, cândva vă spuneam că pasiunea pentru automobile a fost prezentă în Moldova mult mai devreme decât credem cei mai mulţi dintre noi! Ceva mai devreme vă povesteam că-n 1926 în Chişinău deja exista o reprezentanţă autorizată Ford, Fiat şi Lincoln, iar azi vă vom aduce istoria incredibilă a unui din raliurile care se organizau în acei ani.
Era anul 1929, iar cei din Chişinău prinseseră deja gustul unor maşini bune şi a unor raliuri, care să le pună la încercare. Tocmai aşa s-a ajuns să se organizeze un raliu la 29 iunie 1929, care pornea din Chişinău, de pe stadionul Regele Ferdinand I (azi stadionul Dinamo) şi care ajungea la Hânceşti, oraş situat la aproximativ 30 km de la start.
În acel raliu a participat un număr impresionant de automobile pentru acele vremuri, dar şi mai interesante sunt mărcile şi modelele maşinilor participante!
Mai sus puteţi vedea, spre exemplu, un Studebacker înrolat în acest raliu din Moldova, condus de inginerul M. Podoba. Mai jos e un automobil al cărui nume le va fi necunoscut aproape tuturor — Nash Roadster 42. Nash nu mai există de mai bine de jumătate de secol, dar pe atunci era o marcă americană respectată, cu producţia în statul Wisconsin. Nash-ul de la raliul moldovean era condus de pilotul Bugăreanu.
Nu putea lipsi de la raliu şi un Ford Model A, pe atunci acesta fiind un salt imens faţă de predecesorul său, Model T. Maşina din raliu era deţinută de Rosko, dar pilotată de P. Vorotnikov.
Au existat chiar şi asemenea maşini exotice precum Essex Super Six, considerată una din cele mai durabile maşini ale vremii!
Ba chiar şi un Buick Master Six, unul din cele mai luxoase şi admirate automobile din acei ani! Era condus de pilotul Cojocari, iar mai jos e o poză cu el la linia de start.
La start s-a aliniat chiar şi un Chrysler 65, debutat cu doar câteva luni mai devreme la Detroit. Deci, vă daţi seama ce maşini fuseseră adunate la această competiţie!
Din păcate, pe lângă aceste fotografii minunate în arhive s-au păstrat prea puţine date despre rezultatele acestui raliu. Se poate vedea din aceleaşi imagini, însă, că drumul până la Hânceşti nu era tocmai ideal, aşa că maşinile au fost puse serios la încercare, mai ales după standardele acelor vremuri.
Foto: Buick Master pe o porţiune de traseu a raliului Chişinău-Hânceşti, 1929

Mai mult ca atât, în acele vremuri exista şi o instituţie de presă care participa cu entuziasm la asemenea raliuri. Îi spune Cuvântul Basarabiei, şi mai jos puteţi vedea maşina redacţiei, pregătită pentru raliu, pozată în faţa redacţiei, actuala clădire a primăriei Chişinău!
Aşadar, e cât se poate de clar: în acei ani Moldova avea deja o pasiune pentru automobile şi pentru sporturile cu motor, o pasiune care lua anvergură cu adevărat admirabilă!
Surse foto: oldchisinau.com, bessarabica.info
0
4,310
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!