Sfaturi şi recomandări: cum prevenim uzura prematură a cutiei manuale şi ambreiajului

7 August 2020, 20:57
Denis Godorozea
Deşi cutia de viteze manuală este una dintre cele mai rezistente părţi componente ale unui vehicul, în rândul automobiliştilor mai circulă încă diverse mituri despre model în care poate fi utilizată şi întreţinută aceasta. Ba mituri absolut rupte de realitate, ce ar putea duce lejer la apariţia unui defect, în special în cazul în care vehicului este exploatat de un şofer începător. Ei bine, astăzi ne-am propus să venim cu o listă de sfaturi şi recomandări pentru utilizarea corectă a cutiei manuale, întreţinerea acesteia, dar şi să mai spulberăm, concomitent, câteva mituri.
Tot aici vom aborda un alt subiect important şi dureros pentru unii şoferi (în special începători) — ambreiajul, parte indispensabilă şi absolut crucială pentru un vehicul cu cutie manuală. Să le luăm pe rând, deci.

Cutie de viteze

Neglijenţa şi îngrijirea incorectă a cutiei manuale

Deşi pare a fi rezistentă în timp, cutia manuală este un ansamblu de mecanisme care necesită o îngrijire corectă şi pertinentă. Astfel, precum şi în cazul cutiilor automate, ar fi indicată inspectarea cutiei manuale de de fiecare dată cum ajungeţi cu automobilul la o deservire tehnică planificată sau pentru reparaţia altor componente.
În rândul automobiliştilor circulă şi un mit deosebit de grav, precum că cutia manuală nu necesită deserviri tehnice dacă nu indică nici un defect, iar uleiul cutiei nu trebuie schimbat. Ei bine, legenda este absolut greşită, or precum şi celelalte lichide de la bordul maşinii, uleiul cutiei manuale se uzează în timp, în funcţie de termenul de exploatare sau kilometrii parcurşi. Uleiul cutiei manuale trebuie schimbat periodic, în conformitate cu prevederile producătorului. Respectaţi cu precizie recomandările indicate în manualul utilizatorului.

Recomandabilă, ba absolut necesară este înlăturarea pieselor uzate din componenţa cutiei manuale imediat ce a fost descoperit defectul, în urma inspecţiei, de exemplu. Neglijarea micilor mecanisme pot provoca ulterior un defect de proporţii, care să rezulte într-o reparaţie mult mai costisitoare. Este indicat să utilizaţi doar piese originale sau unele after market, dar de calitate superioară, produse de branduri de reputaţie. Bineînţeles, trebuie să fiţi siguri că alegeţi o piesă originală.
Exploatarea maşinii cu cutie manuală

Surprinzător sau nu, uleiul cutiei de viteze şi componentele acesteia necesită să fie încălzite atunci când maşina este exploatată pe vreme rece. Precum şi uleiul din motor, la temperaturi joase uleiul din cutie are tendinţa de a se solidifica, iar asta înseamnă că va avea nevoie de mai mult timp pentru a acoperi eficient toate componentele cutiei manuale. Cel mai sigur mod de a încălzi uleiul şi de a unge concomitent componentele cutiei este de a porni lejer la drum, să schimbaţi agale treptele şi să nu forţaţi acceleratorul, cel puţin primele câteva minute sau kilometri de parcurs. În caz contrar, când componentele care nu sunt acoperite cu ulei, acestea sunt supuse unei uzuri mai mari, ceea ce rezultă ulterior într-o defecţiune prematură.
Utilizarea treptelor cutiei pe post de frână în pantă

Acesta este cel de-al doilea mit răspândit, dar absolut dăunător pentru utilizatorii cutiilor manuale. Din motive necunoscute nouă, mitul a pornit de la persoane care sub pretextul menţinerii în stare bună a frânii de mână, aleg să distrugă cutia manuală, pe când reparaţia frânei de mână este mult, dar mult mai accesibilă în raport cu o eventuală reparaţie a cutiei.

Cutia nu este capabilă să suporte greutatea maşinii în pantă, iar acest obicei duce la o uzură inevitabilă şi prematură a cutiei. Primele simptome apar imediat ce parcaţi maşina sub un unghi mai mare în pantă — veţi simţi cum cutia cedează, iar maşina se mişcă câţiva centimetri. Deci, precum şi în cazul cutiei automate, utilizaţi frâna de mână.
Utilizarea frânei de motor pentru a încetini în pantă

Deşi utilizarea frânei de motor în pantă este adesea recomandată, în special pe timp de iarnă, pentru a reduce distanţa de frânare, cutia manuală (şi, respectiv, frâna de motor) poate fi inclusă doar în tandem cu sistemul de frânare de bază şi doar pentru a eficientiza funcţionarea acestuia. Nu utilizaţi niciodată doar frâna de motor. Pentru că nici nu veţi opri, dar şi veţi deteriora cutia.
Schimbarea vitezei în marşarier în mers

Puţin probabil să reuşiţi să cuplaţi cutia în marşarier în mers la viteze ceva mai mari, cel puţin dacă cutia nu parcurge ultimii săi kilometri până cedează în totalitate. De fapt, e o idee absolut absurdă şi poate duce la un accident din moment ce reuşiţi, totuşi, să cuplaţi marşarierul, or maşina poate deveni în acest moment incontrolabilă.

