Capsulă a timpului, descoperită în Ucraina: o Lada 21013, cu doar 1,091 km la bord, conservată de minune

14 Octombrie 2020, 12:01
Ilie Toma
Deşi au fost milioane pe străzi, puţine au avut parte de întreţinere corectă, ca să reziste în timp într-o stare demnă de a fi azi maşini de colecţie. Iar asemenea cazuri, în care maşinile să fie puse la păstrare în condiţii corecte, sunt de-a dreptul unice.
O Lada 21013, ultima ipostază a familiei 2101, a fost descoperită de curând în Kiev, Ucraina. De fapt, bloggerul ucrainean, care a mers s-o vadă, a aflat despre ea doar după ce cumpărătorul actual a descoperit-o, la rândul lui, într-un garaj de lângă Kiev şi a cumpărat-o de la familia care o deţinea. După ce a ridicat-o din garajul în care fusese păstrată, acesta a transportat-o la un service, unde maşina urmează, pe parcursul următoarelor zile, a fi spălată şi reînviată corect la condiţia tehnică perfectă.
Dar aici vorbim mai mult de un soi de mentenanţă de revigorare, înainte de primul start al motorului după atâţia ani, nu de vreo reparaţie sau de vreo recondiţionare. Pentru că această Lada se află deja într-o condiţie tehnică superbă, pricopsindu-se doar cu un strat gros de praf vâscos pe caroserie şi la interior, din cauza celor vreo 36 de ani în care maşina a stat nemişcată în garaj. Ea a fost fabricată în 1982, şi a parcurs doar 1,091 km până în 1984, atunci când a fost plasată la păstrare.
În tot acest timp maşina a stat într-un garaj, suspendată pe bârne de lemn, aşa cum recomandau legendele urbane de păstrare a maşinilor sovietice. Acum, caroseria acestei Lada e absolut ferită de orice urmă de rugină. Pe părţine de verso ale capotei şi uşii portbagajului se mai pot vedea urmele lubrifiantului original de uzină. Şi anvelopele sunt cele originale din uzină. Sub capotă, motorul a fost mai ferit de praf şi pare scos de pe un stand de muzeu. Mai mult ca atât, el are încă un filtru de ulei din cele instalate original pe maşină, produs în Iugoslavia de atunci. Blocurile optice, faţă, apropo, erau produseîn Cehoslovacia de atunci. Numai numele acestor ţări certifică starea intactă a acestei maşini conservate în timp.
Motorul e unul de 1,200 cm cubi şi 64 CP, cel care se instala pe această Lada 21013. El era cuplat la o cutie de viteze manuală cu 4 trepte.
La interior, totul e la fel de prăfuit pe deasupra, dar la fel de impecabil de după praful adunat de vreme. Pe scaune au fost puse nişte huse roşii, ce seamănă cu divanurile din casele sovietice, dar asta era o practică răspândită pe atunci, pentru a păstra pielea artificială cu care erau căptuşite scaunele. Volanul are un soi de sârmă împletită pe el, iar în habitaclu a fost găsit până şi un pachet de ţigarete din acei ani. Mai mult ca atât, în sertarul din partea pasagerului a fost descoperită o gazetă a acelor ani, cu descrierea ritmului cincinalei la etapa anului 1984.
Cumpărătorul actual a vrut să rămână în anonimitate şi nu a anunţat nici preţul plătit pe această capsulă a timpului. Din câte înţelegem, însă, după reanimarea ei, el planifică s-o păstreze în continuare ca o bijuterie de colecţie, cu parcurs mic, căreia să-i crească şi mai mult valoarea în timp.
Voi ce credeţi, ce preţ ar merita o asemenea Lada 21013, conservată în această stare?
0
1,971
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!