Luxul japonez de altă dată, fascinant azi! Cum arăta un Nissan President Sovereign V8 VIP din anii 80

6 Septembrie 2020, 16:28
Redacţia PiataAuto.md
Dacă sovieticii aveau obiceiul de a crea cele mai bune maşini pentru export, iar restul pentru piaţa internă, atunci japonezii aveau o practică exact opusă. De cele mai multe ori, cele mai interesante şi gustoase moderne rămâneau a fi vândute în Japonia şi arareori unele dintre ele mai scăpau prin unele ţări ale lumii, vândute în episoade scurte, sau de-a dreptul ocazional.
Ceea ce vrem să vă arătăm azi e cum arăta luxul japonez gândit în anii 1970 şi 1980, ca să-l puteţi compara cu modelele germane din aceiaşi ani, pe care le vedem mult mai des în ochii noştri şi pe care le admirăm adeseori ca un vârf absolut a ceea ce putea exista în acei ani. V-am arătat anterior şi interpretarea luxului francez, pe baza unui Citroen SM, care era cel puţin la fel de impresionant ca germanii, ba chiar cu un cap mai sus decât aceştia pe alocuri, iar azi, avem în atenţia noastră un Nissan President, care vrea să vă lase cu gura căscată!
Foto: prima generaţie Nissan President (H150), lansată în 1965

Modelul President a apărut la Nissan în anul 1965 prima dată, la puţin timp după apariţia primei Toyota Crown. A fost gândit din start ca un model de lux absolut, şi a apărut mai mult pentru că Nissan îşi dorea să câştige un contract cu casa regală japoneză, pentru a livra familiei şi întregului aparat regal asemenea exemplare. Dar, fireşte, numai cu exemplarele vândute casei regale modelul nu putea fi fezabil, aşa că automobilul a devenit disponibil şi publicului larg, prin anumite showroom-uri selecte din Japonia.
Foto: prima generaţie Nissan President (H150), lansată în 1965

Prima generaţie a fost impresionantă, dar a fost vândută doar în Japonia, în număr relativ modest, pentru că prespunea şi taxe de drum uriaşe şi doar oamenii de afaceri foarte bogaţi sau structurile guvernamentale şi-o puteau permite. Tocmai de asta, despre ea s-au păstrat mai puţine informaţii. Generaţia a doua, însă, cu indicele H250, s-a lansat în 1973 şi ulterior a început a fi vândută pe episoade în câteva ţări prietene, precum Singapore. În SUA sau Europa, însă, nici această generaţie n-a ajuns.

E interesant, însă, că al doilea exemplar produs al generaţiei H250 a fost livrat în URSS, fiindu-i făcut cadou lui Brejnev, în semn de prietenie între popoare.
Foto: Nissan President de generaţia a doua (H250), al doilea exemplar produs dintre toate, creat şi livrat lui Brejnev

