O Volga GAZ-24-13, cândva ambulanţă, se vinde în Moldova! Cea mai excentrică maşină de colecţie?

30 Septembrie 2020, 20:25
Ilie Toma
Acest automobil poate pretinde cu siguranţă la titlul de cel mai excentric şi ciudat automobil retro, vândut în prezent în Moldova! Maşina asta e într-atât de controversată, încât puţini s-ar încumeta să vrea vreodată s-o cumpere, deşi putem cădea cu toţii de acord că are o valoare istorică. Totuşi, modelul e unul deosebit de intrigant şi interesant, iar să dăm în Moldova peste un asemenea exemplar, expus la vânzare, e o chestie de o raritate absolută!
Să începem cu un pic de clarificare istorică asupra modelului în sine, ca să înţelegem mai bine ce e cu această Volga ambulanţă! În 1967 a apărut Volga GAZ-24, în caroserie sedan, aşa cum o ştim cu toţii. Dar puţini ştiu că Volga aia clasică a avut la rândul său câteva iteraţii, primele exemplare având grila cromată şi un interior cu mai mult fier expus la vedere, în timp ce următoarele ipostaze aveau deja grila din plastic şi un interior înnobilat. De fapt, ultima ediţie se numea oficial GAZ 24-10 şi avea mai mult decât doar nişte modificări estetice. Dar vorbim în continuare de sedan, nu de break-ul din care e derivat ambulanţa.
Foto: GAZ-24, lansat în 1967 (stânga), GAZ 24-10, un soi de generaţie nouă, lansată în 1985 (dreapta)

Primul break a apărut abia în 1972 şi avea denumirea oficială de Volga GAZ 24-02. Sub capota ei era amplasat acelaşi motor de 2.45 litri, pe benzină, care livra 95 CP. Majoritatea break-urilor Volga aveau încă în acea perioadă 3 rânduri de scaune şi 7 locuri, ultimul rând fiind pliabil şi, desigur, nu oferea foarte mult confort şi spaţiu.
Foto: GAZ 24-02, prima versiune a break-ului Volga

Pe baza acestui break în 1975 a fost creată modificarea GAZ 24-03, iar asta e anume versiunea de ambulanţă. Sub capotă se monta acelaşi motor de 95 CP de mai sus, iar habitaclul era complet revizuit pentru a face faţă cerinţelor unei ambulanţe mai rapide şi mai compacte. Însă GAZ 24-03 s-a produs doar până în 1987, iar exemplarul din Moldova, despre care vorbim noi astăzi, e următoarea ipostază, bazată pe break-ul GAZ 24-12, bazat la rândul lui pe sedanul nou GAZ-24-10. După aceeaşi logică, maşina asta de ambulanţă are numele oficial GAZ-24-13. Of, mare încurcătură la prima vedere, dar, de fapt, lucrurile pot fi privite şi mai simplu — cifra 1 semnifică următoarea iteraţie — iar următoarele cifre rămâneau la fel — 2 pentru break şi 3 pentru versiunea ambulanţă.
Ei bine, şi iată că această ultimă iteraţie a ambulanţei Volga a fost produsă până spre anul 1992. Iar exemplarul din Moldova, despre care vorbim în acest articol, a fost produs în 1991, deci se poate spune că e printre ultimele fabricate. Sub capotă e acelaşi motor de 2.45 litri, dar pe generaţia asta el a fost perfecţionat din punct de vedere constructiv.
Noi am fost în Ialoveni, acolo unde staţionează în prezent maşina, pentru a o vedea pe viu. Maşina se află în prezent în posesia unui colecţionar, care a achiziţionat-o anterior de la alt posesor, ce o cumpărase de la spitalul la care acastă Volga muncise. E vorba de spitalul curativ-sanatorial de recuperare, pe care toţi moldovenii îl ştiu după porecla din perioada sovietică: „Leisanupr”, sau spitalul elitei din acea perioadă de demult.
Anume munca la acest spital, în rol de ambulanţă, a maşinii, a făcut-o să adune mai puţini kilometri pe bord. Are puţin peste 30,000 km pe bord, dar, de fapt, a mai învârtit o dată odometrul, aşa că cel mai probabil totalizează 130,000 km.
Şi totuşi, maşina asta mai are câteva probleme, care o împiedică să fie o bijuterie cu adevărat atractivă pentru un colecţionar. Prima este că are lapsuri în istoria ei, actualul proprietar luând-o în grabă de la precedentul, iar ce a făcut acela între timp nu se prea cunoaşte. Ca să fie cu adevărat totul ca la carte, maşina asta ar trebui documentată cu registrul spitalulului în care a slujit, constatându-se documentar kilometrii şi istoria ei. Acum ea are doar nişte informaţii de bază, preliminare, nu foarte precise.
A doua problemă este starea ei. Unele componente sunt foarte bune şi proaspete, precum motorul şi suspensia, dar nu şi întreaga caroserie. În primul rând, actualul proprietar a vopsit-o după ce a cumpărat-o pe partea exterioară, ceea ce i-a şters liniile clasice roşii pe care le aveau aceste maşini şi i-a ştirbit din autenticitate. Or, dacă se făcea vopsitul integral, cel puţin, ca la carte, cu vopsea ca şi cea originală, valoarea ei se păstra mult mai bine.
Tot la capitolul stării imperfecte mai poate fi pus habitaclul şi în general tot ce e la interior. Dacă planşa de bord şi scaunele sunt în stare bună, atunci în zona sanitară din spate toate sunt destul de ştirbite de timpul nemilos. De aici nu lipsesc zone unde rugina începe a-şi croi loc, iar cel mai grav loc e la uşa spate din dreapta, care are o zonă mai mare de rugină avansată, de parcă ar fi scăpat cineva acid pe acolo.
Iar asta înseamnă că această Volga GAZ-24-13, oricât de valoroasă ar fi din punct de vedere emoţional şi al rarităţii pentru un colecţionar, ar trebui să treacă printr-un proces de restaurare, ca să poată fi păstrată mai departe într-o condiţie bună. Altfel, se va transforma încet, încet, într-o mare adunătură de rugină.
Proprietarul maşinii din Ialoveni o vinde cu 3,999 euro. E cert că modelul e unul apreciat, iar cu rolul de ambulanţă, care l-a avut acest automobil, valoarea lui de colecţie e atractivă. Dar, în acelaşi timp, starea exemplarului şi istoria sa nu foarte documentată şi nu foarte completă ne face să ezităm în a-şi zice că-şi merită aceşti bani. Aşa că vă îndemnăm pe voi să ne spuneţi — îţi merită această Volga GAZ-24-13 banii sau nu?
Foto: compartimentul sanitar al acestui exemplar Volga GAZ-24-13
0
2,511
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!