Bijuteria din Moldova: Acest Volvo 740 GLE pare vechi şi banal la prima vedere, dar e o piesă de colecţie când îl descoperi

12 Septembrie 2020, 21:41
Ilie Toma
Modelele Volvo din seria 700 au rămas poate cel mai mult în memoria noastră, pentru că ele au fost printre primele importate masiv în ţara noastră când importul lor a devenit posibil. Şi adevărul e că aceste modele suedeze au fost într-atât de reuşite, sigure, confortabile şi totodată indestructibile, încât au definit cumva caracterul Volvo în epoca modernă.
Tocmai de asta, atunci când am aflat că în Moldova, foarte aproape de Chişinău, există un exemplar Volvo 740 GLE într-o condiţie superbă, am vrut neapărat să-l vedem pe viu. Proprietarul actual e un pasionat şi cunoscător de modele clasice şi retro şi a cumpărat-o de la un amic de-al său, care o exploatase din anul 1993 încoace. A cumpărat-o cu câteva luni în urmă şi pentru că are mai multe maşini retro în curte (le-am văzut pe viu, sunt multe într-adevăr), le-a pus pe mai multe la vânzare, cu ideea de a reduce din numărul lor, şi de a se opri după ce vinde 1-2 din ele, oricare s-ar duce prima.
Ştia totul despre acest Volvo din 1993 şi până astăzi de la amicul său, iar ce-a fost din 1986, de la producţie, şi până în 1993, când maşina a fost importată în Moldova, parcă nici nu mai conta pentru el. Maşina venise din lumea civilizată, deci n-avea cum să aibă decât o istorie curată şi transparentă. Dar l-am îndemnat să răscolim împreună prin hârţogăraia maşinii, pusă în sertarul pentru mănuşi. Şi tocmai aşa am ajuns să scoatem împreună la suprafaţă istoria adevărată a acestei maşini, de la bun început!
Aşadar, Seria 700 de la Volvo s-a produs între anul 1982 şi 1992, fiind cel mai mare sedan al mărcii de pe atunci. Modelul a fost continuatorul Seriei 200, dar 200 s-a mai produs paralel cu 700 ceva dimp. Zicem „Seria 700”, pentru că au existat câteva modele cu denumiri cifrice, toate începând cu 7 — 740, 760 şi 780. Despre 780 — v-am povestit cândva, acel model fiind un coupe genial. Dar 760 şi 740 au fost cam aceeaşi maşină în esenţă, diferenţa făcând-o ierarhizarea în dotări şi ipostaze, 760 apărând întâi, mai luxos şi mai consistent, iar 740 fiind o versiune ceva mai fără pretenţii elististe şi mai practică. În mod normal, cifra din mijloc trebuia să însemne numărul de cilindri ai motorului, dar în acei ani Volvo făcuse deja abstracţie de asta.
Indicele GLE semnifică nivelul de dotare, iar pentru motoarele fără tubină asta era mai apropiat de ispostaza de top.

