Momentul de istorie când poliţia germană a avut în dotare automobile Lada

11 Octombrie 2020, 14:56
Redacţia PiataAuto.md
Da, istoria are pagini foarte întortocheate, iar unele din ele, mai efemere şi mai de scurtă durată, sunt date uitării aproape cu desăvârşire. Dar ştiaţi că în istorie, la un moment dat, poliţia germană a avut în dotare automobile Lada?
Era vorba de exemplare Lada 1500, model cunoscut în patria sa drept Lada 2103. Iar ca să înţelegem mai bine cum a fost posibil să se întâmple una ca asta, e suficient să ne amintim că, până acum 31 de ani, existau două Germanii, iar cea estică era în relaţii ceva mai amicale cu URSS.
Poliţia din Republica Democrată Germană, sau Germania de Est, era numită în acele timpuri Deutsche Volkspolizei. Majoritatea maşinilor pe care le avea în dotare şi pe care le-au memorizat şi germanii au fost cele produse local — modele Wartburg şi Trabant. Însă, la doar câţiva ani distanţă după ce URSS şi-a pus la punct producţia la uzina VAZ, se născuse o dorinţă puternică de a le livra germanilor câteva exemplare „superioare” de Lada. Anterior mai fuseseră livrate câteva exemplare Volga GAZ-21 şi GAZ-24, dar acele maşini erau prea elitiste pentru a fi prezente cu adevărat pe stradă şi erau folosite doar la ocazii speciale.
Această intenţie s-a materializat abia după 1973, pe parcursul a câţiva ani, în special în 1974, la scurt timp după lansarea modelului 2103, cunoscut în afara URSS drept Lada 1500. Maşina avea un motor puternic pentru acea vreme, de 75 CP, iar performanţele ei erau net superioare unui Trabant cu motor de 600 cm cubi, sau a unui Wartburg cu motor în 3 cilindri şi 1.0 litri, care dezvolta 50 sau 55 CP.
Aşa că atunci când primele exemplare Lada 1500 au ajuns în flota Volkspolizei, est-germanii au învăţat repede că trebuie să te fereşti din calea lor. Erau prea rapide şi nu era bine să eziţi mult în a le sta în cale. Poate de asta est-germanii nu-şi prea amintesc nici azi cu prea mare plăcere de aceste maşini de poliţie, cele care au mai supravieţuit fiind puse adânc în muzee şi fiind scoase la lumină doar la aniversările căderii zidului Berlinului.
Mai mult ca atât, sovieticii şi-au făcut o tradiţie din a tot livra modele lor celor de la Volkspolizei, printre ele numărându-se Moksvich 408, Lada 2101, Lada 21013 mai tâziu şi chiar Niva, dar acestea din urmă au fost folosite mai rar pentru patrulare şi mai des pentru alte scopuri sau ocazii. Din ele, doar Mosvkich 408 a mai fost prezent mai mult pe străzi, dar cel mai notoriu şi prezent model sovietic din flota Volkspolizei a fost, totuşi, Lada 2103, numită în Germania Lada 1500.
0
9,641
COMENTARII (0)
Fiţi primul care comentează această ştire!
COMENTARIUL MEU
Trebuie să fiţi logat pentru a putea comenta
Logare | Înregistrare
COMENTARII FACEBOOK
Înapoi
    Logare PiataAuto.md
Login:
Parola:
Memorizeaza-ma
Ai uitat parola?
Eşti nou aici? Atunci înregistrează-te!