Sfaturi şi recomandări: cum exploatăm şi cum deservim cutia automată pentru a evita defectele premature

4 August 2020, 18:22
Denis Godorozea
Cutiile automate capătă tot mai mult teren în industria auto, or pentru acest tip de transmisie optează nu doar de şoferii începători, dar şi cei mai experimentaţi în căutarea unui confort mai bun. Totodată, constructorii auto, în special cei premium, renunţă chiar în totalitate la cutiile manuale în favoarea celor automate, iar levierul cutiei automate a devenit o parte indispensabilă şi pe automobilele electrice, lipsite, fireşte, de o cutie de viteze tradiţională.
Totuşi, în prezent pe lângă altele există o sumedenie de mituri, precum că cutiile automate nu sunt la fel de fiabile precum cele manuale, dar şi sunt simţitor mai scumpe în întreţinere şi reparaţie. Ei bine, cea de-a doua afirmaţie este mai apropiată de adevăr, însă depinde mult şi de tipul cutiei. Per general, în prezent constructorii auto oferă de cele mai multe ori trei tipuri de cutii automate, pe lângă cea clasică fiind disponibile cutii robotizate şi cu variaţei continuă. Iar noi ne-am propus să venim astăzi cu o listă mai generalistă de recomandări de exploatare şi întreţinere, dar şi despre ce NU ar trebui să faceţi cu un automobil cu cutie automată pentru a nu provoca un defect prematur cutiei, iar aceste recomandări sunt valabile pentru toate cele trei tipuri de cutii automate. Deci, să le luăm pe rând!
Schimbarea lichidelor

Precum şi celelalte componente de la bordul unei maşini, cutia automată necesită o atenţie deosebită pe parcursul exploatării şi la vizitele de mentenanţă. Termenii de deservire pentru cutia automată sunt stabiliţi de fiecare constructor auto individual, iar noi recomandăm să respectaţi cu stricteţe prevederile indicate pentru maşina Dvs. Totodată, unele tipuri de cutii automate mai sunt asistate de un sistem sofisticat de răcire, cu radiator dedicat, lichidul de la interiorul căruia necesită şi el să fie schimbat. De cele mai multe ori, însă, cutia este răcită prin intermediul radiatorului principal, deci, fireşte, monitorizaţi întreg sistemul de răcire al maşinii.
La fiecare vizită la service ar fi indicat să inspectaţi vizual cutia şi nivelul lichidului de la interior, în special, dacă aţi observat scurgeri dubioase sau bănuiţi că aţi fi putut atinge corpul cutiei într-o escapadă de offroad, de exemplu. Bineînţeles, pentru deservirea cutiei automate ar fi de recomandat să apelaţi la serviciile companiilor specializate, fie la un service cu o reputaţie perfectă şi experienţă în domeniul respectiv.

Utilizaţi doar uleiuri şi lichide recomandate de constructorul auto şi nu admiteţi să combinaţi uleiuri de diferiţi producători!
Nu acceleraţi brusc imediat ce aţi pornit la drum pe vreme rece

După cum am vorbit mai sus, uleiul este o parte componentă crucială în funcţionarea normală a unei cutii automate. Precum şi uleiul din motor, acesta are proprietăţi similare şi pentru o bună funcţionalitate trebuie încălzit, însă încălzirea uleiului din cutie are loc un timp mai îndelungat, în raport cu uleiul din motor. Astfel, recomandabil ar fi să încălziţi uleiul cutiei din mers, dar să nu bruscaţi maşina şi să nu încercaţi să acceleraţi prea rapid.
Nu tractaţi greutăţi şi/sau alte maşini

Această recomandare ar fi valabilă mai mult pentru autoturismele cu cutii automate care nu au fost concepute pentru tractarea greutăţilor mari şi în special pentru tractarea altor automobile. Precum şi cazurile abordate mai sus, ar fi indicat să apelaţi la recomandările constructorilor auto, or absolut toate vehiculele au o greutate maximă autorizată, indice absolut crucial pentru păstrarea în bună condiţie a cutiei automate. În cazuri excepţionale, când nu aveţi de ales, încercaţi cel puţin să limitaţi la maxim distanţa de tractare şi viteza de circulaţie.

