A ajuns Range Rover Sport un model de colecţie? Acest exemplar, cu 5.0 V8 sub capotă, pretinde că da!

15 Octombrie 2020, 11:07
Ilie Toma
Cu noile motoare din lume auto, tot mai sufocate de restricţii de emisii, am ajuns să asistăm la asemenea situaţii incredibile precum a acestui exemplar de Range Rover Sport, fabricat în 2009, care a fost acceptat de a se vinde la o licitaţie elveţiană majoră peste câteva zile, alături de maşini clasice, retro, youngtimer-e. Într-un cuvânt, alături de maşini de colecţie în toată legea.
Ce-o fi căutând un automobil de doar 11 ani vechime printre ele? Până la urmă, acest Range Rover Sport, e doar generaţia precedentă actualului model. Bine, ne-am gândit că poate o fi conservat exemplarul ăsta într-o stare specială, că poate o fi având doar vreo câteva mii de kilometri de bord?
Nu. Are aproape 175,000 km parcurşi în toţi aceşti ani. Deci, de ce? De ce pretinde proprietarul său că acest exemplar poate fi vândut alături de maşini veritabile de colecţie?
Ei bine, adevărul e că singurul argument cu adevărat important e motorul de sub capota acestei maşini, un V8 supraalimentat, cu compesor mecanic, un V8 de 5.0 litri, care livrează 510 CP. Pe lângă asta, maşina a fost livrată din start în Elveţia, fiind burduşită cu toate opţionalele posibile, şi are o istorie de service transparentă de la achiziţie şi până astăzi. Fireşte, şi starea sa tehnică şi estetică e foarte bună.
Dar noi ştim că aceste modele Range Rover Sport erau construite pe cadru dur şi, ca multe alte SUV-uri cu asemenea construcţie din perioada asta, existau adeseori probleme la prinderea de rugină la acest cadru dur. Aşa că am cerut nişte imagini adiţionale cu dedesubtul acestei maşini care se vrea a fi de coelcţie.
Şi bănuielile ni s-au confirmat. Există pe alocuri zone afectate de această problemă omniprezentă a acestor modele. Nu, nu e nimic foarte grav, de obicei asta e o chestie pur superficială, dar, dacă ar fi să păstrezi foarte îndelungat maşina, ca un exemplar de colecţie cu adevărat, ar fi bine să ai grijă de aceste simptome acum, nu peste 20 de ani, când poate fi cam târziu.
Pe lângă asta, o altă problemă frecventă era suspensia pneumatică standard a acestor modele. În acest caz, însă, am fost asiguraţi de starea ei impecabilă, iar în pozele primite se poate vedea într-adevăr că lucrurile sunt într-o stare excelentă.
Şi aproape că am fi fost gata să trecem cu vederea acest model. Părea oarecum banal totul la el. Un parcurs obişnuit. O poveste oarecum obişnuită, cu o stare tehnică bună, e drept. Dar apoi am stat să mai analizăm ce putea să-i facă pe cei de la casa de licitaţie să accepte acest model să fie licitat alături de modele precum Ferrari Testarossa, Porsche-uri din 1975, Mercedesul ăla 300 E 4MATIC din 1990 de poliţie din Zurich despre care vă vorbeam câteva zile în urmă?
Şi adevărul e că în motorizarea asta de top s-au produs cele mai puţine exemplare dintre toate, iar în Elveţia asemenea motoare au ajuns şi mai puţine. Păstrate azi în stare bună, cu deservire transparentă, sunt câteva mii în lume. Iar marea valoare vine exact din ceea ce spuneam la început: din opulenţa unui motor V8 imens, care nu era limitat de vreo restricţie ecologică şi lăsat să-şi dezlănţuie toată puterea sa imensă, cu ajutorul acelui compresor. Iar motorul ăsta e cu adevărat genial!
Jaguar Land Rover a avut cam întotdeauna pe parcursul perioadelor sale de glorie motoare supercharged, înainte de acesta fiind unul de 4.2 litri V8. Şi pe acela eu l-am condus cândva, încă la începuturile experienţelor mele jurnalistice, pe un Jagaur XK-R. Au fost nişte senzaţii de condus, pe care nu le-am putut echivala mulţi ani după asta cu vreo altă maşină. Iar acest 5.0 V8 reprezintă acele senzaţii, duse la un apogeu şi mai mare, atunci când asta se putea face încă de un producător auto fără a fi răstignit. Şi cei de la Land Rover au îndrăznit să pună această bijuterie de motor V8 pe un offroader luxos.
Şi dacă privim lucrurile aşa, ne dăm seama că asemenea combinaţii aproape că au dispărut cu totul din lumea auto. Da, au rămas nişte AMG-uri, nişte SVR-uri, dar acolo totul e dus la extrem spre sportivitate. Aici, însă, luxul a rămas dominant, iar nebunia asta de motor delicios e aşa, doar un condiment discret de care să ştii doar tu de la volan şi să-l savurezi aşa cum n-ai putea savura nici o motorizare supra electrificată din zilele noastre. Maşina asta e deliciul unui petrolhead, dacă vreţi, înnebunit după Land Rover, după capacităţi de teren accidentat, după munţi poate.
Da, am ajuns s-o vedem şi pe asta, când un Range Rover Sport nu prea vechi e calificat deja ca un model clasic. Şi ştiţi cu cât ţinteşte exemplarul ăsta să se vândă la licitaţia din Elveţia? Cu vreo 15-18 mii de franci, adică vreo 13,500-16,000 euro, depinde de câţi entuziaşti vor vrea să liciteze.

Voi ce credeţi? Poate fi maşina asta tratată ca una de colecţie? Îşi merită ea banii?
0
1,842
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!