Am aflat povestea taxiului londonez surprins pe străzile Chişinăului!

3 Septembrie 2020, 22:01
Ilie Toma
Astăzi au apărut în mediul online câteva imagini cu un taxi londonez, suprins în timp ce se deplasa pe străzile Chişinăului. Am discutat cu proprietarul acestei maşini, şi i-am aflat povestea fascinantă!
Aşadar, ceea ce vedeţi în imagini e un London Taxi adevărat, adică modelul clasic, cunoscut de londonezi drept Austin FX4 la început. Modelul ăsta a fost conceput din start ca un autoturism de taxi, gândit în exclusivitate pentru confortul desăvârşit al pasagerilor transportaţi, cu toate facilităţile şi adaptările pe care ţi le puteai imagina pentru slujba de taximetrist şi confortul desvărşit al londonezilor purtaţi la bordul lui.
S-a produs între anii 1958 şi 1997 — deci aproape 40 de ani, suficient încât să devină un simbol al Londrei, la fel ca şi cabinele telefonice sau autobuzele cu două etaje. De fapt, a fost atât de îndrăgit de britanici, încât şi modelul care l-a urmat a încercat să păstreze acelaşi design, doar că a fost mult mai mic şi mai modest în ceea ce oferea, motiv pentru care acest clasic LX4 a rămas cel apreciat cu adevărat de colecţionari.

Ei bine, şi cum a ajuns dar un asemenea exemplar în Moldova? Totul se datorează lui Ruslan, un moldovean ce munceşte şi trăieşte de 6 ani în Londra. El e pasionat de maşini clasice, speciale, cu o poveste în spate. A căutat 7-8 luni un exemplar bun de Austin LX4, ştiind cu exactitate ce vrea, dar până şi-n Marea Britanie e destul de greu să mai găseşti asemenea exemplare „vii”, or, maşinile astea au muncit în zilele lor de glorie, n-au stat doar expuse prin muzee. Tocmai de asta, atunci când a găsit un exemplar, n-a durat decât clipe numărate până când a mers să-l vadă şi să bată palma cu vânzătorul. Era anul 2017 atunci.
Dar exemplarul ăsta era într-o stare cruntă. E produs în 1997, deci în ultimul an de producţie a modelului şi a alergat jumătate de milion de mile pe străzile Londrei, ceea ce înseamnă cam 800,000 km! Ulterior, când în Londra au fost impuse noi restricţii de emisii, munca sa a fost pusă pe pauză, din 2011 până în 2017 exemplarul ăsta stând parcat pur şi simplu în grădina unei familii, care colecţiona maşini britanice vechi.

Ruslan, totuşi, l-a putut porni din prima, în ciuda celor aproape 7 ani cât stătuse nemişcat. A fost nevoie doar de o baterie nouă, pentru ca motorul diesel de 2.7 litri de sub capotă să pornească, folosind aceeaşi motorină din anul 2011. Anume aşa maşina a fost urcată pe platformă în 2017, iar la scurt timp a luat drumul spre Moldova.
Da, apropo, maşina asta are un propulsor de 2.7 litri, de origine Nissan, pe care taximetriştii îl numeau motor blindat, pentru că era practic indestructibil. Şi acest motor e cuplat la o cutie de viteze automată.
Aşadar, maşina a venit în Moldova pe platforma unui camion. Ruslan avea din start ideea de a o restaura ca la carte, dar nu oricum, ci cu adevărat autentic, pentru a-i păstra valoarea de colecţie. Tocmai de asta, n-a acceptat soluţii de scurtătură, ci a insistat adeseori pe piese comandate din Marea Britanie, inclusiv la interior, pentru a-i păstra autenticitatea modelului. Ruslan spune că peste 50% din piesele folosite au fost noi, tocmai de asta bugetul iniţial de 10-12 mii euro pe care-l estima pentru restaurare a fost depăşit cu mult.
În 2018 în Moldova s-a făcut restaurarea completă a caroseriei, suspensiei şi motorului maşinii — cu alte cuvinte a scheletului şi substratului tehnic. Pentru habitaclu a mai fost nevoie de timp ca să se găsească toate piesele şi componentele, aşa că restaurarea interiorului a avut loc abia în acest an, în 2020.
Maşina încă nu e finalizată complet, ne spune Ruslan, i-ar mai trebui mici detalii, dar el a grăbit un pic procesul de restaurare pentru a putea ieşi prima dată cu ea la 9 august prin Chişinău, pentru că era ziua lui atunci şi pentru că ulterior a plecat înapoi la Londra. Aşa că în august acest taxi londonez superb, restaurat într-o condiţie graţioasă, a văzut pentru prima dată lumina străzilor din Chişinău.
Imediat a fost contactat pentru tot soiul de oferte şi participări în proiecte şi azi maşina a fost văzută din nou prin Chişinău tocmai pentru că mersese să se filmeze într-un spot publicitar. Dar pe Ruslan l-a bucurat mai mult altceva. Faptul că toţi trecătorii care văd taxiul ăsta au imediat faţa înseninată şi zâmbesc cu admiraţie. Iar asta e poate cea mai plăcută senzaţie pe care poţi s-o ai când conduci o maşină de colecţie!
Şi pentru că azi Ruslan se află la Londra, am discutat cu el de la distanţă despre povestea maşinii sale şi a proiectelor sale de suflet. Dar dânsul ne-a promis un test drive pe viu pentru momentul când va reveni următoarea dată în Moldova. Până atunci, putem doar să ne exprimăm admiraţia pentru acest moldovean din diasporă, pentru pasiunea sa şi pentru frumosul pe patru roţi, pe care l-a adus în Chişinău!
1
3,175
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!