Povestea bizară a unui Volvo care a parcurs 2.6 milioane km şi a schimbat 3 motoare. Pentru că erau de VW

4 August 2020, 19:37
Ilie Toma
Asta e una din cele mai bizare poveşti, tipic scandinave, plină de momente incredibile care s-au întâmplat cu o naturaleţe din aia, specifică oamenilor dârzi ai nordului îndepărtat.
Toată istoria a început în anul 1984, atunci când compania finlandeză SE Makinen a decis să-şi schimbe exemplarul vechi de Volvo 145 pe un Volvo nou. Părea timpul potrivit să facă asta, or, acel Volvo 145 alergase deja 1,041,000 km în flota companiei finlandeze.

Cei de la SE Makinen au ales un Volvo 245 de aceasă dată, iar în scurt timp vestea a ajuns la urechile şefului Volvo Cars de atunci, Pehr G. Gyllenhammar. Prima întrebare a acestuia a fost ”Hm, de ce au schimbat Volvo-ul lor la doar 1 milion de kilometri, nu puteau merge 2 milioane cu el?”. Apoi un adjunct de-al şefului Volvo i-a sunat pe cei de la Makinen şi le-a adresat aceeaşi întrebare. Iar ca răspuns a primit o promisiune ”Vom face 2 milioane de kilometri cu următoarea!”.
Foto: Volvo 245, imagine din arhiva Volvo

Da, în acei ani Volvo, ca şi Saab, de altfel, aveau o reputaţie impecabilă de maşini ultra durabile şi ultra rezistente. Iar Volvo 245 a fost lansat în anul 1974, fiind dezoltat pe baza modelelor precedente din seria 140 şi 160. Predecesorii erau prea buni, aşa că noile generaţii Volvo au făcut doar nişte mici modernizări tehnice. Spre exemplu, 245 a adoptat construcţia de tip McPherson a suspensiei faţă.
În acei ani Volvo avea un parteneriat cu Volkswagen pentru livrarea de motoare diesel pentru modelele sale. Modelul 245 a avut mai multe motorizări diesel preluate de la VW, dar exemplarul ăsta finlandez l-a avut pe cel mai savuros dintre ele — un diesel de 6 cilindri în linie. Când a debutat această motorizare, în 1979, Volvo 245 D6 era unul din cele mai rapide modele diesel din lume şi totodată unul din cele mai silenţioase.

Ei bine, şi acum revenim la povestea maşinii din Finlanda. Din 1984 încoace, misiunea ei a fost să transporte poşta, în principal între oraşele Oulu şi Kuusamo. A alergat constant, muncind zi de zi — şi-n verile cu soare de miazănoapte, dar şi-n iernile pline de zăpadă.
Şi acest Volvo 245 a rezistat fantastic, cu o mentenanţă absolut normală în cea mai mare parte, cu excepţia motorului. Aşa cum cei de la SE Makinen îşi doreau să-şi respecte promisiunea celor 2 milioane de kilometri, s-au mâhnit atunci când service-ul Volvo le-a zis, la doar 620,000 km, că motorul diesel a murit şi trebuie înlocuit cu unul nou. Nici o altă componentă vitală a maşinii nu cedase către acel parcurs. Aşadar, acest Volvo a primit un nou motor identic atunci.

De această dată, motorul de origine VW a slujit şi mai puţin. Instalat la 620,000 km, el şi-a dat duhul la 1,069,700 km, funcţionând doar ceva mai mult de 400 mii km. Nu e treabă onorabilă toată chestia asta! Cutia de viteze ţinea perfect, suspensia maşinii necesita doar mentenanţă obşnuită, întreaga maşină funcţiona ca ceasul şi doar motorul german nu se ridica la standardele dure scandinave!...
Aşa că a mai urmat o schimbare de motor la acel parcurs. Şi de această dată noul motor s-a dovedit a fi mai reuşit, întrucât cu el maşina a alergat toţi ceilalţi kilometri.

Cutia de viteze a cedat la 2 milioane de kilometri parcurşi. Tapio Makinen, unul din şefii companiei îşi aminteşte cu haz momentul când s-a întâmplat. El a sunat la Volvo ca un client anonim, spunând că e oarecum nesatisfăcut că transmisia maşinii sale a cedat. Cei de la Volvo l-au întrebat câţi kilometri a parcurs maşina până să-i fi cedat cutia? El a zis franc ”2 milioane”. De la celălalt capăt al liniei s-a auzit doar un ”Hm..., da, ar fi trebuit să ţină ceva mai mult.”.
În scurt timp cei de la Volvo i-au zis că-i trimit din Suedia o nouă cutie de viteze pe garanţie, doar că manopera va trebui să şi-o plătească singur. Aşa a primit acest Volvo o cutie nouă, atunci când avea 2 milioane pe bord, sau, mai bine spus, când odometrul său a ajuns din nou la 0, că avea doar 6 cifre, sărmanul.
După asta, acest Volvo 245 a mai alergat alţi 650,000 km până când cei de la SE Makinen şi-au zis că ar fi cazul să-l restaureze niţel şi să-l pună la păstrare. Zis şi făcut, iar de atunci şi până astăzi, maşina nu mai aleargă să ducă poşta, ci stă mândră în garajul companiei, având peste 2,650,000 km parcurşi şi documentaţi. Iar şefii companiei, toţi purtând numele de familie Makinen, o mai iau din când în când la câte-o plimbare, or, acest Volvo nu e chiar exponat de muzeu, fiind la fel de în forţă pentru a porni oricând într-o nouă călătorie pe drumurile Finlandei.
0
60,502
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!