A fost sau nu această GAZ-13 Chaika din Germania restaurată în Moldova?

16 Septembrie 2020, 12:51
Ilie Toma
Ceva timp în urmă vă vorbeam despre un exemplar unic de GAZ-13 Chaika, scos la vânzare în Germania, într-o condiţie excelentă, după o restaurare până la ultimul şurub! Maşina e produsă în anul 1965 şi a fost scoasă la vânzare la un preţ de 119,850 euro!
Maşina arată într-adevăr bine, fără îndoială, munca făcută la restaurarea ei fiind admirabilă! Dar cine să fi crezut că în istoria ei pot apărea asemenea detalii care o leagă potenţial chiar de Moldova?
Voi, dragă comunitate, sunteţi geniali întotdeauna! La scurt timp după apariţia articolului iniţial, pomenit mai sus, unul dintre membrii comunităţii noastre, Andrei Toma, ne-a trimit o fotografie cu o GAZ-13 Chaika surprinsă acum un an la vama Leuşeni, sugerându-ne că ar putea fi vorba de acelaşi exemplar. Într-adevăr, maşina din imaginea surprinsă anul trecut era acelaşi model până la ultimul detaliu, aceeaşi culoare şi avea şi numere germane.
Aşadar, am pornit o investigaţie pentru a ne convinge dacă e aşa sau nu. În primul rând, primul indiciu care pare să confirme ipoteza e preţul relativ mic al exemplarului vândut în Germania pentru o asemenea maşină mare, restaurată atât de amplu. Ca să faci asemenea lucrări ample în Germania, cu mii de ore de muncă, ar însemna vreo 100-200 mii euro doar în aceste costuri umane directe, iar dacă e vorba de un model mai rar, munca de restaurare poate costa şi mai mult.
În al doilea rând, am investigat un pic oraşul în care e înmatriculată maşina surprinsă la Leuşeni anul trecut — indicele MG corespunde oraşului Monchengladbach din regiunea North-Rhine-Westphalia. Compania care vinde astăzi această GAZ-13 Chaika restaurată are sediul în... Neuss, regiunea North-Rhine-Westphalia, situat la 20 km depărtare. Acum, serios, câte GAZ-13 Chaika restaurate se găsesc în Germania, pe o rază de 20 km? Faptul era ca şi confirmat, dar am vrut să vorbim totuşi cu cei de la compania germană, ca să confirmăm sigur. Aşa că i-am sunat.
Iniţial au negat, spunând că maşina lor a fost restaurată în Germania, cu o oarecare doză de confuzie în toată discuţia. Am insistat şi le-am solicitat detalii mult mai clare în scris, iar între timp am început a săpa un pic mai mult despre compania germană. Şi am aflat că e o companie mare, într-adevăr, cu experienţă bogată de a vinde maşini clasice de toată mărcile posibile, dar îi aparţine şi e condusă de un rus. Ne-am gândit că asta pare încă o sugestie în plus asupra faptului că el ar fi putut apela la specialişti din Europa de Est pentru restaurarea acestei maşini.
Aşa că am continuat corespondenţa cu compania germană, convingându-i că nu e nici o ruşine în a recunoaşte locul restaurării, sau dacă maşina e aceeaşi. Ar fi absolut firesc dacă s-ar fi apelat la specialişti mai accesibili din Europa de Est. Pentru că până şi atunci când vorbeşti cu ingineri germani, tot ei îţi vor spune că adeseori specialiştii în restaurare din Europa de Est sunt mai buni decât cei germani, deoarece în Germania nu se prea fac reparaţii de caroserii atât de avansate de zeci de ani, preferându-se să se clasifice tot ce e mai serios ca daună totală. Respectiv, abilităţile oamenilor din ţările est-europene sunt mai bune, iar faptul că această GAZ-13 Chaika ar fi fost restaurată în Moldova nu e un motiv de ruşine, ci dimpotrivă, unul de mândrie!
Totuşi, cei de la compania germană, care vând exemplarul restaurat, au continuat să nege cu vehemenţă, evitând pe cât cu puţinţă să dea detalii. Confirmarea era un pic îngreunată şi de faptul că maşina restaurată e acum fără plăcuţe de înmatriculare atribuite pe ea, adică are toate taxele plătite, dar va primi din nou plăcuţe după ce va fi transmisă următorului proprietar. Într-un final, reprezentanţii companiei germane, ne-au furnizat o versiune că maşina ar fi aparţinut cândva unui dispecerat de stat din Rusia, după care a slujit în Bulgaria, iar ei au cumpărat-o şi importat-o din Bulgaria în Germania. Restaurarea au făcut-o în întregime în Germania, ne declară ei în acelaşi mesaj, folosind doar piese originale.
Ei bine, avem versiunea lor, şi avem o mulţime de coincidenţe şi indicii care nu ne pot convinge decât că suspiciunile că această Chaika a fost restaurată în Moldova au un substrat real. Aşadar, cu toate faptele şi istoria expusă, vă lăsăm pe voi să vă faceţi o părere finală — ce credeţi, a fost totuşi Chaika asta restaurată în Moldova?
Şi dacă e pe undeva cineva dintre muncitorii care a lucrat la această Chaika în secret în Moldova, scrieţi-ne, spuneţi-ne, noi am vrea să vă ştim povestea, pentru că aţi făcut o restaurare minunată până la urmă!
0
6,354
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!