Autobuzul electric de top: noul Mercedes-Benz e-Citaro G se lansează cu baterii solid-state

16 Septembrie 2020, 16:50
Ilie Toma
Săptămâna trecută am vorbit despre modelele de autobuze, care participă la licitaţie în Chişinău şi mai mulţi utilizatori s-au întrebat de ce primăria a solicitat doar motorizări diesel, excluzând eventuale propuneri hibride sau chiar electrice din ecuaţie. Ei bine, printr-o coincidenţă acum Mercedes-Benz a lansat un nou autobuz electric de top, despre care vrem să vă spunem mai multe şi să ne imaginăm împreună cum ar fi ca într-o zi să avem şi asemenea vehicule pentru transportul public din Chişinău.
E vorba de noul Mercedes-Benz e-Citaro G şi, de fapt, acesta e cam cel mai avansat şi progresist autobuz de serie existent azi în lume! E propulsat 100% electric, dar nu asta îl face inovativ, ci tehnologia avansată a bateriilor sale, unde-şi stochează electricitatea. Acestea sunt de tip solid-state.

De câţiva ani încoace tehnologia solid state, sau stare solidă dacă ar fi să-i spunem mai familiar, e catalogată cu meritul de a fi ultimul răcnet avansat în stocarea densă a energiei, înainte de super revoluţia totală pe care toţi o aşteaptă în materie de baterii. Tehnologia e atât de avansată, încât experţii nu o aşteptau pe modele de serie decât prin 2025. Şi acum, în 2020, Mercedes-Benz a lansat-o pe un autobuz urban!
Marea ei deosebire este că, spre deosebire de electroliţii lichizi sau semilichizi ai celor din bateriile litiu-ion, electroliţii bateriilor cu stare solidă au... stare solidă şi electrozi solizi. Cercetătorii au tot experimentat materiale, şi în reuşit au reuşit să creeze una care nu mai face uz de cobaltul problematic din bateriile litiu-ion tradiţionale, producţia lor devenind mult mai prietenoasă cu mediul. Iar marele avantaj al acestor baterii e densitatea mult mai mare de stocare a energiei, cu până la 25% mai mare faţă de bateriile convenţionale moderne. Asta înseamnă că la acelaşi volum şi greutate, se poate stoca până la 25% în plus energie. Şi, în fine, un alt beneficiu major al tehnlogiei e durata de viaţa mult mai lungă a acestor baterii în comparaţie cu cele tradiţionale litiu-ion. Tocmai de asta, pentru noul autobuz, Mercedes-Benz oferă o garanţie standard de 10 ani sau 280 MWh de energie pusă în ele, în ciuda eploatării intense pentru care sunt prevăzute!
Există şi un minus în folosirea noii tehnologii. Viteza de fast charge e limitată, însă, dar fiind că autobuzele stau noaptea de obicei nemişcate, inginerii au prevăzut că acest timp va fi suficient pentru încărcarea bateriei pănă următoarea zi.
Aşadar, noul autobuz Mercedes-Benz, care face uz de aceste baterii, are o capacitate de stocare de 441 kWh de electricitate! De fapt, sunt 7 seturi de baterii, fiecare având câte 63 kWh capacitate.

Aşa cum se poate vedea din imagini, vorbim de un autobuz articulat, după logica aceloraşi Ikarus 280 care circulă şi prin Chişinău. Noul Mercedes-Benz e-Citaro G are o capacitate de transportare de până la 157 de pasageri şi are o lungime totală de 18.125 metri. Fireşte, dispune de podea joasă, de sistem de climatizare şi de multe alte dotări opţionale posibile.
Are, însă, şi mai multe dotări standard de siguranţă, precum frânarea automată, la fel cum fac şi maşinile moderne când percep pericole grave în faţă. Doar că autobuzul poate depista şi traficul lateral, ba chiar şi bicicliştii şi pietonii, astfel încât să poată frâna automat când apar pericole legate de aceştia în jurul său.
Pentru că e un autobuz articulat, propulsia e asigurată de către două electromotoare — unul montat lângă puntea spate a primului compartiment, iar al doilea pe puntea remorcii. Ambele au câte 170 CP şi 485 Nm, deci în total pot asigura până la 340 CP şi 970 Nm — perfect comparabil cu orice motorizări diesel clasice.
Şi, în fine, pentru oraşele care au nevoie ca autobuzele lor să circule şi o mare parte a nopţii, fiind mult în mişcare şi puţin în staţionare pentru a se încărca, Mercedes-Benz a mai lansat o variantă cu baterii perfecţionate clasice litiu-ion, cu exact aceleaşi motoare, doar că bateria are o capacitate maximă de 396 kWh. Aceasta, însă, poate accepta viteze mult mai mari de încărcare fast charge.
Fireşte, asemenea autobuze electrice sunt mult mai scumpe. Dar imaginaţi-vă că în Chişinău un autobuz mai mic, nearticulat, face cam 80,000 km pe an. Calculat foarte estimativ, asta ar însemna că numai pe motorină pe an se mai cheltuie cam 20-22 mii euro pe un singur autobuz. Pe lângă asta, un autobuz electric nu ar avea nevoie de schimb de ulei de motor şi multe ale consumabile, iar dacă mai punem la socoteală şi scoaterea poluării de la ele din oraş, atunci opţiunea chiar poate părea foarte atractivă şi raţională.
0
4,283
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!