Menu
Acasă
Search
CITIRE ŞTIRE:

Capsula timpului la Bălţi: acest ZAZ 968M a fost conservat în stare de nou până astăzi!

6 Septembrie 2020 - 10:51
Ilie Toma
ZAZ-urile au fost subiect de bancuri în perioada sovietică, dar în esenţă, au fost nişte maşini foarte interesante din punct de vedere tehnic şi conceptual. Astăzi, însă, aproape că nu mai există exemplare bine conservate în lume, iar cele obosite de anii şi chinurile unor exploatări dure se vând la preţuri de nimic.
Şi totuşi, în Moldova, la Bălţi, există un exemplar într-atât de bine conservat în stare de aproape nou, încât putem spune cu o doză mare de siguranţă că e ZAZ-ul în starea cea mai bună din câte există astăzi în Moldova!
Acest exemplar e fabricat în 1989, deci unul din anii mai proaspeţi ai modelului, întrucât ZAZ 968M s-a fabricat din 1979 până în 1994. La sfârşitul anilor `80 aceste ZAZ-uri veneau în cea mai modernizată formă a lor, având la interior până şi un soi de radiou modern, care putea prinde unde UKW şi care era detaşabil din maşină, având o cheie specială pentru asta. Când se scotea, exista un bloc aparte cu baterii portabile, care putea fi ataşat în spatele radionului, ca să-l poţi lua în natură să-l asculţi mai aproape. Avea şi antenă proprie pliabilă! Ei bine, iată că acest exemplar din Bălţi are în dotare acest radiou original aproape legendar!
Despre faptul că locul cheii de contact era în stânga, ca la modelele Porsche, probabil ştiţi deja. De acolo pornea motorul cu 4 cilindri în formă de V al ZAZ-ului, şi tot ca la modelele Porsche din acea vreme, el era răcit cu aer. Însă, fiind amplasat în spate, şi fiind privat de o mare parte din fluxul de aer, care era asigurat de versiunile anterioare, cu aşa-numitele „urechi”, aceste motoare puteau manifesta tendinţă de supraîncălzire când erau conduse mai mult timp la viteză mică, cu urcări în altitudine, de exemplu.
Pe acest exemplar din Bălţi vorbim de motorul mai răspândit — de 1.2 litri, care dezvolta 41 CP. Partea cea mai impresionantă a maşinii din Bălţi e, totuşi, starea în care ea s-a conservat până astăzi, având doar 19,000 km originali la bord.
Am vorbit cu proprietarul din Bălţi ca să ne asigurăm că parcursul e într-adevăr atât de mic şi ni s-a confirmat. Pentru el, acest ZAZ 968M e un model retro de colecţie cu care îşi alintă sufletul foarte rar, iar uneori mai iese şi la mici defilări sau expoziţii alături de alte maşini din acea epocă. Condiţia maşinii e absolut excelentă, fiind păstrată întotdeauna doar în garaj uscat, astfel încât şi astăzi caroseria ei e total lipsită de rugină.
Motorul şi suspensia sunt în stare impecabile şi ele, fiind deservite cu regularitate de proprietarul său. De fapt, acesta păstrează toate cărţuliile maşinii de când era nouă şi e gata să le transmită viitorului proprietar. E iritat, însă, că majoritatea dintre cei care-l contactează nu prea apreciază valoarea acestei „maşini a poporului” din acele vremuri şi mai ales nu apreciază unicitatea unui exemplar atât de bine conservat, cu parcurs atât de mic şi într-o stare atât de bună. Până şi la interior pielea artificială originală de pe aceste modele e păstrată şi astăzi în stare bună. La fel de bune sunt şi toate elementele de cauciuc sau polimerul planşei de bord. Într-un cuvânt, e o maşină cu adevărat conservată la stare de aproape nou, ca o capsulă a timpului, păstrată ca prin minune tocmai la un pasionat din Bălţi!
Proprietarul îşi vinde ZAZ-ul de colecţie la un preţ de 2,200 euro. E mult, sau puţin — ziceţi voi. Dar e cert că e cel mai bine conservat ZAZ 968M pe care l-am văzut vreodată şi, cei care ar putea să mai stea pe gânduri, pot fi siguri că o a doua asemenea şansă nu se va ivi prea curând. Sau poate niciodată.
DISTRIBUIE PRIETENILOR:
ALTE ŞTIRI RECENTE:
© 2021 Online Media
Urmăreşte-ne şi pe:
Facebook
YouTube
Instagram
Telegram
Twitter