Puţini din cei familiarizaţi cu modelele Volvo de azi, sau poate cu modelele anilor 1990-2000, ştiu că acest Volvo 740 avea o configuraţie de motor poziţionat longitudinal şi tracţiune pe puntea spate, nu faţă. Maşina avea dimensiuni generoase, măsurând 4.80 metri lungime, cu un ampatament de 2.77 metri.
Sub capotă alegerea de motoare era mare — cu benzină aspirate natural de 2.0 litri şi 2.3 litri, dar şi turbo de 2.0 litri şi 2.3 litri, iar pe lângă asta — şi un diesel de 2.4 litri, aspirat natural şi turbo, din nou.
Exemplarul din Moldova, despre care vorbim nou azi, are sub capotă motorul de 2.3 litri, aspirat natural, cu numele de cod B230E. E un motor cu 4 cilindri în linie, cu câte 2 valve pe fiecare cilindru, având o cilindree de 2,316 cm cubi. Are injecţie Bosch K-Jetronic, şi dezvoltă 131 CP la 5,500 rpm, livrând un cuplu maxim de 190 Nm la 3,300 rpm. Pentru o maşină care cântărea în jur de 1,300 kg la gol — e o putere decentă. Exemplarul ăsta a avut norocul să fie cuplat la o cutie automată cu 4 trepte.
Maşina asta a fost fabricată în 1986, iar printre multitudinea de hârtii, am găsit şi actul de constatare a primei livrări a maşinii de showroom-ul Volvo către primul proprietar! De fapt, era o proprietară — Frau Gisela Forkert din oraşul german Karlsruhe, iar maşina fusese cumpărată de la un showoom din oraşul Rastatt, situat la nici 30 km depărtare.
Maşina a fost livrată la 2 iunie 1986 şi tot în acea zi i s-a activat şi garanţia, iar în certificatul păstrat şi astăzi e menţionat acelaşi număr al motorului de sub capotă: 02505. Tot în aceeaşi zi i s-a făcut şi pregătirea de vânzare, maşina având doar 16 km la bord.
Şi doamna germană a avut grijă aşa cum se cuvine de maşina sa. Vă amintiţi că în vremurile mai de demult se recomanda să schimbi prima dată uleiul pe la 1,000 km, după rodaj? Ei bine, în iulie 1986 acest Volvo a beneficiat de primul schimb de ulei, la 1,100 km parcurşi.
Mai departe schimburile de ulei au fost făcute cu stricteţe din 10 în 10 mii de km parcurşi şi se poate observa toată cronologia adunării parcursului de-a lungul următorilor ani. De fiecare dată era măsurată şi compresia motorului, iar câte un talon de măsurare e anexat în istoria acestei maşini. În octombrie 1991, acest Volvo 740 GLE se apropia de 100,000 km parcurşi, înregistrând 99,064 km când venise la service.
În martie 1993, maşina ajunsese la 120,613 km, iar două luni mai târziu maşina avea deja 132,660 km, atunci când a vizitat ultima dată un service din Germania, înainte de a fi vândută şi importată în Moldova. Din păcate, de aici încolo istoria deservirii n-a fost documentată cu aceeaşi stricteţe, ori, amicul proprietarului de azi n-o cumpărase pe atunci de colecţie, ci de uz obişnuit. A deservit-o şi el la timp, a iubit-o, şi n-a parcurs chiar foarte mult cu ea, în toţi aceşti ani maşina adunând încet doar încă 80,000 km, bordul său indicând azi aproape 212,000 km.
Această cifră nu e foarte excepţională. Deosebită e starea acestei maşini, iar dacă mai luăm în calcul şi faptul că aceste motoare erau gândite să alerge milioane de kilometri, atunci potenţialul acestei maşini n-a fost foarte mult exploatat până acum.
Motorul e în stare perfectă, având doar colectorul de evacuare ruginit. Maşina în sine e absolut lipsită de orice rugină, or, scandinavii se învăţaseră deja să prelucreze metalul maşinilor lor mai bine ca oricine.

Dacă deschizi uşa portbagajului, pe verso încă e prezent un abţibild de la uzina din Ghent, Belgia, unde a fost asamblat acest Volvo, abţibild care confirmă trecerea controlului de calitate, iar nouă ne confirmă lipsa oricăror intervenţii la caroseria sa. Da, vopseaua maşinii e originală, iar starea ei chiar fascinant de bine conservată, în raport cu vârsta sa de 34 de ani şi parcursul. Mai mult ca atât, când am deschis podeaua portbagajului am dat şi peste roata de rezervă originală, nefolosită, cu anvelopă Firestone, pe care e inscripţionat „Made in Sweden” şi ”Made for Volvo”.
În general, caroseria maşinii e într-o stare admirabilă şi cu niţică împrospătare ar putea să-şi recapete rapid luciul de maşină nouă. Căptuşelile portierelor, portbagajului, capotei — toate sunt bine păstrate. Felinarele spate sunt un pic spălăcite de vreme, dar şi acestea pot fi recondiţionate. Deşi nu e urgent, în mod ideal o curăţare şi o recondiţionare a suspensie şi a părţii inferioare a maşinii ar fi binevenită, dacă vrei s-o mai ai vreo 40 de ani înainte în stare bună.
Habitaclul este şi el bine păstrat, dar e acoperit cu un velur albastru din acei ani, care ar putea beneficia şi el de o împrospătate amplă. Maşina arată relativ simplu la interior, dar totul e păstrat autentic, şi, cel mai esenţial — nu există piese rupte, deteriorate grav, care să necesite recondiţionări ample.
Şi acum — preţul. Sincer, probabil ăsta e cel mai accesibil bilet în lumea colecţionarilor de maşini. Când l-am vizitat pe vânzător acasă la el, acesta cerea 2,500 euro pe acest Volvo 740 GLE. Ulterior, a crescut preţul la 2,999 euro, probabil pentru că a înţeles şi mai bine valoarea maşinii pe care o are acum în posesie. Nu e o maşină pentru toată lumea şi poate la prima vedere nu toţi vor înţelege că e un model de colecţie. Dar pentru pasionaţii Volvo ea e deja astăzi un exemplar rar şi preţios, într-o condiţie superbă. Iar pentru toţi ceilalţi va fi aşa după încă vreo 10 ani şi mai mult.
Sincer, mai rar poţi da de o asemenea bijuterie, care să pară banală la prima vedere şi s-o descoperi pe urmă. Şi pe deasupra mai e şi aici, lângă noi, în Moldova!
0
25,220
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!