Dacă, totuşi, cutia mai este teafără, în încercarea de a cupla marşarierul în timp ce înaintaţi, veţi auzi un sunet specific şi vibraţii în levierul cutiei manuale. O asemenea eroare nu este neapărat fatală, dar grăbeşte uzura componentelor cutiei.

În schimb cutia este supusă unei presiuni mai mari atunci când schimbaţi direcţia de mers într-un spaţiu restrâns, de exemplu, când manevraţi în parcare. Unii şoferi mai grăbiţi nu aşteaptă până maşina opreşte complet, ci cuplează marşarierul sau prima treaptă, iar astfel maşina este oprită, de fapt, de cutie.
Ambreiajul

Ambreiajul este o parte indispensabilă a cutiei de viteze care, precum şi cutia, necesită un anumit mod de exploatare şi trebuie deservit la timp, cu piese şi componente de calitate. Dar care sunt cele mai răspândite motive care duc la defecţiunea ambreiajului?

Acţionarea abuzivă a ambreiajului în mers

Această greşeală este foarte răspândită printre şoferii începători, fie din lipsă de experienţă, fie în urma recomandărilor, fie pentru a menţine calmul, fiind gata în orice moment să schimbe treapta. Ei bine, această greşeală este şi printre cele mai răspândite cauze ale defecţiunilor ambreiajului, iar pentru a înţelege şi de ce, trebuie să cunoaşteţi aproximativ modul de funcţionare a ambreiajului.
Pedala ambreiajului nu funcţionează asemenea unui buton electronic — ambreiajul are rolul de transfer al cuplului de la motor spre cutie, iar gradul de apăsare a pedalei reglează, astfel, "cantitatea" cuplului transmis spre cutie. Astfel, dacă apăsaţi lejer ambreiajul în mers, să presupunem 1/5 din cursa normală a pedalei ambreiajului, asta înseamnă că din 100% din cuplul motorului spre cutie sunt livrate doar 80%, pe când celelalte 20% se transformă în căldură, ce duce la uzura prematură a ambreiajului. De aici şi vine expresia vârstnicilor: "vezi să nu ardă ambreiajul!". Şi mirosul specific.

Tot aici trebuie menţionată acţionarea abuzivă a ambreiajului atunci când automobilul rămâne blocat în noroi/zăpadă, sau atunci când intenţionaţi să tractaţi un alt automobil sau sarcini peste limita admisă de constructor.

Acţionarea abuzivă a ambreiajului când automobilul staţionează

Din acelaşi motiv este contraindicat să ţineţi apăsată pedala ambreiajului la semafor sau în rampă, de exemplu, cu cutia cuplată în prima treaptă. În acest caz uzura nu este la fel de gravă precum în cel abordat mai sus, dar tot poate rezulta într-un defect în timp.
Contraindicată este şi pornirea din loc cu a doua, a treia sau a patra treaptă (aţi încercat?). Precum şi în cazurile abordate mai sus, puterea transmisă de motor spre cutie va fi consumată de ambreiaj, ceea ce va rezulta într-o defecţiune tehnică, or pentru a menţine motorul funcţional, când porniţi cu o altă treaptă decât prima, vă veţi simţi nevoiţi să menţineţi pedala ambreiajului parţial apăsată.

Bruscarea ambreiajului şi aventuri cu iz sportiv

Pentru o bună funcţionalitate şi pentru a menţine în stare tehnică impecabilă ambreiajul şi cutia de viteze, asiguraţivă că aţi apăsat pedala ambreiajului până la capăt (până în podea) şi că aţi inclus treapta dorită complet, astfel veţi preveni defectele premature şi zgomote dureroase la nivelul levierului cutie de viteze.

Dar probabil cea mai importantă este următoarea recomandare:
Aţi zărit cumva embleme "M", "AMG", "RS" sau "Type R" pe maşinile voastre? Bineînţeles, nu alea care le-aţi alipit chiar voi. Dacă nu, atunci nu vă antrenaţi în derapaje "controlate", drift şi tot soiul de exerciţii care pot avea loc doar pe un circuit de curse special amenajat şi, preferabil, pe o sportivă adaptată! Astfel reduceţi riscul să provocaţi un accident, dar şi un defect prematur al cutiei de viteze şi ambreiajului.
Ei bine, chiar şi respectarea strictă a acestor recomandări şi mentenanţa corespunzătoare nu garantează că cutia şi în special ambreiajul vor rezista sute de mii sau milioane de kilometri. Perioada de exploatare depinde mult şi de rezistenţa mecanismelor utilizate de constructor, dar şi modul de exploatare. Până la urmă, defectul va surveni inevitabil, iar durata de exploatare normală depinde de cel din spatele volanului. Unii schimbă ambreiajul la 100,000 kilometri, pe când alţi şoferi ajung să schimbe ambreiajul la peste un milion de kilometri parcurşi, precum proprietarul acestui Nissan Frontier, care a parcurs cu maşina peste 1.6 milioane de kilometri, ajungând să schimbe ambreiajul abia la 1.3 milioane de kilometri.

Vedeţi şi:
Cum exploatăm şi cum deservim cutia automată pentru a evita defectele premature.
0
7,465
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!