În cazul offroader-elor şi pick-up-urilor — aceste maşini au deobicei cutii automate adaptate special pentru sarcini mai dificile. Însă chiar şi aici este indicată respectarea cu stricteţe a recomandărilor oferite de constructor.
Derapaje în offroad sau pe timp de iarnă

Cutiile automate se pot uşor supraîncălzi chiar şi pe timp de iarnă, încălzirea lichidului interior fiind inevitabilă în cazul în care maşina a rămas blocată în zăpadă sau noroi, de exemplu. În acest caz este recomandat să renunţaţi la ideea de a ieşi din capcană cu propriile forţe, dacă câteva încercări consecutive nu s-au soldat cu succes. Cele mai supuse supraîncălzirii în derapaje sunt cutiile cu variaţie continuă — în cazul lor supraîncălzirea poate fi fatală chiar din prima.
Nu vă aventuraţi în condus la limită sau în derapaje controlate şi nu admiteţi experimente

Nu bruscaţi cutia de viteze şi nu apăsaţi acceleratorul imediat ce aţi selectat direcţia de mers, în special în cazul unei serii de schimbări consecutive, când manevraţi într-un spaţiu restrâns. După ce selectaţi poziţia dorită cu levierul cutiei, aşteptaţi câteva clipe pentru ca însăşi mecanismul cutiei de viteze să se cupleze în poziţia selectată.
Un regim de exploatare mai intens, la rândul său, poate duce la o supraîncălzire a cutiei de viteze, ceea ce poate rezulta în apariţia unor defecte ireversibile. Ei bine, recomandarea este valabilă pentru cei ce utilizează o maşină standard cu cutie automată absolut obişnuită, nu şi pentru un BMW M5 sau un Mercedes-AMG E 63.

Niciodată nu admiteţi experimente, precum schimbarea direcţiei de mers când automobilul se află în mişcare, sau selectarea regimului P în mers, sau orice altă idee năstruşnică, precum apăsarea concomitentă a acceleratorului şi pedalei de frână pe o maşină care nici măcar nu are un sistem de launch control inclus. Pe cele din urmă, însă, ar fi recomandată consultarea manualului utilizatorului înainte de a începe utilizarea propriu-zisă a sistemului de launch control.
Atenţie CUM parcaţi automobilul

Această recomandare pare mai puţin evidentă, dar bine cunoscută în rândul automobiliştilor ce utilizează cutii automate de mai mult timp, şi ţine în special de parcarea maşinii în pantă. Atunci când selectaţi regimul P cu levierul cutiei, imediat ce luaţi piciorul de pe frână veţi simţi cum maşina se va mişca încă câţiva centimetri.
Apoi, la următoarea selectare a regimului de mers R sau D veţi întâmpina dificultăţi cu scoaterea levierului din regimul Parking, iar asta pentru că greutatea maşinii a fost suportată în întregime de mecanismul de blocare al cutiei automate. În acest caz, recomandăm să includeţi întâi de toate frâna de mână şi doar apoi să mutaţi levierul cutiei de viteze în poziţia P. În cazurile în care maşina este echipată cu o frână de parcare electronică, verificaţi dacă aceasta a fost acţionată automatizat.
Nu încercaţi să porniţi motorul în regimul R sau D din mers

Atunci când au bateria descărcată, motoarele maşinilor cu cutii manuale pot fi reanimate din mers, cuplând, de exemplu, treapta a doua şi luând piciorul de pe ambreiaj. Ei bine, în cazul cutiilor automate, motorul termic nu va porni într-un asemenea mod, iar o singură încercare va rezulta înevitabil într-un defect în cazul în care maşina nu are un sistem de prevenire a pornirii motorului în regimurile D sau R.

Vedeţi şi:
Cum prevenim uzura prematură a cutiei manuale şi ambreiajului.
0
24,531
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!