Această generaţie păstra aceeaşi platformă tehnică, dar venea cu îmbunătăţiri semniicative, fiind regândită radical, pentru acea ambianţă şi consistenţă desăvârşită. Iar ulterior au tot apărut versiuni şi dotări noi, care completau şi mai mult această consistenţă. Cea mai luxoasă dintre toate, despre care vrem noi să vorbim azi, este Nissan President Sovereign V8. Vă sună cunoscut numele Sovereign? Da, era folosit şi de Jaguar pentru a-şi marca dotările de top pe maşinile sale.
Ei bine, Nissan President Sovereign V8 s-a lansat în anul 1977 şi a stat în producţie până în anul 1990, cât s-a produs şi această generaţie a modelului, trecând printr-un facelift în 1982. Doar că din 1985 el a devenit President VIP, sugerând şi mai multe dotări de top. Sub capotă era amplasat un motor V8 de 4.4 litri, cu numele de cod Y44E, motor care se punea şi anterior pe President. Propulsorul livra 203 CP şi 343 Nm şi folosea un sistem de injecţie electronică încă din anul 1975! Avea două valve pe cilindru, era aspirat natural, iar puterea asta era livrată relaxat, dintr-un motor care devenise renumit pentru sunetul său dulce şi plăcut de V8 super echilibrat. Propulsorul era cuplat la o cutie de viteze automată cu 3 trepte.
Ce suspensie avea modelul de lux japonez pe atunci? Ei bine, el a fost din start proiectat cu privirea spre modelele americane, de asta s-a folosit o construcţie a suspensiei cu dublu braţ pe puntea faţă şi foi de arcuri pe puntea spate. Aici modelul japonez pierdea simţitor în faţa concurenţilor europeni — nu doar germani, ci şi francezi. În schimb se alinia bine cu cei americani. Însă problema a fost rezolvată în 1982, la facelift-ul modelului, când arcurile suspensiei spate au fost înlocuite cu o costrucţie multlink cu 4 braţe. Aşa că modelul despre care vorbim noi, Sovereign VIP, avea deja multilink.
Accentul se punea pe confortul interior desăvârşit, însă. Sistemul de aer condiţionat era unul standard, fiind încă de pe atunci separat în zone, inclusiv una pentru ocupanţii locurilor din spate. Velurul era standard drept tapiserie, pentru că aşa era moda pe atunci, dar existau şi tapiserii din piele, opţionale, prinse în nişte nasturi mari, ca şi canapelele luxoase. Toate scaunele erau acţionate electric pe atunci, inclusiv cele din spate! Mai mult ca atât, bancheta spate avea şi încălzire.
Nissan President Sovereign V8 VIP avea sistem de cruise control, acţionare electrică a geamurilor, aprindere separată a luminilor de parcare. Indicatoarele nivelului de combustibil şi a temperaturii motorului erau electronice. Toate astea par relativ obişnuite, însă, chiar şi pentru acei ani. Lucrurile superbe încep când merge vorba de sisteme audio video şi tv, or japonezii erau maeştri ai acestor sisteme în acele timpuri.
Maşina asta avea în anii 80 televizor în ea, cu recepţionare normală, terestră, şi chiar memora canale.
Iar la capitolul audio, ea avea un adevărat sistem Hi-Fi ca şi cele de top de casă, montat pe planşa de bord. Azi nici dacă ar vrea, nimeni n-ar putea pune asemenea butoane ascuţite în habitaclul unei maşini, din motive de siguranţă, dar pe atunci nu existau asemena cerinţe. Aşa că acest Nissan avea un sistem Hi-Fi cu buton de reglare a fader-ului, unui a balanţei de sunet stereo, altul pentru bass, altul pentru sunetele înalte, unul pentru filtrare de zgomot, altul pentru volum, iar caseta audio putea fi derulată automat până la următorul cântec! Evident, mai erau o mulţime de alte butoane standard, care ocupau aproape toată consola centrală. Sistemul audio, din câte se pare, era furnizat de Sony pe acest model.
Dar pentru că President V8 VIP era o maşină pentru confortul pasagerilor spate, exista şi aici un sistem audio auxiliar, cu un deck separat de casetă, câteva comenzi, şi cu priză pentru căşti. Un pic mai jos existau şi comenzile pentru zona spate a sistemului de climatizare.
Pe vremea aia, maşina asta costa peste 3 milioane de yeni în Japonia, cu mult peste preţul decent al oricăror modele mai pământeşti. Însă ea a ajuns, totuşi, a fi apreciată de cei care apucau s-o conducă. Tot modelul ăsta a ajuns şi maşina oficială a prim ministrului Japoniei, la bordul ei perindându-se mai mulţi oameni ce au ocupat această funcţie.
În afara Japonia n-a prea fost vândută decât prin Hong Kong, Singapore, iar legenda spune că prin 1982 japonezii au încercat s-o vândă o scurtă perioadă şi prin Europa. Abia următoarea generaţie, lansată în 1990, şi gândită din perspectiva de a împărţi platforma cu noua marcă de lux a Nissan, Infiniti, a fost vândută şi în SUA, şi în mai multe ţări ale lumii.
Totuşi, acest President V8 VIP rămâne a fi cea mai apreciată ipostază de colecţionari. Voi ce spuneţi, totuşi, este maşina asta una admirabilă, care ar fi putut lupta de la egal la egal cu sedanurile luxoase ale timpului său?
1
1,606
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!